Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av CorvetteFeber » tor jan 27, 2011 00:15

Omsider er jeg igang med vinterprosjektet - fikse lekkasje på girkasse og kontroll av hjuloppheng. Etter 3 måneder med beinet i fatle, kuldegufs fra nord og strømpriser fra he#¤¤te har det tatt tid å komme igang ute i garasjen. Men nå...

Det kan bli langt å gå for den som ikke har noe mål synger Jokke & the Tourettes - jeg veit hvor jeg skal, men har ikke noe godt kart og er redd jeg ikke veit hvor langt det blir å gå for mitt vedkomende heller :mrgreen:

Skal forsøke å legge ut noen bilder underveis....idag ble det begrenset til demontering av eksosanlegg, headers og diverse tester på foringer og endeledd. Til min store overraskelse var så og si alt av foringer i hjuloppheng både foran og bak intakt, men det var skikkelig slark på 3 av hjulene/skivene. Mistanken min går umiddelbart på hjullager, men det har ikke vært antydning til noe ulyder. Noen som har nen ide eller tips for videre feilsøking?

/Geir

Bilde

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vinterprosjektet 2011 - gir og hjuloppheng

Legg inn av HARRY » tor jan 27, 2011 00:19

Tja, for og gjøre det veldig enkelt :) Få noen til og trø inn bremsen når du kjenner etter slakk. Er den da borte er det hjul lager. Forran kan det justeres, men pass på og ikke stram til, da ryker lagrene etter første tur.
Bak er mere kronglete om man ikke gjort det før.

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » tor jan 27, 2011 11:58

Angående hjullager bak, Geir,
Skru av drivspindla, mot t/a armene.(4bolter hver side)
ta ut splinten på kronemutteren, prøv og stram.
Har du flaks, så kan det hende det holder.

Har noe med dem, som gjorde jobben sist gang.

Er iallefall vert et forsøk,

Klarer du og etterstramme 0,5 til 1 omdreining så er du i mål.
Du må ha noe og holde igjenn med.
Jeg brukte ett brekkjern i mellom hjulboltene :wink:
Pinnen

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » tor jan 27, 2011 15:51

Takk for gode tips - blir en tur i garasjen for å sjekke i kveld.

/Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » fre jan 28, 2011 08:49

Trond - litt usikker, men fikk begrenset tid i garasjen ettersom jeg måtte jobbe i natt :oops:

"Skru av drivspindla, mot t/a armene.(4bolter hver side)" - skjønner sikkert mer når jeg får demontert litt mer. Har bladd i Haynes boka, men den var ikke spesielt detaljert. Fant faktisk mer info og sprengskisser på web'en til Ecklers. Og prosjekt tråden din er jo bedre enn det meste som oppslagsverk for en hobbymekaniker!

Tenkte å ta en telefon til Øystein i Corvettestore idag, men hvor paranoid bør jeg være på morkne foringer? Ikke noe merkbar slakk, men skifter når jeg likevel er igang. Poly kontra gummi?

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113182.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113183.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113184.jpg

Brukeravatar
tw
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Kolsås
Kontakt:

Legg inn av tw » fre jan 28, 2011 11:11

Hei Geir
I den grad jeg kan bidra. Poly kontra gummi. Min erfaring er at gummiforinger er bra nok for Corvetten om du ikke skal drive mye med banekjøring. Hele bilen er litt myk i utgangspunktet ( det ser du når du jekker opp på et sted og ikke får opp døra ) og etter min teori er det behov for at bevegelser opptas i noen grad i understellet. Kjøreegenskaper bedres mye med for eksempel coilovers foran og justerbare dempere bak + composittfjær. Skal du bruke mye penger finnes det også coilovers- system bak med nye trailing arms. Snakk med Øystein eller Lars Wyller. Polyforinger jeg forsøkte med en tid ga mye knirk og var litt for stive syntes jeg. Unntaket var nye tykke stabstag hvor gummiforinger ikke klarte påkjenningen. På dette feltet er det mange meninger har jeg hørt. :roll:
På understellet er det sikkert klokt å skifte ut foringer og andre slitedeler når du først er i gang. Pusse rust og shine opp. Da slipper du å tenke på det mer og lærer masse. Om du har tid . Pinnen må jo være en god læremester.
Så kommer kanskje spørsmålet om du har mye rust på selve ramma. Hva med bremser osv. Det ene tar det andre. :D
Lykke til . Vi gleder oss til å følge med.
Tor

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre jan 28, 2011 12:52

La ikke merke til det med en gang, :roll:
Tror forskyne meg gutten har kjøpt en lift , jeg gitt.
Geir,,, det er forskjell det, slippe og krabbe rundt på knea,
og jekke og stabble bukker :lol: :lol:

Grattiss :wink:
Pinnen

Brukeravatar
corvettelars
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av corvettelars » fre jan 28, 2011 17:05

CorvetteFeber skrev:Trond - litt usikker, men fikk begrenset tid i garasjen ettersom jeg måtte jobbe i natt :oops:

"Skru av drivspindla, mot t/a armene.(4bolter hver side)" - skjønner sikkert mer når jeg får demontert litt mer. Har bladd i Haynes boka, men den var ikke spesielt detaljert. Fant faktisk mer info og sprengskisser på web'en til Ecklers. Og prosjekt tråden din er jo bedre enn det meste som oppslagsverk for en hobbymekaniker!

Tenkte å ta en telefon til Øystein i Corvettestore idag, men hvor paranoid bør jeg være på morkne foringer? Ikke noe merkbar slakk, men skifter når jeg likevel er igang. Poly kontra gummi?

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113182.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113183.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45701/113184.jpg
Hei Geir.
Ring meg, holder til i Heggedal, ikke lange turen for deg .
97054631
Bilen står på bukker nå, har nettopp hatt hele bakstillingen nede, og oppgradert litt igjen :twisted:
Så kan vi ta en prat, hvis du ønsker.

Lars 8)

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » fre jan 28, 2011 17:20

Invitasjon tas på strak arm Lars, jeg kaster meg i "pizza raceren" og tar turen til Heggedal i kveld som avtalt :-).
tw skrev:Tror forskyne meg gutten har kjøpt en lift , jeg gitt.
Geir,,, det er forskjell det, slippe og krabbe rundt på knea,
Riktig observert Trond. Snakk om å komme til himmelen...alt ble brått så utrolig tilgjengelig og lettvint. Dette er den beste investeringa jeg har gjort på lang tid. Handla samma som du har....

/Geir

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » søn jan 30, 2011 20:51

Har fått demontert det meste av bakstillinga idag, men merker at det er er borti 40 år siden bilen ble skrudd sammen.

Det som gjenstår er å få ut bolten som fester trailing armen. Noen tips for å drivet ut bolten uten å ødelegge noe? Jeg har forsøkt å banke, , men det er ikke antydning til bevegelse.

Bilde

En annen ting er innfestingen til Camber staget. Her vil jeg tro det bare er å finne passende pressverktøy når jeg får trailing armen på arbeidsbenken og litt bedre arbeidsforhold?

Bilde

Til slutt...jeg har såvidt begynt å lage liste over dele behov (ønskeliste). Øystein i Corvettestore har stengt delesalget til 26 April, og så lenge kan jeg ikke vente. Tråler internett og Ecklers utvalget etter composite fjær, komplett sett med foringer (ikke poly), støtdempere, fjærer foran. De ulike performance kit'ene virker jo ganske komplette....

Noen tips til hva som bør gjøres når likevel ALT er demontert?

/Geir

Brukeravatar
Beppe
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Beppe » søn jan 30, 2011 23:50

Hei Geir

Flott tråd. Stå på :-)

Trailing armen sitter vel med en bolt som har en "hysle" rundt seg (inn i "lomma"). På min fikk vi ikke den av da hylsen hadde rustet fast i skruen.. Dette var når jeg skulle ha 4 hjulskontroll. Ville ikke varme for mye p.g.a. glassfiber. Tror det eneste er å få saget den over med en bajonettsag av noe slag.
Festet til chamber stag skal ikke sitte så hardt. Mine løsnet ganske lett..

Jeg byttet også fjærer, støtdempere og foringer. Gikk for 330 lbs mono bak og grand touring 460 lbs foran. Satte på røde Koni justerbare dempere (midt posisjon) og brukte stort sett gummi foringer. Satt på justerbare "strut rods" (chamer stag) og disse var det poly foringer i og har for meg at de "knirker" litt.
Satt på litt lengre bolter til fjæren bak så bilen ikke ble så høy.
Dette oppsettet er jeg så langt veldig godt fornøyd meg. Nå er ikke jeg noen racer og kjører ikke på bane, bare cruiser litt :-)

Bjørn-Petter

Brukeravatar
78corvetteknut
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Hemsedal
Kontakt:

Legg inn av 78corvetteknut » man jan 31, 2011 01:43

:? Hei Geir.
Skal ikke stjele tråden din men ,,
Ser at du driver med god jobben du også, som meg, uff ja denne jobben har jeg grua meg litt til sjøl,men det er masse tips på nett hvis man er ute på tynn is.
Du skriver at du ikke får ut armen til strutrods/støtdemper,her må du bruke en sånn shockmutter sak som du skrur helt inn og da er det bare å rappe til med et par slag så er den løs uskadet,slo ut den ene min idag :D kan jo hende at noen har en sånn liggende.
T/A boltene mine er også rustet fast ikke lett å slå dem ut heller,så her er det bare å få ut shimsa og frem med bajonettsaga å kutte dem av,og deretter begynner jobben med å få ut endene :o
Legger ved noen bilder.
Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45768/113310.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45768/113311.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45768/113312.jpg
Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45769/113314.jpg

Bilde
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/45769/113315.jpg

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » man jan 31, 2011 08:04

Takk for gode tips - jeg hadde vel sett for meg bajonettsag som eneste utvei for å kutte TA boltene, men syntes det virket så drastisk så jeg tørte ikke foreslå det :-)

Var mest usikker på hvordan jeg skulle få klaring nok til å sage, men skjønner jo nå at shimsene faktisk er mulig å fjerne uten å ha ut bolten. Blir en tur på Biltema etter jobben idag for å kjøpe bajonettsag skjønner jeg.

Noen tips til delenummer hos Ecklers for riktig sett med foringer og nye bolter?

Har surfet litt hos VanSteel også - trur jeg må legge inn en ekstra lotto kupong :-) Komplett overhaling av TA armene med hjullager, foringer og skikkelig dempere koster en del, samme gjør composite fjær. Prisdifferansen (med mindre jeg er utrolig dårlig til å leite riktig delenummer) begynner å bli beskjeden kontra komplette TA armer med coilovers og QA1 dempere.

Har foreløpig samlet disse delenumrene hos Ecklers:
29091
A7145
46207
27020

I tillegg fant jeg desverre en del rust i tverrbjelken til ramme (bak crossmember for feste til klokka) når jeg fjernet reservehjuls opphenget - så det blir nok å finne frem sveiseutstyret. Jeg har ikke funnet noen rammedeler annet enn løse crossmembers, så jeg regner med at det blir å skjære ut de svake partiene og banke til nye profiler?

/Geir

geiraa
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Bærum
Kontakt:

Legg inn av geiraa » man jan 31, 2011 13:55

Heisann!
Denna "liften" dere har, interessant....
Type, modell, pris, hvor er den kjøpt....
Ser for meg at denne kunne ha hjulpet en hel del :!: :!:

Brukeravatar
tw
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Kolsås
Kontakt:

Legg inn av tw » man jan 31, 2011 19:30

Hei Geir
Ser at du er godt igang, og du har sikkert snakket med Lars.
Noen bemerkninger til Ecklers nr. 46207, som er et sett. Personlig ville jeg valgt justerbare dempere og muligens med coilovers foran. Det er greit å kunne justere litt. ( de er ikke fra Ecklers .Jeg har vel samme dempere foran som Lars, noe vi kjøpte via Øystein. )
På min måtte jeg også bytte bremserør forresten, det må du sjekke, da det ser ut til at du har litt rust bak.
Lykke til
Tor
Tor

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable