Hvor mange hester bør det være i en Corvette?

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » fre jan 07, 2011 00:51

Det er mange som har kjøpt seg en sen 70 taller, eller tidlig 80 taller i det siste som ikke er helt fornøyd med å bli frakjørt av en Polo Diesel....

På forumet her ser jeg at mange ordner dette med å kjøpe seg en Crate Motor, med ulikt resultat.

Med daglig kontakt med Chevrolet motorer gjennom 30 år har jeg en del spørsmål og svar jeg ønsker å dele.

Må/bør man ha en Stroker...

Hvordan blir bensinprisene? Kan man bruke alternativt drivstoff?

Hva med en oppgradering av 350 motoren og moderne Fuel injection.

Jeg/Vi har bruk en god del fritid på å bygge en small block som de fleste burde like. Endelig ferdig...

Vi leter nå etter en passende tidlig 80 C3 som denne skal monteres i.

Er det noen som har en til salgs?

Vi leter etter en 81 mod med manuell, eventuelt en 82. Denne skal fremstå som orginal, skal lånes bort på treff, og bringe frem smilet hos testpilotene.

Tom.

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Hvor mange hester bør det være i en Corvette?

Legg inn av v8power » fre jan 07, 2011 02:31

Kult prosjekt.

En L-48 som kansje ikke er helt i form er jeg enig i blir vel kjedelig i en Vette, selv om det funker til cruising.
En L-82 med litt eksos etc hjelper godt på , da er det få vanlige biler som tar deg i det minste.
Har inntrykk av at det er den tamme lyden med kat og orginalt eksos som irriterer mangen. Kansje mer enn effektmangelen.

300 ærlige hester funker utmekret i en C3 og allerede da bør understellet være topp.

Brukeravatar
twin-turbo
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: brumunddal
Kontakt:

Legg inn av twin-turbo » fre jan 07, 2011 07:26

En corvette ser ut som en sportsbil og da bør den gå som en sportsbil i de fleste tilfeller gjør de ikke det.en corvette bør ha minst 400 hk og 500-600 NM mener jeg.
håper 4-takt får motoren inn i en bil snarest det vil nok få oppmerksomhet blant alle de
oppskrytte import motorene tenker jeg.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jan 07, 2011 10:24

Dette høres veldig interessant ut Tom og jeg ser fram til å lese dine ”findings” og anbefalinger. Selv har jeg begrenset meg til å samle kunnskap og erfaring rundt SBC Gen.1, men må vel etter hvert løfte blikket litt framover og se på motorer av litt nyere årgang. Jeg må si at jeg har blitt meget fasinert over GM sine tidløse, enkle og robuste motorkonstruksjoner fra 60-70 årene. La oss høre mer fra deg etter hvert som prosjektet ferdigstilles :D .

Arne

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » fre jan 07, 2011 12:29

Det er helt klart generasjon 1 det er snakk om.

Ideen startet med at en kammerat skulle benkkjøre en GM ZZ383 425 hester, som han skulle bruke til banekjøring. Han ble ikke akkurat imponert over resultatet 385 hester! GM oppgir 425 hester med et Super Victor innsug. Dette innsuget passer ikke under panseret på en Corvette. Panseret fikk et stort hull... Super Victor innsug og 1,6 rulle vipper ble montert og forgasser ble omkalibrert Dette ga ca 420 hester. Dette fikk vi ved å holde motoren på konstant turtall. Ikke Aksellerasjon 300rps som normalt.

På spørsmål om hva vi skulle gjøre med den gamle motoren "1980 L48 Corvette" Var svaret Kastes. Istedenfor å kaste motoren bestemte vi oss for å ta en utfordring, og bygge opp den gamle motoren.

350 motoren skulle ha: Høyere gjennomsnittseffekt/moment, bruke mindre drivstoff gjennbruk av flest mulig deler, samt Koste mindre enn ZZ383 motoren

Blokka ble maskinert, Dvs boret 0.030" planfrest til 9,02" , syrevasket, bytte av frostplugger og kamaksellager. Veivakselen var så bra at den ble brukt som den var. "Polering ble utført"
Et sett med smidde flate TRW lettvektsstempler ble krympet på orginalrådene.
Rådene fikk ARP bolter og ble honet. Veivakselen ble balansert til de nye vektene.
Valg av kamaksel ble old School mekanisk flat tappet med mye durasjon og ca 0,50" løft.
Disse kammene virker godt sammen med topplokkene som ble valgt.
Register ble byttet til Dobbel Roller og en orginal Corvette oljepumpe ble montert.
Valg av innsug ble supervictor EFi, som ble toppet av en Holley 750 Dobbel Pumper.

Orginale GM deler som ble gjenbrukt er:

Bunnpanne, registerdeksel, støtstenger, vippearmer, veivaksel, råder, svinghjul, svingningsdemper, blokk, toppdeksler, og bolter.

Nye deler:

Topplokk. kamakselsett innsug, og normalt masterkit med flate smidde stempler.

Resultatet kommer senere i dag!

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre jan 07, 2011 15:38

v8power skrev:Kult prosjekt.

En L-48 som kansje ikke er helt i form er jeg enig i blir vel kjedelig i en Vette, selv om det funker til cruising.
En L-82 med litt eksos etc hjelper godt på , da er det få vanlige biler som tar deg i det minste.
Har inntrykk av at det er den tamme lyden med kat og orginalt eksos som irriterer mangen. Kansje mer enn effektmangelen.

300 ærlige hester funker utmekret i en C3 og allerede da bør understellet være topp.
her er det helt sikkert mange meninger.
Det med hk, er en ting,
Man skal også beherske det man kjører,
ser for egen del, di 45hk og 83nm, som jeg fikk etter mod av eksostraseen.
det var akkurat det som skulle til, for og få godt med hjulslipp 1 gear.
plutselig, så var det ikke bare og trykke full pedal i fra stillestående.
det er en tilvending.
har selfølgelig lyst til og kjøpe en mere ytevillig motor, ligger på vent.

Det som blir nevnt over her, meget viktig .
tilstand på understelle.
veldig mange begynner i feil ende . stor motor,
seer på det arbe som jeg har gjort på vetten di siste vinterene.
det så ikke så gæli ut før jeg begynte,
men du værden for noen overraskelser som jeg har fått.

Og da er ikke veien lang , fra sukkse til fjasko.
tenker da på og forlate veien og ta grøfta fatt.
Pinnen

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » fre jan 07, 2011 17:46

Utrolig interessant tema!

Har selv en slapp L48, bremset til 184hk på hjulene hos Ringstad. Med modifsert anlegg så høres det gromt ut, men egner seg best for cruising. Noen vass sportsbil er det ikke i dagens målestokk. Eller som Ringstad sa – “du har ikke skremt mange med denna” :mrgreen:
Likevel er det viktig å vurdere bruken. Så lenge jeg ikke skal på bane ser jeg ikke behovet for noen vannvitig race-motor. Bilen skal tross alt kjøres på norske landeveier med dertil begredelig standard.

Som Pinnen skriver er det viktig å tenke på understell – tror det er mange Vetter som absolutt ikke er klar for de motorytelser det snakkes om. Selv har jeg lagt motorprosjektet på is inntil jeg har fått modifisert hjuloppheng/fjærer/bremser.

Motor, fart og lyd er dødskult, men til riktig tid.

Nå ble dette prosjektet en 350, jeg venter på resultatet :?: med spenning. Selv er planen å bygge opp en 383 stroker, men mest på grunn av lyd og ikke eventuelt ekstra effekt.

Blir motoren beregnet for gatebruk eller bane?

/Geir

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » fre jan 07, 2011 18:15

Etter å ha bremset motoren både med forgasser og Injection har vi foreløpig 592Nm på 4600rpm og 469hk på 6200. Med injection har vi 300Nm på 1500rpm. Har ikke prøvd fullgass med forgasser på så lavt turtall. Skal få filmet et drag på Mandag.

Denne motoren er på ingen måte myntet på racing,men en "budget" 350 basert på orginalmotoren som skal kunne "cruses" med lavt forbruk, samtidig med at den er morsom på Rudskogen.

Ser det som en selvfølge at Corvetten er i orden. En unnamanøver i 60 blir ikke lettere med 100hk enn med 450hk.

Tom

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre jan 07, 2011 20:43

Meget inntresant,
Ser ut, som det gåran, og kjøpe motorer her hjemme også.
prismessig.

Er en gang sånn, når man er lønnmotaker. :wink:
Pinnen

Brukeravatar
CorvetteFeber
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Hurum
Kontakt:

Legg inn av CorvetteFeber » lør jan 08, 2011 14:01

Ikke bare kjøpe lokalt, men bygge motor selv.

Det som er vanskeligst for en amatør er maskineringsjobbene. Jeg synes motorverkstedene opererer med horrible priser på tilsynelatende enkle jobber, og ette skaper uforutsigbarhet på bygging av egen motor.

Jeg har i min ungdom bygd opp/trimmet uttallige luftkjølte VW motorer og ser ikke noen grunn til ikke å gjøre det samme på Corvetten. Men det er et stort men, crate maskinene eller ferdigbygde motorer er såpass rimelig at usikkerheten slår inn.

Dette er en hobby der skruing/tuning er en like stor del av hobbyen som å nyte bilen på fine sommerdager.

Hva er alternativet til maskinering av blokk og likevel bygge motoren selv og komme fornuftig ut av det hele?

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Legg inn av Rebell » lør jan 08, 2011 23:38

I min 73 mod. Conv.(manuell) var det originalt en L48 - litt trimmet - ca 250 hk.Synes det var noe lite-så jeg kjøpte en kompl. 460 hk 383 Stroker fra Engine Factory. Meget fornøyd,og synes faktisk at i alle fall 350 hk+ bør det være i en Corvette.Bilen har oppgradert understell m.m, og det er ikke noe problem med såpass mye krefter.Men en må selvsagt være forsiktig med høyrefoten i visse situasjoner.Ikke bare å klemme gasspedalen i bånn !
Motoren var tilpasset/bygd for å passe i Corvette-og var helt komplett-så det var bare å montere rett inn.Anbefales !
De originale 427 motorene var jo også kraftige-så drivverket(i god stand) skulle tåle dette !

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør jan 08, 2011 23:53

200-300 hk ja ja. det bør vel være rundt her ja det spørges hva en vill med bilen.
Jeg har L48 med modifikasjoner rundt 300hk, kvikk men får ikke ut kreftene pga. driverk.
Nei min neste C3 skal være en 1970-2 med 454 og manuelt gear operativt system orginalt.
Bilde

Brukeravatar
corvettelars
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av corvettelars » søn jan 09, 2011 01:19

kanskje en litt provoserende påstand, men de fleste som kjører corvette i norge trenger ikke store motoren,
for den blir som oftest brukt til å kruse med, vaske og polere.

Ut over det, så er det jo ok at du har litt å sparke fra med, som Tom sier, det er jo litt flaut å bli frakjørt av en polo diesel.................

Jeg gleder meg til å se motoren til Tom "live" gøy med en rimelig oppgradering, som samtidig virker.
Fuel injection er en deilig oppgradering, funker, og er mer økonomisk, to ting som bør trigge enhver entusiast.

lars 8)

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » man jan 10, 2011 13:04

corvettelars skrev:kanskje en litt provoserende påstand, men de fleste som kjører corvette i norge trenger ikke store motoren,
for den blir som oftest brukt til å kruse med, vaske og polere
Følger den :D Og noen skulle kanskje ikke hatt 30-50 års gammel bil heller, sett ut fra noen av spørsmålene som dukker opp her og der :lol:

Brukeravatar
AndreasWin
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av AndreasWin » man jan 10, 2011 17:43

klokka skrev:
corvettelars skrev:kanskje en litt provoserende påstand, men de fleste som kjører corvette i norge trenger ikke store motoren,
for den blir som oftest brukt til å kruse med, vaske og polere
Følger den :D Og noen skulle kanskje ikke hatt 30-50 års gammel bil heller, sett ut fra noen av spørsmålene som dukker opp her og der :lol:

yup enig ,,morro med HK men for mange er det nok med moderat/orginalt HK til kosekjøring , og litt grom V8 lyd. ellers synes jeg det skiler en del på automat VS manuell.

Min corv er 43år gammel og går bra med tanke på hva som fantes da og mot vanlige biler i dag. Men 500 abarthen min kjører nok fra den....
Det som er så fint er at man kan ha bilen som man vil selv :-)

Litt av aberet i norge er at skal man ha gjort litt mer avansert motor arbeide som man normalt ikke har utstyr i sitt eget verksted blir det veldig dyrt å få gjort det .. så sant man ikke har div kontakter...

/ola

Svar