Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » lør mar 07, 2015 13:09

22) C2/C3 - Kjøreegenskaper – bakstilling#3

Som tidligere nevnt er det vanskelig å gjøre de store endringene i bakstillingen bortsett fra nye foringer, støtdempere, kryss, yoker og 4hjulskontroll.

Selv har jeg kostet mye på bakstillingen, men beholdt det opprinnelige C2/C3 konseptet:

- Nye T/A’er med gummiforinger

- Ny 3.55 diff med Muskegon Brake HD baklokk

- TRW 340lbs glassfiberfjør med 7.25 tommer bolter. Prøvde med 10 tommer, men de var i lengste laget for mitt bruk. Har nå fått et sett med 8 tommer bolter som jeg skal prøve i sommer.

- Bilstein Sport støtdempere

- Forsterket kamberstag med poly foringer

- Nye gummiputer alu-forsterkningsplater i travers



Bilde


Er annet godt alternativ er VB&P sitt justerbar bakfjørsett:

Bilde

https://www.youtube.com/watch?v=-mdRH6v ... mdRH6v5pSI

Arne
Sist redigert av arneoe den søn mar 08, 2015 13:54, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av Runex » lør mar 07, 2015 18:42

Ser fin ut bakstilingen nå Arne
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » lør mar 07, 2015 19:54

Runex skrev:Ser fin ut bakstilingen nå Arne
Takk skal du ha Rune. Jeg er ganske fornøyd selv så langt og ser fram til "finpussen" med litt småjusteringer og hvor hjulvikler skal verifiseres og prøves ut. Synes selv at bakopphenget ser bra ut, men nå er reservehjul og Magnaflow-pottene på plass og de dekker det fine "utsynet".

Bilde


Er ofte i garasjen nå, men jeg stresser ikke ... LOL .... Skal vel publisere litt mer om forstillingen jeg jobber med akkurat nå. Det er vel ikke lenge til før du får skilter på C5'en din?

Arne

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2827
Registrert: tir feb 05, 2008 19:45
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av pinnen » søn mar 08, 2015 18:20

arneoe skrev:
Runex skrev:Ser fin ut bakstilingen nå Arne
Takk skal du ha Rune. Jeg er ganske fornøyd selv så langt og ser fram til "finpussen" med litt småjusteringer og hvor hjulvikler skal verifiseres og prøves ut. Synes selv at bakopphenget ser bra ut, men nå er reservehjul og Magnaflow-pottene på plass og de dekker det fine "utsynet".

Bilde

Men, Arne :wink:
hvorfor dekke det til med reservehjul brønnen :?:
Siste gang jeg punkterte . var i 1978, da med lånt bil :lol: :lol:
Nei , det syntes jeg ikke du burde ,
Er jo ganske fræskt, og ligga bak og bare titte . :roll:
Pinnen

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » man mar 09, 2015 12:01

pinnen skrev: ....Men, Arne :wink:
hvorfor dekke det til med reservehjul brønnen :?:
Siste gang jeg punkterte . var i 1978, da med lånt bil :lol: :lol:
Nei , det syntes jeg ikke du burde ,
Er jo ganske fræskt, og ligga bak og bare titte . :roll:
Joda Trond, det ser bra ut bak nå, men jeg synes at C3'en ser best ut med reservehjulet innmontert, som originalt. Det er jo også svært så praktisk dersom jeg skulle være så uheldig å punktere. Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg et nytt dekk i vår, fordi mitt er snart 40 år gammelt. Jeg vil jo at min C3 ser mest mulig original ut, selv om jeg har juksa litt der hvor det ikke synes så godt. :D

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » lør mar 21, 2015 11:59

23) C2/C3 - Kjøreegenskaper – Coil Overs#1

Coil Over ombyggingssett markedsføres i USA som Shark Bite av firmaet Speed Direct

http://www.speeddirect.com/

Jeg har ingen direkte erfaringer med Shark Bite, men det hadde vært fint om noen av dere kunne komme med utfyllende opplysninger.

Front Coil Over:

Bilde



Rear Coil Over :

Bilde

Bilde

Komplett sett :

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » man mar 23, 2015 13:22

24) C2/C3 - Kjøreegenskaper – Coil Overs#2

Van Steel har også et stort utvalg av forstillings-sett for C2/3 og velkjente for de fleste er vel Danny Popp, som med sin C3 utklasset selv C4 og C5 i auto cross. Prisene er høye men det «oser av» kvalitet.

https://www.vansteel.com/

Bilde

Bilde


Geir/CorvetteFeber har montert Van Steel Coil Overs på sin C3, etter det jeg forstår gode resultater. Han har tatt mange fine bilder i sin tråd:

viewtopic.php?f=24&t=4700&start=255

Bilde



Det kunne være fint om Geir, eventuelt andre som har erfaringer med Coil Overs, kunne hjelpe oss litt med erfaringer og råd.

Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av CorvetteFeber » tir mar 24, 2015 14:38

Hei,
Som Arne skriver monterte jeg Coilovers fra Vansteel for en tid tilbake, så det burde jo være tid for en oppsummering med erfaringer.
Montering av Coilovers var en av mange forbedringer som ble utført.

Bak:
Vansteel bruker QA1 justerbare dempere i sitt oppsett. Jeg byttet samtidig til nye trailing arms, monterte stabilisatorstag og justerbare strut-rods.
Detaljer om montering og justering er beskrevet i prosjekt tråden.

Erfaring:
Fjæringsopplevelsen er veldig presis og «direkte», og de justerbare demperne gjør at jeg nå har en hardhet som passer veiene jeg kjører mest samt passer kjørestil.
Bilen brukes utelukkende til cruising, men på svingete veier er det herlig når en gammel og umoderne bil som Corvetten tross alt er viser seg å henge med langt mer moderne biler.
Selv ved provokasjon er kjøreopplevelsen presis.

Foran:
I likhet med bak benytter coilover pakka fra Vansteel QA1 justerbare dempere foran. Det er verdt å merke seg at jeg samtidig byttet til Borgesson servosnekke,
nye A-armer med 5 grader caster vinkel og oppgradert stab stag.

Erfaring:
I lave hastigheter (under 50) synes jeg bilen kan vandre litt, men i høyere hastigheter er den fjellstø, stabil og presis. Her kan antagelig hjulene spille inn på opplevelsen i
lave hastigheter ettersom jeg kjører med 18 tommers hjul og dekk med bredere anleggsflate mot bakken.

Et visuelt pluss er i tillegg fordelen med at bilen nå er justerbar i høyde, ikke bare fasthet på demping ettersom fjærene sitter på justerbare skåler på demperne.
Bilen har i mine øyne nå et perfekt stuk i fronten der hjulene ligger litt oppi skjermene foran og akkurat passe fri fjæringsvei bak samtidig som bakkeklaringen er akseptabel.

//Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av CorvetteFeber » tir mar 24, 2015 14:53

En liten tilleggskommentar med tanke på noe Arne beskriver litt tidligere i tråden.

Drivakslene fungerer som en øvre bærearm i bakstillingen, noe som setter krav til at drivlinja
er i god strekk. Dersom det er endeslakk i yokene får du fort en upresis bakstilling. Som med alt annet, sluttresultatet
blir ikke bedre enn det svakeste ledd :-)

Overhaling av diff med montering av nye yoker var en del av prosjektet mitt :-)

Det har vært lenge stille fra min kant, men det har rett og slett ikke vært behov for noen prosjekter etter totalrenoveringen
av chassis.

På ønskelista står oppgradering av motor og helt til slutt lakkering. Men det viktigste for meg har vært å begynne i riktig ende, skape en trygg
og pålitelig bil som skal brukes :-) Nå tør jeg låne den bort til barna med visshet om at bilen er 100% under skallet.

Om noen vet om motor (383) i god stand og eventuelt TH400 kasse kan jeg være interessert - kanskje blir det noen oppdateringer på forumet igjen :-)

//Geir

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » ons mar 25, 2015 16:32

Takk for god info Geir, det er meget verdifullt å få vite hvordan resultatet ble av en så omfattende ombygging som du har gjort. :D

Det kunne jo være fint å høre om noen av dere andre her på forumet som har erfaringer med å forbedre kjøreegenskapene for C2/3. Det er ganske sikkert mange som har vært igjennom både det ene og det andre. Så slå dere løs fra FB en liten stund og skriv noen ord om dine erfaringer!

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » man mar 30, 2015 13:28

Selv om det har vært noe kaldt i garasjen har jeg kledd meg godt og startet jobben med å «rive ned» forstillingen.

Bilde

Bilde

Startet opp med «pingle-verktøy» men var nødt til å bruke noe tyngre saker.

Bilde

… og det synes

Bilde

Arne

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2827
Registrert: tir feb 05, 2008 19:45
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av pinnen » man mar 30, 2015 19:11

Bare for og ha nevnt det :lol: :lol:
Når jeg var igjennom den runden for ca 4/ 5 år siden.
Når det orginale oppsette er i orden,
(DVs gummi foringer bolter og skiver )
så finnes det ikke noe som er merkbart bedre :roll:
Ikke langsmed våres Norske veier :lol: :lol:

Sånn er det bare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pinnen

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2827
Registrert: tir feb 05, 2008 19:45
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av pinnen » man mar 30, 2015 19:22

Men , Klart :wink:
jeg jobber i et mekanisk verksted, og har tilgang til det meste.
Det med og presse gammal drit fra hverandre .
og samtidig presse det til bake igjen :shock:
Da må man ha tilgang på utstyr, noe man ikke har i en garasje .
Sånn er det bare ,

Da er det lettere og kjøpe noe som er FERDIG :mrgreen: :mrgreen:
Pinnen

Brukeravatar
nilso
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 822
Registrert: tir jun 18, 2013 15:30
Sted: Eiken
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av nilso » man mar 30, 2015 19:24

Demontere nå Arne :?:
Det er jo nå vi skal begynne å kjøre :lol:
Nils

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » man mar 30, 2015 21:03

pinnen skrev:Men , Klart :wink:
jeg jobber i et mekanisk verksted, og har tilgang til det meste.
Det med og presse gammal drit fra hverandre .
og samtidig presse det til bake igjen :shock:
Da må man ha tilgang på utstyr, noe man ikke har i en garasje .
Sånn er det bare ,

Da er det lettere og kjøpe noe som er FERDIG :mrgreen: :mrgreen:
Følger deg der Trond, her vil jeg ikke montere opp det "gamle d#"tet" igjen. ... Det står ikke på verktøy, men her er det enkle som teller og skikkelig rå muskelkraft. Jeg må innrømme at det er kjekt å yngre kompiser med mer kraft i slagene enn mine. :lol: :lol: ...

Arne

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester