Chevrolet S10 Corvette Inspired....

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Chevrolet S10 Corvette Inspired....

Legg inn av hkjensli » tor nov 17, 2011 18:56

I fravær av eget Corvetteprosjekt tenkte jeg å lage en tråd på mitt nåværende vinterprosjekt. Prosjektet har dog tilknyttning til Corvette på et par måter:

1: Bilen skal bygges med et sportslig preg, hvor det flere steder vil bli brukt corvette deler/komponenter

2: Bilen skal etterhvert bli bruksbil, og vil således gjøre at jeg kan beholde Stingrayen min. Alternativet ville vært å solgt Stingrayen å kjøpt en nyere bruksbil. Å gjøre meg "Corvetteless" bare for å kjøpe en nyere bruksbil som garantert vil synke i verdi er jo latterlig, så dette forblir bare ren teori. :lol:

Down to business:

Bilde

Inspirasjonen til dette bygget er bilen over bygget i Massachussetts. Jeg synes det senkede stuket i kombinasjon med C4 Sawblade felger gjør disse bilene tøffe. Denne er en 2WD som også har blitt forsynt med en ny LS1 Cratemotor. Min vil være 4WD og desverre utelukker økonomi et LS1 bygg på nåværende stadie. But who knows what the future will bring 8)

Bilde

Her er skjønnheten jeg handlet på Vinstra i August. Dette skal det bli bil av i løpet av vintern :?

Bilde

Ble stopp på et sagbruk på hjemveien for å plukke opp 1 tonn med 2"x8" til et hytteprosjekt vi driver med. S10en fikk en ufrivillig "luftetur" :mrgreen:

Bilde

Fikk på noen mer restaureringsvennlige hjul og solgte de 2 felgsettene som fulgte med bilen for 1500. Dermed er kjøpskostnaden nede i 1500, billig objekt hvertfall...

Disse bilene er nesten uten unntak rustet ihjel etter 20+ år på norske veier. Løsning? Donormetall fra New Mexico :)

Bilde

You-Pull-It Auto Parts i Albuquerque, NM. April 2011

Bilde

Stoppet på denne junkyarden under en tur ifra Phoenix til Pennsylvania med en 1957 dele buick som skulle hjem til Norge. Iløpet av 3.5 timer hadde jeg og fattern kannibalisert 2 S10er for plan, dører og forskjermer alt uten en eneste rustflekk og til en totalsum av $400 :D

Bilde

"Lasset" avbildet foran Route 66 landemerke Conoco Service Station i Shamrock, Texas. Trekkvogna er en 1982 Chevrolet C10 kjøpt av en Mexicaner i Phoenix for $1800. Gikk som ei kule de mer enn 300 milene til Pennsylvania med over 3 tonn på kroken, sånn skal det være!.

Har en del mer på lager men stopper her i påvente av "godkjenning" av emnet i dette fora :roll: Ved høylytte protester vil jeg selvfølgelig avbryte videre innlegg :lol:

Tar gjerne imot tips og innspill på Corvette deler/komponenter som kan passe inn i prosjektet. Foreløpig er det kjøpt inn 95 17" Sawblades, 04 Z06 Seter og 88 C4 ratt.

Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Chevrolet S10 Corvette Inspired....

Legg inn av henning » tor nov 17, 2011 20:21

I USA har en del av disse bilene blitt utstyrt med Corvette motor. Så om du sette dette i din S10, så post i vei :)
Men synes du hadde litt pinglete forbilde. Du må sikte høyere :D

Bilde

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » tor nov 17, 2011 21:25

Hadde ikke sagt nei takk til den nei... Men som en everyday driver tror jeg fort den blir dyr og lite brukervennlig i Norge :( Det optimale ville nok vært å legge inn en "mild" Corvette LS motor, men det ligger nok litt utenfor både budsjett og mitt ferdighetsnivå akkurat nå. Har kjøpt inn en 3.4 Liter V6 Crate motor fra GM Performance Direct som sammen med headers og en del andre mindre oppgraderinger skal kunne yte rett i underkant av 200 HK. En grei oppgradering da disse bilene bare hadde rundt 125 hk originalt. Billig blei det også, komplett ny longblock for underkant av $2000.

Målet er som sagt bruksbil og ikke hobbybil. Hobbybilen er og blir Stingray 8) Jeg har derimot ekstreme kvaler (både fysiologiske og psykologiske tør jeg påstå :lol:) med å kjøre og spesielt eie ikke Amerikansk bil og utbudet av moderne amerikanske bruksbiler her til lands er dessverre for dårlig. Så da tar jeg saken i egne hender :wink:

Brukeravatar
Mats
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av Mats » tor nov 17, 2011 21:36

Stiligt :D Likte den på Det Første bildet Ditt :) Lykke til
Mats :D
1980 Corvette Black in black

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » fre nov 18, 2011 11:49

Artig. Litt for høyt scoop på den første etter min smak, men elers tøff! Litt Syklone stil. Blir artig å følge med.

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » fre nov 18, 2011 12:08

Enig der, jeg har kjøpt 2" Cowl hood mens den på bildet har 4". Blir litt Syclone stil men ikke helt på linje performance messig. Syclone var jo den raskeste bilen i akselerasjon for salg i USA i 1991. Kjappere enn Corvette, Ferrari & Lamborghini :shock:

Alt i understell og styring vil bli oppgradert til RPO: ZQ8 som var optionkoden for understellsdelene til Syclone. Går også å sikler litt på C5 Z06 skiver og bremser rund baut :P
Målet er at pickupen skal fremstå som noe GM kunne ha bygd. Dvs det vil stort sett bare brukes originale GM deler i oppbyggingen.

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » fre nov 18, 2011 21:44

Gikk igang på prosjektet siste uka i September. Det var spådd knall vær hele den uka og jeg så det som siste muligheten til å få gjort det arbeidet som måtte gjøres utendørs før vinteren.

Bilde
"Poor Man's" Lift :lol:

Bilde
Riktig arbeidshøyde gjør alt mye mer effektivt 8)

Bilde

Bilde
Frontstykket kom seg greit av, men ingen ting kan brukes på nytt, hvert eneste panel var ødelagt av rust. Greit å ha New Mexico stål på vei :)

Bilde
4 av 6 bolter til kassa måtte kappes med bajonettsag. Kassa kunne nok vært reddet med en ny hjulbue og noen nye kanaler, men denne blir nok S10 spiker :lol:

Bilde

Bilde
Trudde ramma var grei men stålmarkene har hatt det morro her og gitt.

Bilde
Karosserifestene var ikke pene :shock: , er vel noen Corvette eiere som kjenner seg igjen her?

Bilde
Lot John Deeren få prøve seg på hytta, lunket den fint av på tomgang :)

Bilde
Løftet gikk greit, hektet seg bare på 4wd spaken som knakk, men den er billig og lett å skifte så greit nok for et løft hvor jeg var alene.

Bilde
Innflyvning til Rotisserie tralla

Bilde
Været var upåklagelig denne uka, å svette ved skruing utendørs siste uka i september er jo ikke normalen her til lands.

Bilde
Fjernet motor, kasse og 4wd fordelingskasse i samme løftet. Er kun fordelingskassa og enkelte ting på motoren som skal brukes igjen.

Bilde
Satt alt sammen på pall innendørs i påvente av montering av ny motor.

Bilde

Bilde
Ut med bakakselen, kan aldri ha for mye løftehjelp :lol:

Bilde

Bilde
Påkrevet høtrykksvask av forstillinga før demontering.

Bilde
Demontert forstilling. Er bare bærearmene, framaksel og torsionstaver som vil bli gjenbrukt.

Bilde
Nedre bærearmer og torsionstaver. Måtte bruke hydraulisk presse for å få dette fra hverandre.

Bilde
Da var ramma rensket og klar for sandblåsing etter 3 12 timers dager med demontering :D

Da blir det en pause her, stay tuned 8)

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre nov 18, 2011 23:47

Topper`s og få filingen.
dreier seg jo om det samma,
Bil og gubb :lol:
Men det tar enormt med tid.
Vi har vell alle sammen 24 timer i døgne.
Bruk dem på hva som passer , deg best.

Men mere timer i døgne har du ikke :lol:
Pinnen

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av pinnen » søn nov 20, 2011 11:53

Det med og motivere seg, til et sånt prosjekt.
Det står det respekt av, (der er ikke jeg :lol: )

En ting er og demontere alt sammen,
Men når det skal tilbake på riktig plass,
og i riktig rekkefølge.
Bruker du da arb beskrivelse,(tegninger) eller går det på husken :mrgreen:
Det kunne vert artig og hvite :?:
Pinnen

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » søn nov 20, 2011 12:27

Kommer ikke så langt uten motivasjon på et sånt prosjekt nei... 8)

Tar haugevis med bilder, Har Factory Service Manual, men lettest av alt er nok bare å ta en kikk på tvillingbrodern som er bruksbil fram til denne er ferdig :lol:

Bilde

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » man nov 21, 2011 14:52

Dag 4 av prosjektet og godværet skulle fortsette... 1. Oktober og både Storm.no og Yr sa det var gode muligheter for temperaturrekord i Oktober...

Bilde

Terrenget stemte ikke helt med kartet! Grauttjukk tåke og høy luftfuktighet er ikke ideelt ved sandblåsing :? Ventet noen timer på bedring men den kom ikke, bestemte meg for å gå igang å håpe på at ihvertfall regnet holdt seg unna.

Bilde

600 kg sand klar til dyst 8)

Bilde

Progress :)

Bilde

Sandblåsing er gørr kjedlig men resultatene er motiverende!

Bilde

Lot den understellsmassen som satt j****g godt fast få sitte. Er ikke rust bak her og dette skal jo bli en bruksbil :roll:

Bilde

Regnet holdt seg selvfølgelig ikke borte #-o Da var det bare å "hivd" ramma under tak!

Bilde

Ble så et par dager med drittvær, så bestemte meg for å renske opp hytta litt istedet :)

Bilde

Var ikke rustfri hytta heller...

Bilde

Gulvet så jo lovende ut!

Bilde

Høytrykket torpedo'n og undersiden.

Bilde

Så kom finværet tilbake! Blåste først en runde til på oversiden for å få vekk rusthinna som hadde lagt seg på fra regnet som kom forrige dagen. Så var det dags for et rundkast for så å takle undersiden.

Bilde

Bumpstopp brakettene var helt ihjelrusta, kappet dem vekk så jeg kom til å fikk blåst ramma bedre.

Bilde

Demontering av bakaksel, trommelen satt godt fast for å si det sånn... Resultat etter 10 min med en 2kg slager :shock:

Bilde

Bakre bladfjærfeste :x

Bilde

Har som sagt også en 88 S10, var denne delene egentlig ble kjøpt inn til. Da den andre kom opp for salg fant jeg ut at denne kunne fortsette som bruksbil under byggetiden. Kjekt å ha en identisk å se på under monteringen :D. Her trekker den hytta opp til sandblåsing.

Bilde

Gulvet kunne jo ikke være helt fritt for rust :roll:

Bilde

Bakaksel blåst 8) Bladfjærene skal erstattes med nye 3" senkefjærer, så da kastet jeg ikke bort sand på disse.

Bilde

Nedre bærearmer, torsionstaver, girkassetravers og varmeapparathus. Begynner å bli rent nå :) Skulle bare mangle også, gått med ca 1.2 tonn sand hittil.

Neste kapittel er rustbeskyttelse og lakk på det som er sandblåst.

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » man nov 21, 2011 19:10

Artig å følge prosjektet, tror dette kan kan gi et kult resultat.

Forøvrig er jeg veldig fascinert av verktøy utvalget ditt :-)

Ser så enkelt ut å snu karosseri, løfte ramme osv når utstyret er i orden.

/Geir

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » man nov 21, 2011 23:24

Gøy dette :)

Godt å se at noe er propp full av pågangsmot

Lykke til med prosjektet

Morro med bilder :)

Mvh kenneth

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » tir nov 22, 2011 01:14

Artig at det er interesse selv om det ikke er en Corvette!

Tenkte jeg også skulle slenge ut delelista/budsjett så langt, Har blitt mye :D

$3.4 Liter V6 GM Performance Crate Engine $2050
Rebuilt 700r4 $800
Plan, Dører, Forskjermer, Albuquerque You Pull it $450
2004 Corvette Z06 Bucket seats $800
2" Brukt Cowl Hood $150
Front Bumper $88.6
Front Valence $32.95
91-92 S10 Grille $54.3
Dual Catback Exhaust $169
Brake Line 1/4" $27.65
Fuel Line 3/8" $24.94
Vinyl paint Tri City Paint Corp $71
Cab Vent Window Seals $26
Body Mount Kit Poly $87.89
Front Core Support $71.95
2004 Blazer Dual Piston Brake/Spindle Assy $224.95
2004 ZQ8 Rear Sway Bar, S10 Warehouse Inc $134.99
Front CV Axles, Dearborn Axle Inc $82
Starfire Silver base+clear kit, PaintForCars.com $380
Rock Auto.com: Complete suspension/brake wear items $300
88 Blazer Rear Bumper, Tow Hitch, Taillights, St Louis pull-a-part $100
Torsion Lowering Keys $46.9
Pontiac Fiero Aluminum Valve Covers $44.5
275/45/17 Nexen C5, OnlineTires.com $465.63
4 C4 Corvette Sawblade Wheels $350
3" Drop Leafs, 4 Bell Tech Nitro2s, The Suspension Source $402.48
95 S10 Blazer 4x4 Center Console $100
ZQ8 Quick Ratio Rebuilt Steering Box $141
Optima Red Top $230
Left Cab Corner, Passenger Floor pan, GMC Pauls $111.75
Hedman 4x4 2.8 Full Length Headers, Jegs Automotive Inc. $205.48
Total $8223.96
Moms (25%): $2055.75 (Har ikke noen sum for frakt USA-Norge da jeg er heldig og får delene med kostnadsfritt i en container som skulle over uansett :)

NOK= 59624

Bilen kostet 3000 men jeg har siden solgt 8 stk dekk på felg som fulgte med så kostnad er nå nede i 1500.

Legger også til 3000 i utgifter til sand, owatrol, bengalakk etc.

Da havner jeg så langt på 64124 kroner. Hadde som målsetning å bygge denne bilen for under 75.000. Dette synes å være innenfor rekkevidde litt avhengig av hvor mye jeg velger å legge til i motorrommet. Hadde vært kjekt med ny MSD tenning, ny throttlebody, el. radiatorvifte etc...

Blir ingen kjempesprekk i budsjettet hvertfall, og jeg tror jeg blir veldig fornøyd med resultatet sett i forhold til hva slags annen bruksbil jeg hadde fått for 75 lapper. 8)

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av hkjensli » ons nov 23, 2011 16:53

Tid for lakk :) Har etterhvert kommet opp med en fast fremgangsmåte å behandle sandblåste ramme/understellsdeler på. Først bruker jeg ren Owatrololje i lakksprøyta og blåser inn i kanaler, boxede områder på ramma, skjøter osv. Deretter bruker jeg Bengalakk tynnet med 25% owatrololje. Owatrolen trekker veldig godt inn i stålet og sikrer meget god heft. Samtidig som lakken nå er "ruststoppende" og stopper derfor rust i porer o.l som sandblåsing ikke trenger ned til. Så kjører jeg på et strøk til med bengalakk denne gang tynnet med universaltynner.

Til slutt legger jeg på 2 strøk med en noe uvanlig ingrediens ihvertfall på bil. Bruker en uretanbasert gulvlakk av alle ting :roll:. En gammel ringrev på den lokale fargehandleren tipset meg om dette. Lakken er jo i utgangspunktet myntet på treverk men det eneste som gjør den ulik en lakk laget for metall er at den inneholder et lysfilter for å forhindre gulning av treverket. Har brukt denne lakken på toppen av Bengalakk på 3 rammer og flere lakkerte felgsett. Lakken er utrolig bestandig og har en veldig slitesterk overflate som er lett å holde ren. Den fåes i 4 forskjellige glanser, jeg bruker selv boneglans :mrgreen: da dette gir en finish som er tett opptil den originale understellslakken. Tynnes også fint med 15-20% tynner for sprøyting men den støver en god del grunnet lysfilteret. Topp produkt som jeg anbefaler på det sterkeste :nod: http://www.gulvkompagniet.no/classic.htm

Bilde
Første strøk med owatroltynnet benga

Bilde
Dagene ble for korte, måtte sprøyte et strøk i mørket :shock:

Bilde
Ramma ferdig!

Bilde
Veldig fornøyd med finish, burde holde i 24 år til nå :)

Bilde
Burde ha fjærnet bærekuler og foringer før lakk men kunne ikke avse tid til dette, MÅTTE få lakkert alt ferdig før finværet tok slutt.

Bilde

Bilde
Måtte stokke om litt i garasjen for å få plass til ramma innomhus i vinter. Stingrayen fikk på seg rulleskøytene 8)

Bilde
Ramma innendørs og klar for montering.

Bilde
Gikk nøyaktig 1 uke fra start på demontering til ramma var innomhus igjen ferdig sandblåst og lakkert. Ny pers! :P

Bilde
Samme fremgangsmåte her som på ramma. Fikk blandet en bengafarge som ligger tett opp til den originale oxide red grunningen GM brukte på sine karosserier i mange 10-år. Liker kontrasten svart ramme gir mot denne rødfargen under, stemmer jo også med byggefilosofien
om å gjøre det slik GM ville ha gjort.

Må skjære ut og få på plass ny fotbrønn på passasjersiden her, men lakket alikevel nå siden det er vansklig å få sprøytet dette på vinteren. Får heller ta litt touch up med kost eller rulle når det nye panelet er på plass.

Har da kommet fram til hvordan prosjektet står idag. Neste steg blir å børste støvet av sveiseapparatet å få fixet rammerusta. Må også gå igang på hytta, få ut interiøret, pusse ned gulvet innvendig og få lakkert dette. Håper å få gjort dette før containeren med alle delene kommer. Den skal ankomme 8 dec så blir tidlig julaften i år :D Når alle delene er i hus blir det montering for harde livet og lakk utpå vårparten en gang. Målet er å ha skilt til 4. Juli 8), eventuelt Hot August Nights i Trondheim.

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable