Fordeler - renovering og oppgradering

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Fordeler - renovering og oppgradering

Legg inn av Beppe » lør feb 19, 2011 22:35

Min fordeler var ikke helt "patent" og gear for turteller var slitt, så jeg bestemte meg for en renovering. Samtidig ville jeg oppgradere til elektronisk tenning. Det ble derfor kjøpt inn litt nye slitedeler, samt Pertronix III elektronisk "bryter".

Da jeg ikke er noen "racer" som bilmekaniker men har en ok teknisk forståelse, bestemte jeg meg for å ta det sakte og dokumentere. Legger derfor ut mine bilder med noen ord om arbeidet.

Først var det å montere ut fordeler. Tenkte det var greit å merke opp kabler på fordelerlokket. I tillegg laget jeg en tegning av fordelerlokket slik at det fremgikk hva som skulle hvor.
Bilde

Etter å ha fjernet pluggledninger og ledninger til fordeler, må man skru ut kabel til turteller.
Bilde

Når jeg hadde fått montert ut fordeler og sett litt på den, fremgikk det at her var det byttet lokk, rotor og stift men resten var nok "original" 1972 :-)
Bilde
Bilde

Alt demontert i deler og hver del inspektert. "Main shaft", foring/bushing og det meste var greit. Vacuum advance, fjærer, gir turteller (i rustfritt og kulelager), rotor, lokk og litt annet ble kjøpt inn.
Bilde

Alt som skulle gjenbrukes ble vasket i diesel og klargjort. Her skal det lakkes:
Bilde

Lakket i svart med motorlakk
Bilde

Så var det klargjøring for montering med nye deler
Bilde

Først var det å fylle "vanngraven" rundt øvre foring med fett og dekke til med plastiklokk. Jeg brukte hjullagerfett. Det er et lite hull i bunnen av foring som leder fett inn og til rotor
Bilde

Så var det å montere ny elektronikk på "breaker plate" der stiften vanligvis er. Det følger med "adapter" slik at dette monteres rett inn uten problemer
Bilde

Ferdig montert elektronikk og vacuum advanced
Bilde

Så skal "weight base" monteres på "main shaft". Fylte spor i "Main shaft" med fett før "weight base" ble dratt opp
Bilde

Ferdig og på plass. Filtskive som ligger over plastlokk og under "breaker plate" ble dynket i 20w olje. Jeg hadde også olje på "main shaft" og på foringer før jeg satt det sammen.
Bilde

Så var det å shimse opp slik at "main shaft" ikke kunne vandre for mye. Fikk tips om at det bør være rundt 1 mm slakk.
Bilde

Så setter man på "drive gear" ved å slå inn "roll pin". Merke på tannhjul skal stå i linje med tip på rotor.
Bilde

Ja da ser det snart ut som en fordeler igjen
Bilde

Så er det montering av nytt drev/gear for turteller. Smurte opp drev med hjullagerfett. Satt også inn en ny messing "tap" som drevet går mot i bakkant.
Bilde

For å sjekke om drevet kom rett og at det roter lett, monterte jeg en fyrstikk inn der vanligvis wire er montert og roterte "main shaft"
Bilde

Sist var montering av vekter og fjærer. Smurte og opp her med hjullagerfett
Bilde

Viola, ferdig!
Bilde

Ny passende coil er også innkjøpt. Den trenger dog 12v. Originalt sitter det en motstandskabel (resistance wire) fra tenning til coil som senker spenningen til langt under 12v (~7-8v). Da det er vanskelig å komme til å bytte denne kabelen, tenkte jeg bruke den som styrestrøm/spenning til et rele som kobler inn 12v til coil så snart det er spenning på. er litt usikker på hvor jeg skal ta 12v fra, men kommer nærmere tilbake på dette.

Dette er hvordan jeg har gjort det. Tar gjerne innspill om det er noen som har erfaringer som tilsier at noe burde vært gjort på annet sett.

Har hentet info bl.a. fra:
http://www.tispecialty.com/articles/article6.htm
og
http://theamcforum.com/forum/new-pertro ... 10306.html

Bjørn-Petter
Sist redigert av Beppe den søn feb 20, 2011 11:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Re: Fordeler - renovering og oppgradering

Legg inn av pinnen » lør feb 19, 2011 23:28

Bjørn Petter, :oops:
Sånne tiing har jeg ikke toldmodighet til.
Men , seer da utrolig profft ut 8)

Og så bra bilder , og innformasjon :wink:
Pinnen

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » lør feb 19, 2011 23:46

pinnen skrev:Bjørn Petter, :oops:
Sånne tiing har jeg ikke toldmodighet til.
Hei Trond

Tålmodigheten din er det nok ikke noe i veien med når man ser dine prosjekter.
Men det er vel kanskje slik at små prosjekter til små gutter og store prosjekter til store gutter :lol:

Bjørn-Petter

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » søn feb 20, 2011 23:30

Kjempebra Bjørn Petter, litt mer kos å holde på med sånt som kan foregå i varmen og ved kjøkkenbordet :-)

Jeg er spent på løsningen på spenningskabel til coil. Er det sånn at coilen som sitter originalt ikke tåler mer enn 7-8 V inngangs spenning? I tilfelle er det vel enten en resistor som kan fjernes eller at kabelen erstattes med en ordinær kabel - eller er jeg helt på jordet?

/Geir

.

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av Beppe » søn feb 20, 2011 23:48

Hei Geir

Jo, garasjen min er så liten (og kald) at der går det knapt å gjøre noe der. Derfor er det riktig som du sier, deilig å holde seg i stua :-)

Jo da originalt tåler den 12v. Den har 12v i startøyeblikket. Da får den 12v fra starter. Det går jo 2 kabler til + på coil. Men for at den (og stift tror jeg) skal holde litt lengre gir den lavere spenning under drift.
Kabel som går originalt til coil er en motstandskabel/resistance wire (på '72 modellen) som er i seg selv motstanden. Eldre har en vanlig kabel med en motstand montert i serie. Og det er riktig som du sier, det er egentlig bare å bytte kabel. Det er bare det at den er del av ledningsnettet som går til sikringsboks og det er er utrolig knot å komme til. Derfor tenkte jeg bruke original kabel for å styre et rele.. Om noen har noen bra ide på hvordan man kommer til på baksiden av sikringsboks (sitter under bremskraftforsterker på torpedoveggen), så skrik ut.

Bjørn-Petter

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable