Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 213
Registrert: søn jan 16, 2011 11:33
Sted: Bømlo
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av kjeholm » fre jun 08, 2012 18:00

Kjempe flott Geir, det er ikke datoer som teller det er følelsen av at nå er det i orden da er det deilig å bare cruse :D :D :D


Kjell

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » lør jun 16, 2012 20:45

På tirsdag skal bilen på 4 hjulskontroll, så nå begynner det å ligne noe.

Symptomene på bremse problemet pekte mer og mer i retning av bremsekraft forsterker
som eneste gjenværende mulighet. Treg retur av pedal med motor igang.

Etter mye frem og tilbake monterte jeg ny bremsekraftforsterker idag.

Retur av pedal går nå som en drøm, trykket kommer spontant (dvs hard pedal). Det som ikke er
bra er at det er tilnærmet ingen hjelp å få fra bremsekraftforsterkeren :? :? . Før jeg skiftet hadde jeg i det
minste servo effekt på første pedaltrykket og hvis jeg tok meg tid til pedalretur
også neste. Nå er pedal retur kjapp, men ingen servo effekt.

Hva i all verden kan være årsaken? :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Uansett, bytte av bremsekraftforsterker er en liten utfordring i seg selv,
og jeg har jobbet i de utroligste kropps stillinger idag.

Den gamle bremsekraft forsterkeren så relativt ny ut, men så ingen utvei til slutt.

I motor rommet er det ikke så mye annet å gjøre enn å løsne masterpumpa.

Bilde

Jobben er inne i bilen.
Det er mildt sagt trangt, men det er mulig med litt kroppsgymnastikk og riktig verktøy.

Første fjernet jeg låse skiva til bolten som fester U-foten fra forsterkeren til pedalen.

Deretter brukte jeg en langhylset pipe, universal ledd og forlenger til skralle.

Rekkefølgen er uvesentlig, men jeg valgte å begynne med den som er verst - øvre på venstre side.

Når alle mutterne var løsnet gikk det greit å fjerne booster og montere ny.
Brukte faktisk mest tid på å få på låseskiva til festebolten i pedalen.
Totalt tok jobben rundt 2 timer.

Bilde

Slutt resultatet ser jo bra ut. Hadde det virket i tillegg hadde jeg vært fornøyd.

Bilde

Før jeg byttet booster var problemet sen retur av pedal når motoren gikk, så ved hurtig gjentagende bremsing
hadde jeg følelsen av ikke å ha servobremser.

Nå har jeg hurtig retur av pedal, men følelsen av manuelle bremser hele tiden :evil: .

//Frustrert Geir som trøster seg med øl og jæger

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » søn jun 17, 2012 16:09

Konkluderer med at den nye booster'n er defekt.

Monterte tilbake den gamle bremsekraft forsterkeren igjen
idag. Nå har jeg servo effekt igjen, selv om det ikke er
helt som jeg ønsker. Kanskje jeg har for høye forventninger til en gammel bil?
Uansett er det servo effekt. Den nye var jo helt dau...

Mye jobb for ingenting.

Jeg har vært ute å kjørt en tur idag. Bare jeg får tatt 4 hjuls kontroll til
uka tror jeg at jeg sier ting er "godt nok" for å nyte sesongen på veien.
Sommeren er ikke spesielt lang i dette landet.

Gamle boostern på plass igjen:

Bilde

//Geir


Skal bli bra bare

Corvettejon
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 32
Registrert: man sep 13, 2010 21:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av Corvettejon » søn jun 17, 2012 18:27

Det må jeg si, du gir ikke opp med engang. Jeg ville også kjørt litt med bilen så alt får satt seg. Lykke til. :D

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 211
Registrert: fre aug 17, 2007 21:59
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av thomasev » søn jun 17, 2012 21:57

Jeg må si meg enig med forrige post - imponerende innsatsvilje og evne til ikke å gi opp. Jeg vet hvor mye det "koster" av innsats og tid på mindre prosjekter enn dette (motor og gear) og ditt prosjekt er etter det jeg forstår ganske omfattende. Selv etter at en er ferdig med hovedprosjektet er det masser av småting som må fikses på i etterkant når man begynner å kjøre med "fanteriet". Selv begynner jeg nå å se slutten på motor/gear prosjektet mitt nesten 2 måneder etter først start av motor i bil..

Lykke til videre, mvh Thomas.

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » tir jun 19, 2012 23:13

Jeg gir sjelden opp, men skulle kanskje vært litt mindre kravstor og litt mer
tålmodig innimellom :D :D .

Jeg har kjørt en del idag, og det ser ut til at bremsekraft forsterkeren har våknet til liv igjen.


Fikk gjennomført 4 hjulskontroll idag, og den føles utrolig stabil nå.

Justeringen ble gjort av Ole Martin Lindum som driver Sætre Bilservice.
Han er mangeårig Camaro-cup kjører og lang erfaring med amcar.

Kan anbefales!

Nå satser jeg på mye fint vær og mange mil i Corvette i tiden som kommer.

//Geir

Brukeravatar
stigaa
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 633
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Stjørdal
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av stigaa » ons jun 20, 2012 08:39

Ole Martin gjorde også 4 hjulskontrollen bremsetest boltesjekk og ordnet dokumentasjon på vår 62 modell proffesjonelt og til en rimelig penge, dette for visning biltilsynet,
han kan anbefales på det sterkeste,

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av TheSaint » tir jul 03, 2012 17:08

Synes den original bremse servoen er helt grei å se på i motorrommet jeg.

Bare tenkte på de støtfanger hornene som du kappet vekk har vel ikke 73 modellen?
Mente at 73 modellen ikke har de hornene i det hele tatt.

Men det ble mye finere uten de horna :D

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » tor des 27, 2012 00:18

Det er ikke noe prosjekt lenger, men litt kos i garasjen blir det i vinter også.

Kom litt seint i gang - har ikke fått prioritert Corvette'n før nå. Men, idag ble det en liten tur
i garasjen.

Fikk fjernet de gamle kjølerørene for oljekjøling av girkassa og montert inn nye. Dette var en av de få
delene som ikke ble skiftet i fjor vinter.

Til min store overraskelse passet de nye rørene bedre enn de gamle :-)

Bilde

Bilde

Bilde



På oppgavelista for i vinter er det ikke mye, men skal montere Hydratech Hydrobooster, etterstramme alt
av bolter og overhale/shimse opp differensialen som har litt for mye endeslakk på yokene.

Når jeg blir ferdig må jeg jo finne meg et nytt prosjekt :-)

//Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » tor des 27, 2012 21:08

Det er en overdrivelse å si at det er god plass under dashbord. Mutrene til bremsebooster sitter ikke
direkte lett tilgjengelig.

Men, det hjelper å ha gjort et tidligere. Fulgte beskrivelsen jeg har delt tidligere etter først å ha tatt ut
førersetet. Langhylset pipenøkkel på ledd og forlenger er trikset - og begynn med den som er vanskeligst tilgjengelig.

En halvtime, litt bannskap og noen skrubbsår senere var den gamle bremsebooster'n ute :-),

Bilde

Bilde

Det blir nok litt tilpasning.
Jeg begynner med å drenere reservoaret til servopumpa og fjerner slangene til styreservo.
Høyttrykk inn til styresnekka skal nå gå via bremsebooster.
Både styresnekka og bremseservoen har lavtrykk retur, det løses med en omvendt splitter før reservoaret som bare har ett inntak.

Bilde

I morgen blir det å tilpasse nye slanger til hydraulikken.

//Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » tor jan 03, 2013 00:00

Fikk litt tid i garasjen idag til å tilpasse nye hydraulikkslanger.

I utgangspunktet en enkel jobb som jeg syns var ganske utfordrende å få gjort skikkelig.
Jeg kuttet slangene/stålstrømpa med liten kutteskive og Dremel.
Før jeg kuttet surret jeg tape rundt slangen for å unngå flising av stålstrømpa.

Det som viste seg å ta mest tid var å få på plass messingforing mellom stålstrømpa og
plastkjernen uten å ødelegge det innvendig plastrøret.

Bilde

Bilde

Bilde

//Geir

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av arneoe » fre jan 04, 2013 12:49

Flott tråd Geir! :D
Jeg har kopiert din tekst og bilder vedrørende jobben du gjorde på rattstammen. Det blir godt å ha din info som referanse sammen med GM sin verkstedsmanual. Da jeg skiftet ut den gamle utslitte snekka med tangstang ble jeg oppmerksom på at også rattstammen trang litt ettersyn. Det nedre lagret er dårlig og selve tilt-bosset er løst. Det er vel de fire festeboltene som er løsnet. Det virker som om det er en litt vanskelig jobb så jeg får konsultere deg. Tok forresten Jim Schea sine papers ned fra nettet. Mye fin info der.

Vurderer å ta rattstammen ut av bilen. Har du noen synspunkter på det?

Hva slags fett kan du anbefale.

Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » søn jan 06, 2013 13:16

Hei Arne,

Jeg tok aldri ut hele rattstammen, men tror det skal være en kurant affære så lenge det er
lengdeveis bevegelighet i gjennomføringen i torpedoveggen. Lurer også på om du kan ta den ut med lageret
på plass da dette sitter på en egen enhet som er skrudd i torpedoveggen (tror jeg).

Min hadde ingen slark i lagringen der, men den var veldig tight i "teleskopet". Jeg måtte skyve rattstammen
tilbake i torpedoveggen for å få plass til den nye Borgesson snekka. Da sprøytet jeg på med penetrerende
olje fra Fluid Film. I tillegg til å være smørende og korrosjonsbeskyttende har den en krypende egenskap. Ved å la
den jobbe over tid gikk rattstammen "lett" å bevege.

//Geir

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av arneoe » søn jan 06, 2013 14:56

Jeg kommer vel til å ta kontakt når det butter Geir. :D .... Har kjøpt en ekstra tilt-rattstamme på E-Bay som jeg kan legge på "kjekt å ha på hylla mi". Prisene på komplette C3-tilt-rattstammer er relativt dyre selv om de bare er overhalingsobjekter. Det blir spennende å se om hvilken tilstand rattstammen er i. I alle fall har jeg god tid på meg og slipper å stresse.

Arne

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 653
Registrert: man feb 08, 2010 23:35
Sted: Hurum
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » søn jan 06, 2013 19:52

Bare moro om det er noe jeg kan bidra med Arne.

Har fått ferdig slanger og tilkobling av Hydratech bremsekraftforsterker, men har
tatt litt tid å somle seg til å legge ut bilder/tekst her. Bedre seint enn aldri :-)

Fremdeles gjenstår funksjonstest med motor igang, men systemet er ferdig luftet
og klar.

Væskenivået er nå stabilt i servoreservoaret og uten luft. Også trenger jeg en skikkelig rengjøring...

Bilde

Bilde

Bilde

//Geir

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest