69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 359
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av 4Takt » fre des 02, 2011 00:14

Hei! Beklager at det tok noen dager, ombygging av kjøkken må også gjøres.
Ja det er det samme limet som bla Møller verkstedene bruker til å lime karosseriplater. I følge beskrivelsen også til plast "elastisk". Så virket det som egnet for formålet. Terostat 9220 Kraftlim, også for tettinger utsatt for store belastninger!

Har i mellomtiden utmontert motor, forstilling og bremser. Bilder følger!

6.8l RODEC/NASCAR 700hp! Denne har alle godbitene.

Bilde

Er det noen som ønsker seg en slik er bare å komme med bud.

Bilde



Nå som motoren er ute skal bremsene monteres. 14" GT Rotorer med 6 stemplede Wilwood.

Bilde

Disse bremsene var montert før de eksisterte på nettsiden eller katalogen. Lettere å montere kjølekanaler når calipperen er flyttet på baksiden av spindelen....

Bilde

Duct for kjøleslanger. Aldri hatt problemer med overopphetning med disse.

Noen kilo sand fra 2007..... etter et par turer over sandfella

Bilde

Calipperne var egentlig ikke beregnet for racing, men de har blitt bygget om med Wilwood's Therm Lock pistons.

Bilde

Torque step headders fra Stahl. Når vi klaget på bakkeklaringen på disse fikk vi beskjed om at vi måtte ha hengt noe tung på de slik at de hadde blitt bøyd :roll: Brett opp ermet og bygg om Amerikanske bolt on deler er i beste fall et emne.

Bilde

ZR1... oljekjøler og spal kjølevifte. Viften har forøvrig aldri startet. Be-Cool Radiatoren har gjort sitt.

Bilde

Måtte gjøre en del modifiseringer på ramma for å få plass til AutoVerdi tørrsumppumpa på høyre side av motoren. Normalt blir disse montert på venstre side, men jeg ville flytte en del vekt for å bedre vektbalansen.

Bilde

Radial mount bremsecalippere gjør at man kan shimme dem ut/inn etter behov(størrelse på bremseskive/felg)

Bilde

Det ble brukt en del timer i smia når disse ble lagd.

Bilde

Bilde

Bilde

Da er det meste rensket ut foran!

Bilde

Calipperne bak ble montert så lavt som mulig "Lavt tygdepunkt" :roll:

Bilde

Det ble en del smiing... her også

Bilde

Drivakslene skal brukes videre. Her er det lett blanding av Pepe og Tom's.

Bilde


Har også rukket å montere et bolt on eksosanlegg på en Big block Tok en god dag. Hva skrev de? Easy to install in your driveway with normal hand tools :lol:

Bilde

Big Block leveres med dobble enderør.... 8)

Bilde

I beskrivelsen stod det ikke noe om at anlegget kun passet til manuelle girkasser..

Bilde

Nok avsporing. Har også gjort en del på blokka. :D

Etter at alt av gjenger var byttet ble blokka stresshonet.

Bilde

For de som ikke vet hva stresshoning er, så er det honing som blir utført med en plate påmontert blokka. Denne simulerer stresset som oppstår ved at topplokksboltene blir trukket til med korrekt moment.(sylinderne blir bulkete) når man drar til toppen.

NB! det blir brukt toppakning mellom platen og blokka.

Bilde

Klaring 0.0050"

Bilde

Brukeravatar
hkjensli
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 40
Registrert: man jan 03, 2011 19:52
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av hkjensli » fre des 02, 2011 03:53

Lærerikt 8)

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2827
Registrert: tir feb 05, 2008 19:45
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av pinnen » fre des 02, 2011 08:39

Veldig bra forklart :D
går for amatører og henge med også.
Pinnen

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av TheSaint » fre des 02, 2011 14:52

Hva er den store fordelen med krysset på eksosanlegget? Da tenker jeg ikke på motoren i bilen din men på en 327 365 hk high performance motor på en C2

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 359
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av 4Takt » søn des 04, 2011 15:29

TheSaint skrev:Hva er den store fordelen med krysset på eksosanlegget? Da tenker jeg ikke på motoren i bilen din men på en 327 365 hk high performance motor på en C2
Jeg tror du vil se en økning av moment/hp på grund av "scavenge" effekten et slikt kryss gir.
svært forenklet så skaper hastigheten på eksosen fra den ene siden av X'en et undertrykk og suger fra den andre siden vice versa.

X pipen er en videreutvikling av H pipen som iallefall ble brukt på 60 tallet.

Et slikt annlegg vil normalt også gi mindre lyd/støy pga lydbølgekanselasjon. Isteden for 2 firesylindede motorer i hvert sitt rør, vil du høre alle 8 i begge rørene. Musikk i mine ører!

Bilen dette annlegget er montert på, er en 1972 med 454 og TH400 automat. På en 69 Camaro med 489 målte vi en økning på 60 drivhjulshester. Byttet da fra et 2,5" flowmaster til et 3" annlegg med X og rett igjennom potter. Lyden ble også dempet/behageligere.

Skal man være 100% sikker på effekten av et slikt annlegg må det kjøres før og etter på rulle.

Som jeg nevnte tidligere var dette eksosannlegget en avsporing, men man kan jo starte en ny tråd med dette som tema. :)

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av TheSaint » man des 12, 2011 19:34

Vel det høres ut som om det er verdt å sette på x pipe på mitt 2,5" eksosanlegg

Bruker du spacere på på hjulene? Siden du har så lange bolter

Vil tro det var en del jobb med å tilpasse måle opp festene og lage festene til caliperne foran ja. Ser sabla bra ut :D

Hvor grove bolter bruker du på caliperne?

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2075
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av HARRY » tir des 13, 2011 23:26

For de som vil sitte på en tur slik den var :)
http://www.youtube.com/watch?v=rvHrpL3B ... r_embedded#!

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 359
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av 4Takt » fre des 16, 2011 00:01

Bruker du spacere på på hjulene? Siden du har så lange bolter
Bra observert! Nei jeg bruker ikke spacer. Felgene er bestilt på mål, og er ganske tykke i senter. Boltene stammer fra den gangen jeg brukte 10" x 18" BMW 5 serie bakfelger m/spacer. Unge Floor har disse nå!
Vil tro det var en del jobb med å tilpasse måle opp festene og lage festene til caliperne foran ja. Ser sabla bra ut

Hvor grove bolter bruker du på caliperne?
Ja det var mye jobb både foran og bak. Boltene er 7/16UNF. og de er forresten til salgs.

Har jobbet litt mer med demontering og motor i det siste. Blir gøy med julegavene i År. Har alltid ønsket meg en Holley under grana.

Her litt mere av svingarmer og bremsebraketter bak. Wire gjør at man ikke må jekke så høyt før hjulene er over bakken. Bruker ikke stabstag bak, og da detter hjulene lenger ned.

Bilde

Fra en litt annen vinkel. 4" Drivaksler. Jeg har også montert "uniballs" i støtdemperne.

Bilde

Var ute å kjørte en tur med en jornalist. Da var "Drivleddet fra Porsche Turbo"

Godt at det var en polycarbonat plate på toppen av batterikassa. og at batteriet satt på andre siden.

Nå er det SCANIA 140 Mellomakselkryss 8)

Bilde

Siden man jobber hele tiden med en Løpsbil, så er det greit å fjerne en del skarpe støpekanter samt at oljereturen blir forbedret.

Bilde

Er ikke godt å skrape armen på disse!

Bilde

Blokka skal freses ut slik at ojlen renner raskere ned fra toppene.

Bilde

Det er også en stor klump med støpejern ved oljereturen som også blir redusert.

Bilde

Og videre ned i bunnpannen!

Bilde

Litt rundere i kanten.

Bilde

Bilde

Beklager dålig fokus på noen av disse bildene.

Bilde

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 359
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av 4Takt » tir aug 12, 2014 06:48

Det er ikke alltid man rekker å følge opp en tråd, men nå er sorteringsarbeidet i full gang.

1.02.0 På Våler banen er ok, men det skal gå minst 3 sek fortere. Originale bremser er forbausende bra men har for mye brems bak. F41 fjæring virker noe stiv bak, så jeg sliter med feste ut av sving. 427 bremser 605 hk og 700Nm

http://youtu.be/8iXv9T50tZs

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 359
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av 4Takt » tir nov 04, 2014 23:35

Noen bilder fra 2014

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Robhol
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1051
Registrert: man des 27, 2010 11:28
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: 69-427-L88 For FIA Historisk Racing

Legg inn av Robhol » tir nov 04, 2014 23:56

Kult, hvor mye tar du for og kjøre en bil på rulla og justere den?

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester