På tirsdag skal bilen på 4 hjulskontroll, så nå begynner det å ligne noe.
Symptomene på bremse problemet pekte mer og mer i retning av bremsekraft forsterker
som eneste gjenværende mulighet. Treg retur av pedal med motor igang.
Etter mye frem og tilbake monterte jeg ny bremsekraftforsterker idag.
Retur av pedal går nå som en drøm, trykket kommer spontant (dvs hard pedal). Det som ikke er
bra er at det er tilnærmet ingen hjelp å få fra bremsekraftforsterkeren

. Før jeg skiftet hadde jeg i det
minste servo effekt på første pedaltrykket og hvis jeg tok meg tid til pedalretur
også neste. Nå er pedal retur kjapp, men ingen servo effekt.
Hva i all verden kan være årsaken?
Uansett, bytte av bremsekraftforsterker er en liten utfordring i seg selv,
og jeg har jobbet i de utroligste kropps stillinger idag.
Den gamle bremsekraft forsterkeren så relativt ny ut, men så ingen utvei til slutt.
I motor rommet er det ikke så mye annet å gjøre enn å løsne masterpumpa.
Jobben er inne i bilen.
Det er mildt sagt trangt, men det er mulig med litt kroppsgymnastikk og riktig verktøy.
Første fjernet jeg låse skiva til bolten som fester U-foten fra forsterkeren til pedalen.
Deretter brukte jeg en langhylset pipe, universal ledd og forlenger til skralle.
Rekkefølgen er uvesentlig, men jeg valgte å begynne med den som er verst - øvre på venstre side.
Når alle mutterne var løsnet gikk det greit å fjerne booster og montere ny.
Brukte faktisk mest tid på å få på låseskiva til festebolten i pedalen.
Totalt tok jobben rundt 2 timer.
Slutt resultatet ser jo bra ut. Hadde det virket i tillegg hadde jeg vært fornøyd.
Før jeg byttet booster var problemet sen retur av pedal når motoren gikk, så ved hurtig gjentagende bremsing
hadde jeg følelsen av ikke å ha servobremser.
Nå har jeg hurtig retur av pedal, men følelsen av manuelle bremser hele tiden

.
//Frustrert Geir som trøster seg med øl og jæger