Installere 3-punkts belt i C3 cab

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Installere 3-punkts belt i C3 cab

Legg inn av Beppe » lør mai 21, 2011 00:11

Hei

Skriver noen ord om hvordan jeg installerte originale 3-punkts belter i en C3 cab (1972). Kanskje andre som har nytte av dette.

Først kjøpte jeg belter:
http://www.ecklers.com/corvette-seat-be ... -1973.html
Det som er viktig å merke seg er at det beltet som skal dras gjennom ryggen på setet, har et smalere spenne. Det skal hektes på spennet som sitter på beltet som dras over fanget. Er spennet på beltet som skal dras gjennom seterygg for bredt går det ikke gjennom gjennomføringer som monteres i stolrygg.

Gjennomføringer for belte i rygg. Dette er de som monteres utvendig:
http://www.ecklers.com/corvette-shoulde ... -1975.html For høyre sete.
http://www.ecklers.com/corvette-shoulde ... -1975.html For venstre

Innvendig:
http://www.ecklers.com/corvette-convert ... -1975.html Venstre
http://www.ecklers.com/corvette-convert ... -1975.html Høyre

Verdt å merke seg er at det ikke kommer med skruer. Selv brukte jeg passende plåtskuer da jeg ikke fant noen gjenger verken i stolramme eller i gjennomføringer.

Først tok jeg av bakplaten av setet, samt ramme rundt knapp for få seterygge lent fremover. Deretter åpnet jeg om "glidlås" på øvre del. Deretter fjernet jeg stålklammer som fester setetrekk på sider og øvre del. Det man ser da er at det allerede er forberedt for montering av 3-punkts belter:

Bilde

Deretter var det å få fjernet metallrammen på forsiden av setet. Den sitter med 3 stk "speed nuts". De to i ytterkant var relativt lett å fjerne, men den som sitter i midten var litt vanskeligere. Sikkert lettere om man demontere mer av setet. Har noen mekket med dette tidligere er det stor sansynlighet at den i midten ikke ble montert tilbake. Min ble ikke det.
Bilde
Bilde
Bilde

Hull i denne laget jeg med en "dremmel" og lakket opp med sort lakk. Deretter monterte jeg den tilbake.

Etter dette er det bare å montere de indre gjennomføringene. Det er forberedt og det fremgår ganske klart hvordan disse skal monteres.

Så var det på med setetrekk. Jeg brukte strips og ikke stålklammer som originalt for å feste trekk.
Etter dette var det å montere ytre gjennomføring/deksel. Brukte en syl for å finne skruehull og skar ut i trekket etter montering.
Bilde

Bjørn-Petter

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Re: Installere 3-punkts belt i C3 cab

Legg inn av webs » lør mai 21, 2011 08:27

Dette var veldig bra Bjørn-Petter :D .
Blir garantert brukt når jeg skal montere :D
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » lør mai 21, 2011 09:40

Veldig bra Bjørn Petter!

Ikke helt komfortabett med bare magebelte. Tror jeg må gjøre dette også etterhvert.

/Geir

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » lør mai 21, 2011 11:16

Flott ! Grei beskrivelse ! Har montert 3 pkt.seler - men har laget en "provisorisk" holder/loop av et bredt lærbelte festet til skruer på seteutløser opp bak på setet.Ser forsåvidt pent og ok ut - men blir litt feil vinkel synes jeg.Vil nå montere som originalt!

Brukeravatar
christen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Rælingen, Akershus
Kontakt:

Legg inn av christen » søn jun 19, 2011 20:09

Har selv en 68 cab som jeg satt inn noen seter fra en 78 og skal få montert r3-punkts belter. Har vurdert den løsningen som Rebell har men ble litt usikker etter å lest innlegget om feil vinkel. Kan noen si litt mer om dette? Alternativet er å få laget hull i setet. Er det noen har noen erfaringer med en slik utvendig loop? Nå er jo disse setene fra en 78 en del høyere så muligens at problemet blir mindre?

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Rebell » tir jun 21, 2011 22:23

Fikk de 2 utv. beslaga bak på seta + de 2 innv. fra Aarnes. Reagerte kraftig på prisen for disse 4 enkle beslaga ! Kr 1240,- inkl. kr 145,- i frakt - og da var 10% rabatt fratrukket !
Ser ut til å være av dårlig kvalitet - i alle fall var de 2 utv. beslaga ikke forkrommet og slipemerker tydelig synlige ! Kommentar ?!

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tir jun 21, 2011 22:46

Hei

Prisen virker stiv i forhold til prisen hos Ecklers. Også det som kom fra Ecklers (utvendig beslag) var som du beskriver.

Bjørn-Petter

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » ons jun 22, 2011 22:42

Rebell skrev:Fikk de 2 utv. beslaga bak på seta + de 2 innv. fra Aarnes. Reagerte kraftig på prisen for disse 4 enkle beslaga ! Kr 1240,- inkl. kr 145,- i frakt - og da var 10% rabatt fratrukket !
Ser ut til å være av dårlig kvalitet - i alle fall var de 2 utv. beslaga ikke forkrommet og slipemerker tydelig synlige ! Kommentar ?!
Var det lang leveringstid? Neppe på lager vel?? Trenger kun de innvendige festene..
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » ons jun 22, 2011 22:54

Hadde på lager når jeg bestilte. Tror det fremgår på nettsidene hos Ecklers.
Med Fedex tar det vel noen få dager.

Bjørn-Petter

Edit: Ja, ser nå at det ikke var meg du spurte :lol:

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av Rebell » tor jun 23, 2011 16:22

De var ikke på lager hos Aarnes AS.Tok ca. 15-20 dg tror jeg. Utrolig pris på beslaga ! Se pris hos Ecklers !
Fikk utlev.bilaget fra posten for bestillte Shift-kit til Muncie-kassa(litt slarkete gearstang) Koster ca. USD 55,- minus rabatt. Pris hos Aarnes AS kr 1151,- inkl. frakt. De må ha flere 100% avanse ! Kommer jo en del tillegg med handling fra USA for oss private også- men dette blir drøyt ! De har nok rabatt hos sine kontakter i USA - og bruker oftest samlekontainere for billigere frakt.
Hva betalte du fra USA Beppe ?

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » tir jun 28, 2011 23:38

Hei

Tror det var rundt 60 dollar + frakt og moms (indre og ytre gjennomføring).

Bjørn-Petter

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable