74 Cab. Sørgelig slutt. Side 10.

Lag en tråd om prosjektet/prosjektene dine her. Uavhengig av modell.
Svar
Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » man mai 20, 2013 17:12

Javisst.
Har planer om dette kittet : http://www.ebay.com/itm/BBC-CHEVY-496-5 ... ab&vxp=mtr

Topper/innsug : http://www.summitracing.com/parts/bro-9 ... /chevrolet

Vannpumpe : http://www.summitracing.com/parts/cvs-8 ... /chevrolet eller

Bunnpanne : http://www.summitracing.com/parts/mor-2 ... l/corvette

Ojlepumpe : http://www.summitracing.com/parts/mor-2 ... /chevrolet

Eksos : http://www.ssaccessories.com/servlet/th ... ted/Detail

Girkasse : http://www.riversidegear.com/muncie-4-s ... -4327.html Denne prisen har ikke forandret seg på iallefall 4 måneder, så neste måned heter tilbudet " special for june 2013"

Så kommer dynamo, og alt det andre som skal være rundt og inni. Kamaksel har jeg ikke bestemt meg for enda, men den blir sånn halvkvass tenker jeg.
I og med at toppene kommer med dobble ventilfjerer, så kan jeg ha litt mere turtall enn normalt.
Det øverste kittet er balansert og tåler 7000 rpm. Det blir arti det, med bigblock og turtall

Så blir det noe lignendet som dette : http://www.summitracing.com/parts/mch-2 ... /chevrolet Men skal ha elektrisk vannpumpe, så blir anderledes der.

Så har jeg ikke bestemt meg for om jeg skal ha forgasser eller innsprøytning enda. Men det heller mest mot datasprut. (VEMS) Da flere av mine kompiser her oppe kjører det datasprutet.

Datasprut koster ca 10 - 15 lapper mer, enn forgasser. Men det bruker endel mindre bensin kansje... :mrgreen: Så det tjenes for inn.

Hadde egentlig lyst å ha det mest mulig orginalt i motorrom, men planene har en tendens til å skli ut når man holder på.

Har regnet litt, og kommet fram til at motoren totalt blir å koste meg mellom 40 - 50000. Hvis det blir så mye. Det synes jeg ikke er så ille. Det koster mer å kjøpe turn key fra f.eks. Minges

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av arneoe » tir mai 21, 2013 08:10

Ja det koster å bygge opp en BBC Thomas, men med litt god planlegging og ikke altfor oppsatt på å kjøpe fancy og dyre racingdeler burde det være mulig å bygge opp blokka di til en grei og pålitelig BBC i 400 – 500 hk klassen for langt under 50.000 kroner. :D

Utgangspunktet ditt med en 2 bolters blokk er helt greit og vil holde i lange baner for en motor som bare skal brukes til å kjøre med på veien. Du er vel lei av gode råd og formaninger så jeg skal ikke prøve å styre deg vekk fra dine egne mål og ønsker. Det er tross alt din Vette og dine penger du skal bruke Thomas.

Det eneste jeg vil anbefale deg til er sikre meg at stempler, veiv og råder du planlegger å kjøpe passer til blokka di. Ta deg god tid til å kontrollmåle og sjekke at alt stemmer med dele-kittet du bestiller passer. Ofte kan deck-height spille deg et puss. Bestem deg for hvilken komp du planlegger og sørg for at det de delene du skal bruke gir deg det. Det er få problemer med komp fra 8,5 til 9,5:1, men det kan være en utfordring å takle komp som går langt over 10:1.

Du nevner ventilfjører som allerede sitter i toppene, vel etter mitt syn bør du ikke ta sjansen på bruke disse, men kjøper ventilfjører som hører til kammen du har valgt. Et sett med ventilfjører koster ikke mye. Å presse en BBC , tilsvarende den underdelen du beskriver, til 7000rpm er etter mitt hode ikke noe sjakktrekk. En turtallsperre satt til 5500-6000 rpm kan spare deg for unødvendige problemer.

Jeg ser at du har kikket på Skip White sine deler. Som du kan hende allerede vet er det kittet du viser til av god kvalitet, men det meste kommer fra Kina. Jeg for min del har ingen problemer med Kina-deler og vil faktisk anbefale deg også å se på PROCOMP-toppene han har å selge. De koster svært mye mindre enn tilsvarende topper fra AFR, DART, BRODIX og EDELBROCK og Kina-toppene er greie nok for de fleste.

Arne
Sist redigert av arneoe den tir mai 21, 2013 09:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tir mai 21, 2013 09:14

Hei.
Jeg er takknemlig med innspill fra andre på forumet inkludert deg og lindvall for den saks skyld.
Jeg har bare sett såvidt på ting som jeg kunne ha tenkt meg. Har målt borringen, og det er en trang 0,100 borring.

Så hvis du/dere har andre formeninger om hvilke oppsett som fungerer, så må dere ikke nøle med å komme med innspill.
Men husk på dette blir et budsjett bygg, og ikke noe dyre greier. Skal kun brukes på gata, siden det er en cabriolet får jeg ikke kjøre street legal heller.
Da må jeg vel ha minimum 3 punkts belter og veltebur. Men jeg vil ha den slik den er utseendemessig, og heller ha litt småsnacks i motorrom og understell.

Som du skriver er det lurt å ikke ha så mye turtall, så blir vel å gå for en mild kam som har arbeidsområde mellom 1500 - til rundt 6000 omdr.
Men kittet er balansert og tåler 7000 omdr. Det betyr ikke at jeg blir å gå for noe high end greier.

Takk så langt gutter.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av arneoe » tir mai 21, 2013 11:18

Som jeg har nevnt tidligere her på forumet flyter Internett over av gode artikler om hvordan man kan bygge Chevy-motorer. Her er en artikkel du kan se litt på Thomas ….med masse gode tips når du har begrenset med penger å legge i prosjektet:

http://www.superchevy.com/technical/eng ... ewall.html

Her finner du også litt info om PROCOMP 320cc topper og XE274H/XE284H-flat tappet kammer. Dette er deler som ikke koster all verden og gir deg den effekten jeg tror du ønsker med god margin med din 505cui. Styr unna single-plan-innsuget dersom du skal få plass under panseret ditt. Finn deg et dualplan Edelbrock eller tilsvarende "kopi" PROCOMP. Du mister en del effekt på toppen, men får det igjen i bøtter og spann nede i det turtallsområdet hvor du trenger kreftene.

Arne
Sist redigert av arneoe den tir mai 21, 2013 16:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tir mai 21, 2013 13:10

Hei.
Skal se litt på dette senere.

Må si dette fristet mye http://www.summitracing.com/parts/edl-3 ... /chevrolet

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av arneoe » tir mai 21, 2013 16:36

Her i denne artikkelen finner du en interessant sammenlikning mellom pris og ytelse for
CNCed BBC-topper. Dette er i hovedsak topper som ligger i overkant av flow som er ønskelig for en motor som din, men det er i alle fall interessant lesning for motor-nerder. :lol:

http://www.superchevy.com/technical/eng ... ewall.html

Jeg har vel ikke så mye å tillegge for din interesse om innsprøytningssystemet du viser til, enn at det er kostbart og det er tvilsomt om du vinner noe effekt på å montere det. Det ser utvilsomt fint ut, men er ikke helt min greie i din sammenheng hvor du ønsker en budsjett-motor. Det passer etter mitt syn ikke inn her. Dersom du velger innsprøytningssystem vil det i noen grad ha innvirkning på valg av kam og topper. Det kunne jo være fint å vite om du vil gå for et slikt.

Arne

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tir mai 21, 2013 20:39

Ja vi får se...om den motoren koster meg 15000 + moms å bygge har jeg plutselig råd til innsprøytning.

Men jeg tviler egentlig på det du Arne.
Gå heller for et safe oppsett, med muligheter for å hente ut mer. Noe alla det du har foreslått.
Egentlig er det jo hvilken kam du har, som bestemmer tilslutt?
Eller ligger det en bæsj i buksa hær?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av arneoe » ons mai 22, 2013 10:56

Jeg tok en liten titt på 505cui-konseptet for å få en oversikt over hva dette kunne innebære. Det ser teknisk interessant ut og det blir spennende å lese hva du får ut av det. Som du sikkert har forstått fra det jeg har skrevet på forumet er jeg mest opptatt av SBC generasjon 1 motorer, men det er jo greit å løfte blikket litt og følge litt med på hva som rører i BBC-miljøet.

Dersom dette hadde vært mitt motor-prosjekt Thomas hadde jeg gjort følgende:

1. Jeg ville gå for et "trygt" konsept, dvs et konsept som er nøkternt sett i forhold til effekt, kostnader og lar seg bygge med deler som er lett tilgjengelige. Ofte legger man lista for høyt og resultatet blir ikke slik man hadde trodd. Tidlig og en realistisk planlegging av motor-prosjektet vil ha en stor betydning.

2. Et "trygt" konsept vil etter mitt hode være en motor som har CR=9,5:1, 300cc alu-topper, low-rise-dual-innsug, en moderat flat-tappet-kam (ala CompCams XE286H), 750-850 forgasser, std HEI-fordeler. Ytelse for et slikt konsept burde være sammenlikningsbar med en LS6 med noe høyere dreiemoment.

3. Jeg ville startet opp med å sjekke og måle opp blokka slik at du kan bestille deler med korrekte toleranse og type før innmontering. Dersom du er usikker og ikke har egnet måleutstyr kan det noen ganger fornuftig å sette bort denne jobben til fagfolk.

4. Følgende hovedkomponenter kan være et utgangspunkt for deg Thomas:

http://www.ebay.com/itm/BIG-BLOCK-BBC-C ... 51a025ef95

http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=395&sb=2

http://www.holley.com/0-80531

http://www.professional-products.com/Ho ... -p252.html

Sjekk denne URLen:
http://www.lunatipower.com/Tech/Pistons ... t.aspx#top

Arne

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » ons mai 22, 2013 12:56

Hehe...sånne tekniske greier har jeg ikke peiling på. Jeg hadde nok bare kjøpt delene og satt det sammens, og i god tro trudd at det skal funke.
Men sånn er det vel ikke. Greit med litt hjelp av og til.

Skal bruke en lokal motorguru til sammenskruing av motoren. Han har mange bygg bak seg, i amcarmiljøet her i Narvik. Så motoren er forsåvidt i trygge hender.
Han hadde også foreslått toppene til procomp, men jeg ville ha en mer komplett løsning og hadde sett for meg toppene fra brodnix komplett med innsug.

Men ser nå at det går ant å se på andre langt mer billigere alternativ, som vil gi meg det jeg er ute etter.

Så det gjør vel ingenting å handle litt der og litt andre plasser for å få motor av dette prosjektet.

Jeg har nå hele sommeren/vinteren på meg til å spare å handle deler, for i år blir det trangt.
Mye annet som skal færdigstilles. Understell, handle girkasse, interiør.
Men så langt har jeg iallefall begynnt med å legge dynamat i dørken. Må reparere glassfiberen enkelte steder, men det ordner seg.

Har lyst å løfte karrosseriet av rammen også, sandblåse rammen. Bare for ha det gjort liksom.


Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av arneoe » tor mai 23, 2013 21:55

Det høres betryggende at du får hjelp av kompis som kan det å bygge motor Thomas. Ved jobbe litt sammen med han blir du sikkert raskt "eksperten" selv og får nødvendig kunnskap selv. Hadde du hadde bygget opp en standard 454 på standard deler ville det ha vært noe enklere enn å "komponere" en 505 stroker. Valget av deler til din 505 bør du gjøre etter at du fått fram fakta (målene) om den fine røde blokka di. Jeg ga deg et forslag til et konsept som du bør ta utgangspunkt i, her passer hovedkomponentene sammen:
2. Et "trygt" konsept vil etter mitt hode være en motor som har CR=9,5:1, 300cc alu-topper, low-rise-dual-innsug, en moderat flat-tappet-kam (ala CompCams XE286H), 750-850 forgasser, std HEI-fordeler.
PROCOMP toppene du viser til er henholdsvis 320 og 345 cc (innsugskanalenes volum) og er i største laget for konseptet jeg foreslo (300cc anbefalt). Dessuten er kanalformen (oval kontra rektangulær) forskjellig fra innsugsmanifolden jeg foreslo. Størrelsen på forbrenningskammer er viktig for få den rette statiske komp'en for motoren din. Jeg kan gjerne komme tilbake med detaljerte anbefalinger dersom du ønsker det Thomas, men først trenges det mer info om blokka di. Deck Height er viktig slik at vi kan se hvor langt ned i sylinderen stempeltoppen kommer ved øvre dødpunkt. 0.020 - 0.025" er et godt utgangspunkt. Dette er detaljer som sikkert din kompis kjenner til og vil rettleie deg. :D

http://www.lunatipower.com/Tech/Pistons ... t.aspx#top

Arne

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tor mai 23, 2013 22:53

Ja jeg skal høre med han angående det.
Han anbefalte meg å kjøpe 320cc topper, da 300 ble for lite i følge han... :?:

Lagt litt glassfiber i dag. Gikk tom for polyester, så må handle mer i morgen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bli bra med rattgir :)

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tir jun 11, 2013 11:21

Da blir dette prosjektet satt på pause en liten stund i sommer/vinter, da jeg har kjøpt annet prosjekt.

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » tir jun 11, 2013 22:51

Sendt en mail til Nelson Racing Engines for en uke siden, angående pris på alien innsuget demmes.

Bilde

Fikk til svar : That intake complete with ECU, wire harness, sensors and injectors is $13,000.00

Får mye motor til den prisen 8)

Brukeravatar
Norcorvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 460
Registrert: tor jul 31, 2008 21:03
Sted: Narvik
Kontakt:

Re: 74 Cab

Legg inn av Norcorvette » lør jun 28, 2014 23:13

Bilde

Bilde


Høy bak, og lav foran.

Edit; like mange innlegg nå som CID i motoren. Må bare slutte å skrive innlegg heretter 8)

PS: Nå skal den i dvale i 2+ år.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester