Mitt langdryge motorprosjekt

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » tor jun 16, 2011 18:12

Mens CCN samlet seg til det årlige landstreffet, ble noen av oss hjemme og tilbringer tiden i garasjen i stedet. I stedet for sosialt samvære, glo på biler vi har sett mange ganger før, prisutdelinger for alt mulig og bilvask med ditto polering ..... fant jeg stillheten og gleden i å kunne tilbringe "himmelfarten" og pinsehelgen i egen garasje. Ikke det at jeg er en enstøing og en sær kar, men simpelt hen at "kjekt_å_ha_hylla" har blitt for full og jeg har mistet oversikten. Det hadde stått en ny motor fin og rød i tre år nå, som jeg ikke hadde funnet noen anvendelse for. Vel nå er tiden inne til å gjøre noe med akkurat dette. Her er objektet:

Bilde

Bilde

Arne
Sist redigert av arneoe den tor jun 16, 2011 18:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Re: Mitt langdryge motorprosjekt

Legg inn av arneoe » tor jun 16, 2011 18:36

Ja, hva gjør man med slike fine røde motorer? Jo, man skrur dem fra hverandre for å se hva man har kjøpt! :lol: :lol: ..... Jeg skal ta noen bilder av mitt motorprosjekt og krydre det litt med kommentarer.

Bilde

Legg merke til avtageren jeg bruker på vibrasjonsdemperhjulet. Det er viktig å bruke en slik fordi den kan lett ødelegges og den sitter ofte hardt.

Bilde

Bilde

Bilde

Arne
Sist redigert av arneoe den fre jun 17, 2011 18:07, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Mats
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av Mats » tor jun 16, 2011 20:14

8) Liker 8)
Mats :D
1980 Corvette Black in black

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » tor jun 16, 2011 22:37

Hei Arne

Var morro å titte innom garasjen din her om dagen. Virkelig litt av hvert der. Motoren så innmari bra ut, og du er vel litt over snittet interessert og i tillegg har kompetanse når du bygger om og åpner en ny motor :D
Kjekt å ha hyllen din burdet nok hatt et annet navn en "hyllen"...foreslår kjekt å ha "rommet" :D
Mye gode innspill og forklaringer du kom med, snakkes :D

Widar
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jun 17, 2011 07:06

Motoren har stått urørt i garasjen (kald) i ca. 3 år nå, så jeg var litt spendt på hvordan dette hadde påvirket den. Positivt overrasket ble jeg da åpnet motoren og fant at monteringsfett og olje var på plass i godt monn. Sylinderveggene var blanke og fine og det var ikke tegn til rustdannelse noen steder innvendig i motoren. Etter en rask sjekk av tiltrekningsmomenter på råder og veivlager kunne jeg konkludere med at motoren kunne med stort hell kunne fylles med olje, primes og startes opp uten komplikasjoner. Det er vel stort sett ikke nødvendig å åpne opp en ny crate-motor, men det er jo greit å se at alt er ok.

Bilde

Bilde
Legg merke til oljesilen, den er sveiset (nestet) fast på pumpa. Slik skal den være.

Arne
Sist redigert av arneoe den fre jun 17, 2011 19:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre jun 17, 2011 11:30

Interessant og fine bilder.

Hva må man regne av kostnad for å få tak i en "ny" motor som denne. Og er det da mest aktuellt å bestille her på "berget" eller fra Usa ?
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jun 17, 2011 18:29

Runex skrev: Hva må man regne av kostnad for å få tak i en "ny" motor som denne. Og er det da mest aktuellt å bestille her på "berget" eller fra Usa ?
Motoren er kjøpt i USA via E-Bay og koster rundt NOK23000 aboslutt alt inklusiv, ferdig levert på garasjegulvet ditt, dersom du bruker JetCarrier. Hva en slik motor koster i Norge vet jeg ikke, men det er jo bare å ringe en av mange forhandlere og spørre. Her er linken på E-Bay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-38 ... 2a11876cc9

Five Star Engine and Cylinder Head Exchange
6817 N. 56th Ave.
Glendale, AZ 85301

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jun 17, 2011 19:21

Toppene er av og det er tid for å måle hvordan stemplene sitter i blokka. I følge leverandør skulle blokka være "decked to zero", det vil si at stempeltoppene ligger flush med toppen av blokka ved TDC (Top Dead Center). I standard utførelse skal en GM#3970010-blokk, som min, påstås det at den har en "deck height" på rundt .025". Det er enkelt å se om blokken er "decked" fordi motorkoden, som vanligvis er slått inn i framkant av blokka ved høyre topplokk, er slip bort.

Bilde

Jeg ble overrasket da jeg målte .024" :roll: .... samtidig som at stemplene var merket .040" i stedet for .030" som ble oppgitt på forespørsel før jeg kjøpte motoren. Det er ikke alltid kartet stemmer med terrenget. :lol: :lol: .... Da er motoren min en 385cui .... ikke 383 som jeg først trodde. Som dere skjønner er best å sjekke selv :D ....

Bilde

Arne

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre jun 17, 2011 19:49

Artig og bli med, på prosjekte , Arne.
Men det du nå avdekker, hadde det også vist seg,
når du skal opptimalesere motoren i en benk,
etter innmontering i vetten :?:
Sån som jeg ser det, så sparer man ikke på 1800- peng.
med ikke og finstille det på rullende landevei :roll:

Hadde vert morro og sett innholde i kjekt og ha hylla di.
når til og med det ligger komplette motorer der :lol: :lol: :lol:
Pinnen

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør jun 18, 2011 12:38

Her er vel Arne i ferd med å avsløre det noen av oss har visst lenge, nemlig at ikke alle såkalte crate-motorer nødvendigvis = det som står på diverse papirer som følger med :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jun 18, 2011 14:32

pinnen skrev:Artig og bli med, på prosjekte , Arne.
Men det du nå avdekker, hadde det også vist seg,
når du skal opptimalesere motoren i en benk,
etter innmontering i vetten :?:
Sån som jeg ser det, så sparer man ikke på 1800- peng.
med ikke og finstille det på rullende landevei :roll:

Hadde vert morro og sett innholde i kjekt og ha hylla di.
når til og med det ligger komplette motorer der :lol: :lol: :lol:
Jeg har ingen konkrete planer om å teste motoren i benk eller på rullende landevei Trond, men man vet ikke hva som byr seg i framtiden. Jeg håper å finne de beste innstillingene på egenhånd. Denne motoren kommer ikke til å bli noen racer og virker den ikke slik jeg hadde tenkt, lager jeg meg bare en ny ... :lol: :lol: .... Dersom det er interesse for det, kan jeg jo fortelle litt om valget av deler jeg skal bruke i motoren etter hvert jeg går fram. Bjørn Tore har jo i tidligere innlegg her på forumet fortalt om viktigheten i samspillet mellom bla. topplokk og kamaksel. Det samme kan jo sies om bruksmønsteret for bilen motoren skal sitte i, gearkasse, eksosanlegg o.l. ..... gi meg noe innspill om hva jeg skal vektlegge i denne tråden.... jeg hadde jo tenkt at den skulle bli langdryg ... :lol: .... Ellers er du hjertelig velkommen til komme på besøk. Om du blir imponert over "kjekt_å_ha_hylla" mi er jeg ikke så sikker på, men vi kunne jo ha en del hyggelig å snakke om Trond.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jun 18, 2011 15:58

Ja da har jeg demontert alt det skal tas av før ombygging. Vel, jeg kan vel røpe så pass at jeg har kommet relativt langt med motoren i løpet av Pinsehelgen, men tenkte at jeg skulle "røpe hemlighetene" litt over tid når jeg fikk ånden over meg til å skrive. Dessuten vil jeg gjerne se litt på eventuelle tilbakemeldingene om hva "folket" ønsker.... eller bør jeg kan hende holde det meste for meg selv, for å bli ferdig med dette prosjektet og komme meg på CCNtreff i stedet ... :lol: :lol:

Jeg står igjen med 010-blokk inneholdende SCART 383-rotary assembly og en med Melling HP oljepumpe. Denne assy har en helt fabrikkny og grei støpe-veiv, smidde I-type råder og Sealed Power H860CP40 stempler. I tillegg består assy-et av en ny sbc400 ballansedemper og ditto svinghjul, begge fra Pioneer. Jeg har betalt ca 200usd ekstra for ting som er "out of scope", men som jeg ønsket. Hos denne leverandøren kunne man stort sett få hva man ville ha, bare man vet hva man skal ha og betaler for det. Servicen er upåklagelig og de tekniske kunskapene er meget gode.

Da jeg bestilte motoren ba jeg om at hele assy-en ble ballansert sammen med 400-svinghjulet før montering. Hadde jeg ikke bedt om dette det ha fulgt med en plate med lodd (tilsvarende BBC) som skulle monteres mellom svinghjulet/fleksiplata og veiva. Det fulgte med utskrifter fra ballanseringen, som for min assy er innen 2 gram. Jeg har selvsagt ingen mulighet til å sjekke dette, men jeg får vel bare stole på hva Chris (5 Star Tech Expert - 5STE :lol: ) fortalte meg. Alt ser greit ut etter å ha brukt masse tid, og røkt 3 spanske cigarer, til å se etter hva jeg har fått.

Det eneste jeg kunne tenke meg var nye ARP-bolter på lagerbukkene, men de gamle ”remanfactured” boltene passer vel for mitt ganske milde oppsett .... og det er jo bare jeg selv som vet hva som befinner seg inne i motoren..... :lol: :lol: Bildene under er ikke mine, men viser i prinsippet hva nytt som sitter i blokka.

Bilde

Bilde

Bilde

Ellers er det litt viktig å få med seg at man ikke sånn uten videre kan sette inn en slik SCAT383-assy uten å gjøre en masse forarbeide ... og dette arbeidet passer ikke for amatøren!

Slik blokka framstår, vil den etter det jeg kan bedømme, med god margin tåle 425 - 475 hk. Det burde holde for mitt behov ...

Arne

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » lør jun 18, 2011 20:13

Hei Arne ! Ser at du betalte NOK 23000,- ALT INKLUDERT for motoren ? Vet ikke hva du legger i alt inkludert - men når jeg regner alt inkl. så er der med absolutt alt - inkl. forgasser,luftfilter,starter,dynamo,reimskiver m.m. - altså bare å sette inn og vri om nøkkelen.Min komplette 383 Stroker(460 HP) kom i alle fall på USD 8500,- + innenlands frakt i Norge. Sier ikke dette for å kverulere - men du får ikke en nøkkelferdig 425 - 475 HP motor til den prisen du nevner.Beklager - men det er i alle fall min erfaring !
En komplett blokk m/topper etc. blir noe annet.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jun 18, 2011 20:49

tja .... du får lese det jeg skriver en gang til .... prisen for en slik crate-motor er 2495 usd inkl. frakt til NJ. og effekten er oppgitt til å være 360hk. ...... Ellers prøver jeg skrive det jeg oppfatter som fakta, men selvsagt kan jeg ta feil og vil rette feil asap. Jeg vil overlate tilsvarende diskusjoner til andre i tiden framover. :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-38 ... 2a11876cc9

Arne

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » søn jun 19, 2011 12:06

Jeg glemte faktisk momsen ! Den kom i tillegg. Tviler ikke på at prisen du har oppgitt er rett - men der kommer jo noen komponenter i tillegg ?
Ok - ellers vil jeg skryte av din kunnskap og dine informative innlegg ! Mye nyttig !
Mvh,
Arnfinn

Svar