Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av CORVETTENORWAY » tir aug 07, 2018 21:29

jeg monterte EBC Red Stuff Brake Pads på min c4 i vinter og fikk myye bedere bremser :D :D :D kjøpte fra england , halv pris av norge :D :D :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons aug 08, 2018 11:05

CORVETTENORWAY skrev:
tir aug 07, 2018 21:29
jeg monterte EBC Red Stuff Brake Pads på min c4 i vinter og fikk myye bedere bremser :D :D :D kjøpte fra england , halv pris av norge :D :D :D
Det fint å høre andres erfaringer om bremseklosser. Det kan ofte være stor forskjell på egenskapene. Tidligere ble det brukt asbest- og kobbersintreringer som ga bedre varmeavleding enn dagens "miljø"-klosser.

Jeg skal skrive litt mer generelt om C3-bremser her i denne tråden ... etter hvert som jeg har litt ledig tid.... Temaet bremser er mye diskutert her på forumet tidligere og man kan finne mye interessant ved å bruke forumets søkefunksjon. Det er også mye å finne på nettet ved å google seg fram. ikke alltid er informasjonen man finner ved å søke korrekt, men jeg skal prøve å sortere litt etter eget hode.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » ons aug 08, 2018 11:34

Vel da var vi tilbake til «bremsejobben» igjen. Kalipper med nye pakninger er på plass og alle bolter er trukket til med korrekt moment. Jeg bruker vakuum-beholder via kompressor for å «flusje» bremsevæsken. Ikke alltid godt nok for å få ut all luften, men sparer litt arbeid og jeg begynner å «få teken» på det etter hvert.
Bilde

Ja det har blitt mye lufting av bremser gjennom tiden, så jeg har skrevet opp den «offisielle» rekkefølgen (for C3 1978) på veggen i garasjen. Min C3 har to lufteskruer på hver kalipper bak.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir aug 14, 2018 11:13

Gosh det gikk fort med luftinga, brukte trykkluft/vakuum på høyre og venstre framhjul hver for seg i nevnte rekkefølge. Hard og fin pedal etter første forsøk. Øvelse gjør tydelig mester. Så da skulle alle bremsepakningene og hovedpumpa være skiftet ut. Alle bremseslager har jeg også tatt, men det gjenstår noen bremserør som jeg får ta ved en passende anledning.

Dersom du ikke har trykkluft/vakuum-utstyr og ikke har «hjelpemann» er en gjennomsiktig plastslange og flaske en grei løsning.

Bilde

Corvette C3-bremsene er helt rett fram uten mye fiksfakserier. Bremsene er et avdelt 2-krets bremsesystem; et for framhjuene og et for bakhjulene. Dette betyr at det var unødvendig å lufte bakhjulene i mitt tilfelle.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir aug 14, 2018 23:47

Sist onsdag skulle CCN samles på Burud veteranbilsenter ved Hokksund og slik så venstredøra ut på min C3. Jeg stilte opp uten C3’en, men ingen kom. Jeg hadde ikke sett sms’en fra Arne Jonny.

Bilde

Bilde

Komplett vindusheis, sluttstykke til dørlås, låsesylinder og utvendig dørhåndtak skulle skiftes ut. Så her var det bare å begynne.

Bilde

Utflukten er utsatt til onsdagen etter (i morgen)og jeg fikk litt mer tid på meg til å gjøre Vetten ferdig. Om jeg blir helt ferdig er noe usikkert, men jeg tror den er kjørbar …. bremsene er OK og døren lar seg låse … det spørs om vinduet kommer på plass? Time will show!

Arne

Brukeravatar
CORV1
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Vestby
Kontakt:

Legg inn av CORV1 » tor aug 16, 2018 17:09

Artig å se du er i gang igjen Arne :D
Bjørn

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre aug 17, 2018 22:20

Takk for det Bjørn, det var hyggelig å høre fra deg igjen!

Hensikten med mitt "come back" er et siste forsøk for å revitalisere CCN-forumet med teknisk informasjon/spørsmål/svar + pluss en del personlig kommentarer.

Jeg skal prøve å ta meg av C2/3 etter beste evne. Etter at Øystein også er tilbake kan CCN-forumet igjen dekke C5. C4-gutta har holdt ut tross liten interesse fra CCN sentralt. All honnør til C4-gutta. Der har CCN-styret sterke kandidater til "Forumsprisen" 2018. La oss håpe at styret i CCN ser viktigheten i å ha et velfungerende forum og setter pris på det. "Forumsprisen" er CCN sin annerkjennelse til det frivillige arbeidet som blir gjort her på CCN-forumet.

Som jeg har sagt til kjedsommelighet Bjørn, håper jeg at tekniske relaterte postinger flyttes i større grad fra CCN-FB til CCN-forumet. Det kan du, og mange av våre bekjente som har skrivetilgang, hjelpe oss få frivillige som fortsatt er her på forumet med. Herved er utfordringen gitt til frivillig innsats for CCN!

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre aug 17, 2018 22:44

Corvette-samling på Burud.

Da var jeg på plass i god tid før det ble trangt om parkering. Vinduet er på plass og døren lot seg låses. Dette kan vi kalle "just in time" ….

Jeg tok meg den friheten å «stjele» fra Steinars supre bildesamling:

Bilde

http://amcarlovers.weebly.com/burud-15-august.html

Arne

Svar