Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av Runex » man mar 30, 2015 21:15

Skal du bruke påsken på forstilling Arne ? Så du blir ferdig til våren er her :-)
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man mar 30, 2015 21:28

nilso skrev:Demontere nå Arne :?:
Det er jo nå vi skal begynne å kjøre :lol:
Joda jeg skal montere også Nils, men det har ikke blitt mye så tid til kjøring :D .... Ting går ikke fort, men det blir i alle fall bra og jeg trives i garasjen når tidspresset ikke er for stort. Målet er at C3'en er på hjulene i løpet av påsken, slik at grava blir ledig til andre mindre lystbetonte jobber. Jeg er spendt på resultatet når alt av understell er skiftet ut og jeg gleder meg til at jeg selv kan prøve ut forskjellige hjulvinkler. 4-hjulskontroll på moderne forstillings-apparat er en ny opplevelse fra et gammeldags manuelt spissingsmål.

arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man mar 30, 2015 21:31

Runex skrev:Skal du bruke påsken på forstilling Arne ? Så du blir ferdig til våren er her :-)
Ja som jeg svarte Nils, prøver jeg å få C3'en "ferdig" til 4-hjulskontroll i løpet av Påsken. Stikker du innom Rune?

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man apr 06, 2015 12:10

Det har blitt litt tid i garasjen denne påsken, men hagearbeid har fått prioritet. Det gjenstår litt montering før bilen er på hjulene igjen og kan flyttes. Haugen med deler, som ikke skal på bilen igjen, blir bare større og større etter årene som går :D . Det viste seg at verken toppkuler, bunnkuler og A-armforinger noen gang har blitt byttet ut. De gamle originale naglene var fortsatt på plass. Det var ikke mye slitasje etter 37 år, så det er store muligheter at Vetten gått det som det står på milestelleren. Men i alle fall var jeg svært overrasket over A-armenes brukbare tilstand, selv gummien på foringene hadde sett sine bedre tider.

Bilde

Arne

Brukeravatar
nilso
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Eiken
Kontakt:

Legg inn av nilso » tir apr 07, 2015 16:06

Den blir jo bedre enn ny nå :) . Spennende å høre hva du synes om forskjellen , før og etter :D
Nils

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » tir apr 07, 2015 18:01

Arbeidene så bra ut Arne. Forstilling så ny og bra ut. Blir spennende å høre hvordan den oppfører seg.
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir apr 07, 2015 21:25

nilso skrev:Den blir jo bedre enn ny nå :) . Spennende å høre hva du synes om forskjellen , før og etter :D
Jeg har god tro på konseptet jeg har valgt Nils og jeg har jo allerede prøvd ut; Steeroids tannstangstyring, smalere 17" hjul (235/55x17) og ikke minst en fullstendig overhalt bakstilling med plastikkfjør, poly kamberstag og Bilstein HD støtdempere. Forbedringene har vært godt merkbare når jeg tar utgangspunktet i den utslitte bakstillingen og styresnekka jeg startet med. Allerede i fjor høst var jeg godt fornøyd, men det er det ekstra lille jeg nå prøver å oppnå. Alle endringene har gjort og de andre jeg nå skal gjøre, hadde jeg skaffet deler til lang tid i forveien, "Kjekt_å_ha_hylla" mi har vært stappfull av prosjektdeler... Når forstillingen er ferdig, venter en overhalt T/T-rattstamme.... da tror jeg at jeg kan vurdere å sette inn min "nye" motor.... :lol: :lol:

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir apr 07, 2015 21:34

Runex skrev:Arbeidene så bra ut Arne. Forstilling så ny og bra ut. Blir spennende å høre hvordan den oppfører seg.
Takk for besøket Rune, det var virkelig gøy at du tok deg en tur til Vestfossen for å vise fram den nye C5'en din. Jeg må innrømmet at jeg ble litt misunnelig .... :D C5'en din er virkelig flott, neste gang må du ta meg med en tur .... jeg skal love deg at jeg tar av meg arbeidstøyet før jeg setter meg på skinnsetene din! :lol: :lol:

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor apr 30, 2015 21:51

Jeg ble ikke ferdig med C3’en før jeg reiste til Spania, men så fort jeg kom tilbake sluttførte jeg forstillingen. VBP tversoverfjør med Bilstein HD støtdempere.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Byttet også oljefilter og ny BILTEMA-mineralolje 10W-40, min motor skal jo ha den beste oljen! :lol:

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre mai 01, 2015 09:13

Jeg kjørte på "EU-kontroll-hjul" (std alu med 255/60x15) i fjor og tenkte jeg at nå skulle montere på 17tommerene igjen. Felgene er laget i Kina, som felger flest nå for tiden. Selv om dette er ekte kina-vare er de av høy kvalitet …. dekkene er selvsagt fra Korea…. :lol: Felgene er 8 tommer og dekkene er 235/55x17. Jeg hadde tro på at nye moderne dekk med litt smalere dimensjon kunne redusere stikkinga litt. Det stemte for min C3, selv med gammel forstilling ble den svært mye bedre. Jeg hadde gamle dekke framme, men skal prøve de nye framme dersom jeg får tid for å kunne sammenlikne.

Bilde

Jeg bommet litt med felgdimensjonen. De hadde 4.5 tommers Back Spacing (BS) og det tilsvarer ET0, mens originalfelgene for C3 har 4 tommers BS og E-13. Hjulene bygget en ½ tomme inn i hjulbrønnene og skapte litt problemer med den gamle stålfjøra bak. Jeg tok vinkelsliperen og kappet av litt på enden av fjøra og da subbet den ikke mer. Utseende på hjulene var helt greit, men de kunne med hell vært en ½ tomme lenger ut. I og med jeg gikk 235-dekk vil de stikke bare 3 mm lengre ut enn 255 dersom jeg monterte en 1 tommers hjuladapter. Dette er ikke en vanlig speiser, som etter Kjøretøysforskriften er ulovlig. Disse adapterne skrus på og har egne hjulbolter. Skulle EU-kontrollen ikke godkjenne disse, kan jeg lett bytte til originalhjulene igjen.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 02, 2015 00:36

Da var alle delene i forstillingen er på plass og tid for grovjustering av hjulgeometrien før 4hjulskontrollen. Man trenger ganske enkle midler for å få akseptable resultater og jeg skal vise hva jeg gjør for å få C3’en kjørbar. Støttebukker, nylonline og water er alt du trenger for stille spissing og kamber.

Sett bilen på støttebukker foran slik at begge forhjulene kommer akkurat klar av garasjegulvet. Sett rattet i midtstilling. Kontroller at dette er i samsvar med midtstillingen for snekke/tannstang.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 02, 2015 11:38

Begge bakhjulene brukes som ankerpunkt.

Bilde

Trekk begge nylonlinene med feste i støttebukker framfor forhjulene slik at hver line lett kommer i kontakt med dekksiden.

Bilde

Bilde

Ikke berør rattet under innstillingen. Juster hvert styrestag(hvert hjul) for seg.

Når lina berører begge dekksidene er spissingen 0mm, det er omtrent hva spissingen skal være for en C3.

0,5 - 1,5mm spissing (tå-inn) per hjul kan ofte hjelpe dersom bilen virker "nervøs" ved 0mm. Mål tå inn, avstand mellom den fremre dekksiden lina med en vanlig tommestokk.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør mai 02, 2015 18:07

Wateret justert jeg til 1/3-«bobble» med et ekstra shim i framkant av den øvre bærearmen. Dette ga en rimelig/synbar negativ kamber uten å vite nøyaktig hvor mange grader…. Det er innebygget ca 5 grader framspring i de øvre bærearmene og jeg så ingen grunn til gjøre noe ekstra med det. Bilen er nå klar for prøvekjøring/testing. Det er spennende å se hvor godt jeg treffer … la oss håpe på det beste.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
CORV1
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Vestby
Kontakt:

Legg inn av CORV1 » søn mai 03, 2015 09:33

Jeg har også forsøkt meg en del på å justere forstillingen hjemme, uten at jeg blir helt fornøyd. Jeg har en borgeson snekke liggende (ligget i 2 år :oops: ), som skulle vært montert, så jeg vil ikke ha bilen på 4-hjulskontroll før jeg har gjort dette.
Etter hva jeg har erfart, så endrer spissingen seg når bilen senkes helt ned igjen. Jeg pleier derfor å legge noe under hjulene som glir lett mot garasjegulvet, så jeg kan justere uten å heve fronten opp.
Jeg synes og bilen blir betraktelig mer retningsstabil med noe negativ camber.
Jeg har orginale bærearmer, så det er begrenset hva jeg får gjort med castervinkelen.
Bjørn

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn mai 03, 2015 12:35

CORV1 skrev:Jeg har også forsøkt meg en del på å justere forstillingen hjemme, uten at jeg blir helt fornøyd. Jeg har en borgeson snekke liggende (ligget i 2 år :oops: ), som skulle vært montert, så jeg vil ikke ha bilen på 4-hjulskontroll før jeg har gjort dette.
Etter hva jeg har erfart, så endrer spissingen seg når bilen senkes helt ned igjen. Jeg pleier derfor å legge noe under hjulene som glir lett mot garasjegulvet, så jeg kan justere uten å heve fronten opp.
Jeg synes og bilen blir betraktelig mer retningsstabil med noe negativ camber.
Jeg har orginale bærearmer, så det er begrenset hva jeg får gjort med castervinkelen.
Det er riktig at spissingen endrer seg ved å sette bilen ned på hjulene etter å ha stilt spissingen med hjulene slik jeg har beskrevet her Bjørn. Hvor mye er avhengig av fjørvandringen og vinkelen til styrestaget , men "min" metode gir deg en god pekepinn hvordan framhjulene står i forhold til bakhjulene. Jeg hadde EU-kontroll på C3'en sist høst og var nødt til å ta bilen av bukkene og kjøre noen km fram til verkstedet. Det gikk fort opp for meg at bilen "ploget" og hadde alt for stor spissing. Jeg så dette klart og tydelig nå da jeg kontrollerte spissingen forrigedagen. Jeg antar at det var 10mm (totalt) tåinn og dette påvirket selvsagt kjøreegenskapene. Det er ingen tvil at 4hjulskontroll må til for at kjøreegenskapene skal bli optimale og for at du skal ha full glede av bilen. Du kan prøve "min" metode for å kontrollere bilen din Bjørn, det tar ikke mange minuttene og du behøver jo ikke justere noe som helst. :D .... "Caster" og "Camber" har vært "min greie" og jeg har endret GM sine spesifikasjoner etter VBP sines mål. Det blir spennende å se om teorien funker i praksis. Det kunne jo være en ide å bytte de øvre bærearmene når du setter på Borgeson-snekka di Bjørn.. :D

Arne

Svar