Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » søn sep 11, 2016 15:51

Bilde

Bilde

Etter at en grei sommer er det mer eller mindre slutt på båtlivet for i år. Ibiza’en er på land og er klar til vinterkonservering. Da er det på tide å ta seg en tur i garasjen for å jobbe på C3’en. Den har stått uten vindu i hele sommer etter at dørheisen på venstre side slo seg vrang. Den høyre døra er heller ikke «god» så jeg må nok fikse begge sider. De fleste delene jeg trenger har ligget i flere år i «kjekt_å_ha_hylla» så jeg har ingen unnskyldning å komme med. Ting tar tid når man har mye å gjøre, tilbringer mye av tiden utenlands, har mange hobbyer og er «pang»-sjonist. Vetten skal ha EU-kontroll i år igjen og den må være klar å passere nåløyet. Det burde gå greit, alt er jo byttet ut under og kan umulig bli slitt etter 100 km kjøring?

Arne

Brukeravatar
Lille-Rød
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Lille-Rød » tor sep 15, 2016 23:30

Hei Arne,
Jeg har nå lest "Mitt langdryge motorprosjekt" fra første til siste innlegg. Whow, 40 sider med spennende informasjon. Det later til at du restaurerer mer enn bare motoren :-) Meget interessant lesning, tusen takk for at du deler dine erfaringer, de er av stor verdi.
Det er trist å se at dette forumet ikke er særlig aktivt. Jeg hadde en forventning om at det skulle være en arena for erfaringsoverføring og diskusjoner til det beste for oss alle. Slik som du her har gjort. Vi får håpe det blir bedre.

Tusen takk for interessant lesning, jeg håper det kommer mer. Og jeg håper å få møte deg og din "Lille-Rød" en dag.

mvh,
Michael

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre sep 16, 2016 11:43

Lille-Rød skrev:Hei Arne,
Jeg har nå lest "Mitt langdryge motorprosjekt" fra første til siste innlegg. Whow, 40 sider med spennende informasjon. Det later til at du restaurerer mer enn bare motoren :-) Meget interessant lesning, tusen takk for at du deler dine erfaringer, de er av stor verdi.
Det er trist å se at dette forumet ikke er særlig aktivt. Jeg hadde en forventning om at det skulle være en arena for erfaringsoverføring og diskusjoner til det beste for oss alle. Slik som du her har gjort. Vi får håpe det blir bedre.

Tusen takk for interessant lesning, jeg håper det kommer mer. Og jeg håper å få møte deg og din "Lille-Rød" en dag.

mvh,
Michael
Takk for vennlige ord Michael. Det er alltid hyggelig at noen setter pris på det jeg gjør. Tanken med å lage en slik tråd var å samle det jeg skriver på Forumet. Jeg hadde tidligere skrevet mange tekniske innlegg som jeg har vanskeligheter med å finne igjen. Folk spør jo ofte om det samme problemet mange ganger og da slipper jeg å gjenta meg selv. Jeg var fullstendig klar over da jeg startet tråden at motoren i «Mitt langdryge motorprosjekt» ikke kom på plass i Vetten min med det første. Det har sin enkle grunn at motoren som sitter i C3’en går svært så bra og at jeg måtte gjøre noe med understellet først. Motoren står der fiks ferdig og understellet er også det meste unnagjort.

Det som gjenstår før motoren kan settes inn er å sette på nye dørpaneler, lakke interiøret med «dye», sette inn overhalt tilt-rattstamme, sette inn ny dørlås på førersiden og reparere vindusheiser. Jeg hadde planlagt å skrive om dette her på tråden etter hvert som arbeidet blir gjort.

Ja det synes som om jeg har «tapt slaget» om å aktivisere CCN-forumet og det er jo litt trist. Nå er det slik en gang at jeg ikke kan kjempe alle kamper i lengden og «vindmøller» finnes det fluss av her i klubben. Det eneste positive med det hele er at jeg sparer 500 kroner i året.

De hadde vært hyggelig å treffe deg Michael. Jeg har Vetten min i Vestfossen og det er alltid morsomt med garasjeprat med likesinnede. Ellers er jeg å treffe på telefon, via e-post eller på FB (…selvfølgelig, sammen med alle de andre CCN-medlemmene som har sluttet å skrive her på Forumet ….. ) dersom du trenger litt hjelp eller råd.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor feb 02, 2017 15:03

Etter å ha fått ånden over meg igjen og vil fortsette å skrive i denne tråden igjen. Det er greit å samle «mine ting» i en tråd, det er lettere for meg å finne igjen det jeg har skrevet over lang til. Tok en rask gjennomgang i dag og ser at det er flere eldre henvisninger, bilder m.m. som har blitt «borte». Jeg skal rette opp dette så langt det er mulig.

Dette årets gladmelding fra VD om at Corvette-folket nå kan søke om å få lov til bytte ut de store upraktiske registeringsskiltene med små skilt. Det er nøyaktig 10 år siden jeg søkte første gang og fikk da et resolutt avslag, så det er med stor glede at jeg kan vise fram mitt nye vognkort med påtegningen LS / LS.

Bilde

Jeg valgte skilt uten flagg og N og jeg planlegger å klippe bort den svarte rammen, slik at skiltet ikke blir så markant. Det LS-skiltet dekker det originale amerikanske registreringsnummeret, samtidig som «CALIFORNIA» kan vises.

Bilde

Jeg har ikke bestemt meg ennå om jeg skal bruke en nøytral plate bak i stedet. Jeg venter på «en bunke» US-std upregede alu-skilt som jeg kjøpte på E-Bay.

Bilde

Jeg er åpen for forslag :D ....

Arne

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tor feb 02, 2017 19:26

Ja 10 år går fort :D

Du skriver at du lurer på å klippe bort den sorte rammen,er det lov?

Mvh Kenneth

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre feb 03, 2017 01:31

C3VETTE skrev: ...
Du skriver at du lurer på å klippe bort den sorte rammen,er det lov?
Det er mange forskjellige oppfatninger om dette Kenneth og noen entydig konklusjon vil vel være vanskelig framskaffe. Ofte hører man at det er dokumentfalsk å klippe av kantene på skiltet, men da burde også bruk av vanlig skiltramme også være dokumentfalsk. Når skiltet settes i en skiltramme dekkes den svarte kanten og den blir ikke synlig. Om jeg klipper den bort den svarte kanten eller skjuler den burde være ett fett, slik jeg ser det. Jeg tok opp dette på trafikkstasjonen uten at jeg fikk entydig svar. Jeg beholder jo hele skiltflaten urørt uten å tilføre eller ta bort noe på originalskiltet. Dette er vel å kløyve hår og jeg fikk inntrykt at de på teknisk på Drammen er ganske pragmatiske og ser vel ikke dette som en stor sak. Det nye skiltet er 3mm (30,3cm) for langt og jeg må pusse det litt i endene for å få det til å passe. Jeg er godt fornøyd med behandlingen jeg fikk på Drammen trafikkstasjon og det var tydelig at de var opptatt av våre hobbybiler på en saklig og god måte. Dette er jo nye regler og rutinene var ikke helt på plass. Jeg tror nok at framtiden vil vise at eiere av veteranbiler, som åpenbart ikke har plass til store skilt, slipper å vise bilene i framtiden. Men det blir nok et krav om å vise bilder av skiltplassering, bombrikkekontrakt og del 2 av vognkort. Dette er i tråd med hva VD skrev og som vil gi mindre byråkrati.

Arne

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » fre feb 03, 2017 11:46

Nei dette går vel bra :D

Håper på sikt at det kan bli lovlig med skilt i us størrelse

Mvh Kenneth

arnef@lyse.net
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av arnef@lyse.net » fre feb 03, 2017 21:11

Noen som har prøvd de smale høye skiltene? Lurer på hvordan de vil passe.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør feb 04, 2017 17:26

http://www.corvetteclub.no/forum/4/7809

Jeg prøvde både høyt og smalt skilt da jeg var på trafikkstasjonen i Drammen. Den høye passet ikke så godt i skilrammen min, men på et upreget skilt i US størrelse ser det bra ut. Bjørn har det slikt på sin C3.

Bilde

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man feb 06, 2017 14:15

Da jeg byttet til små skilter benyttet jeg anledningen til å «klage» på tidspunktet Vetten skulle inn til neste EU-kontroll. I fjor, rett etter at de nye reglene om 5års intervaller trådte i kraft, sjekket jeg:
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie%2Bo ... trollfrist

Jeg fant ut at jeg ikke skulle vise Vetten før om 5år. Lykkelig og glad over å ha spart penger og bryderier glemt jeg hele saken fram til jeg fikk et uventet varsel om avskilting dersom jeg ikke viste bilen pr omgående. Jeg tok kontakt med Vesenet og ble fortalt at jeg nok måtte vise Vetten straks, informasjonen jeg fikk på internett var feil og var rettet opp. Veteranbilene (bevaringsverdige kjøretøy) skulle «fases inn» i 30, 35, 40, 45 og 50årsvisninger. Jeg viste Vetten på tidligvinteren, men utskriften på internett viste den måtte til EU-kontroll igjen i 2018. Etter det jeg oppfattet var dette ikke riktig, i og med at jeg hadde vist bilen etter at de nye reglene hadde trådt i kraft. Dette ble en utfordring for «dama i skranka» og det ble etter hvert folksomt på den andre siden av skranken. En av påstandene var Vetten ikke var «fullstendig bevaringsverdig» i følge vognkortet, det manglet teksten: «KAN IKKE ENDRES KONSTRUKTIVT ELLER UTSEENDEMESSIG. MÅ BARE BRUKES TIL ….. bla bla …». Jeg ga uttrykk for det hadde ingen betydning fordi bilen er registret i henhold til §1-9 i Kjøretøyforskriften som ivaretar begrensingene som er nevnt over. Jeg sa også at jeg hadde bare kjørt under 2 mil etter sist kontroll. Men akk nei liten forståelse for dette. Det virket for meg at alt måtte være sjablongmessig og vanskelig å endre. Jeg syntes det var greit og rettferdig, men holdt på mitt at bilene er godkjent som bevaringsverdig for 9,5år siden og det er trafikkstasjonens ansvar å endre dataene i registret, dersom de var ufullstendige. Det ble huket av en «rute» i datasystemet og vips var alt i orden.

Bilde

Jeg fikk beskjed at den nye teksten vil blir skrevet på det nye vognkortet. Da det nye vognkortet kom i posten var påskriften som før …. ingen tekst i tillegg! Mye ståk for lite, men jeg har fått det slik jeg ønsket allikevel. Så hvorfor klage? :D

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn aug 05, 2018 12:57

Hei igjen alle CCN-venner!
Ja da er det på tide komme i gang med litt Corvette-saker igjen eller lang tid fraværende. Selv om vi har hatt en fabelaktig vår og sommer har jeg ikke vært på latsiden. Det meste av tiden har gått til båt, men nå er den jobbingen unnagjort.
Jeg hadde nesten glemt at jeg hadde en C3 stående i garasjen og at det gjenstår en god del av mitt «langdryge prosjekt». At det skulle ta så lang tid hadde jeg vel ikke trodd selv, men «men nå skal eg byrja et nytt og betre liv – trur eg!». Jeg har betalt medlems-kontingent i rett tid til CCN og har fortsatt medlemsfordelen med skrivetilgang her på Forumet (LOL) ….. så jeg burde ha et godt utgangspunkt til å bidra med mine skriverier igjen.

Overraskelsen var stor da jeg skulle prøvekjøre C3’en her om dagen. Jeg hadde faktisk ikke bremser på framhjulene. Jeg ser fra mine private notater at høyre bremse-kalipper framme hadde fortsatt gamle pakninger. Og det stemte bra, i «kjekt å ha hylla» mi lå det et pakningssett klart til å bli montert. Så da var det bare å gyve på med krom nakke.

Bilde

Bilde

Arne

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » man aug 06, 2018 13:15

Veldig hyggelig at du er tilbake Arne

Jeg kan se at det fortsatt er ganske mange som er inne å leser på forumet ,men vi ser at de som "gidder" å svare blir færre og færre

Mvh kenneth

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » man aug 06, 2018 20:37

Ja det er utrolig hva som skjer når bilene ikke blir brukt, jeg har også en ford probe GT og den tåler ikke å stå mere en 3 dager :lol:

Hvis du ikke absolutt må ha corvetten din 100% original så kan wilwood d8 calipere være å anbefale men ikke kjøp keramiske klosser som jeg gjorde :(
Selvfølgelig så er det ikke noe poeng å bytte ut fungerende calipere men den dagen du må bytte så er det noe å tenke over.

Jeg syntes også at det er litt synd at ikke flere bruker forumet for det kunne ha blitt skrevet mye nyttig informasjon.
Selv hadde jeg tenkt til å skrive/ ta bilder av når jeg bygger om min c4 til manuell og 383 stroker. :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir aug 07, 2018 09:06

Takk for svar begge to! Det er alltid hyggelig med tilbakemeldinger.

Mitt håp er at vi kan flytte flere tekniske saker fra FB hit til Forumet i tiden framover. Det er vi alle tjent med på sikt og burde være en prioritert oppgave for CCN? Det synes for meg at Forumet er lettere å bruke med mobilen nå, etter oppdateringen, men det kan vel være min nye og moderne Samsung telefon som er årsaken?

Det blir interessant å følge med på en tråd om C4 ombygging av motor og gear. :D

Det som jeg savner med Forumet er at flere av dere som poster ikke viser eget navn. Jeg synes det er litt vanskelig å svare når jeg ikke vet navnet.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir aug 07, 2018 09:31

Som du nevner kan wilwood d8 være fristende å montere. Jeg var inne på tanken for noen år siden da daleren var billig, men slo det fra meg pga at jeg vurderte at det var lite å hente til mitt bruk.

C3-bremsene er etter min oppfatning meget bra, men det krever at de er i orden. Lekkasjer oppstår ofte på gamle biler, men etter en god overhaling med nye stempler, pakninger og ikke minst ny og ren bremsevæske, vil bremsene kunne vare i mange år selv uten mye bruk.

Arne

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable