Motor går etter at jeg skrur av med nøkkel

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
Finn C3
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Motor går etter at jeg skrur av med nøkkel

Legg inn av Finn C3 » man jun 11, 2018 23:18

Jeg har en C3 1981 med en 383 motor. Motoren er sprek og fin men når jeg skal stoppe kan den gå, "rakkle" 15-30 sekunder etter at jeg stopper den. Fikk beskjed at jeg skulle sette den i revers (automat) når skulle stoppe (litt mer motstand da) Dette går som regel bra, men av og til går den en god stund( litt flaut da den står og "rakkler") Bruker vanlig 95 bensin. Vet ikke så mye om motoren, men bruker ikke olje så tror den er ok. Det er en ting til jeg lurer på, kjøpt meg tenningslampe men hadde ikke en hvit penn så jeg skal kjøpe det i morgen og lage ordentlig merker. Ser at tenningspunktet flytter seg når jeg gir gass , men det er ikke noe vakumklokke på fordeleren, det har jeg ikke sett før(legger med bilde av fordeler. Noen som har noe forslag til hva jeg skal begynne med å sjekke?
Står Delco & Remy på toppen av fordeleren.
Vedlegg
fordeler2.JPG
fordeler
fordeler1.JPG
fordeler2

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Motor går etter at jeg skrur av med nøkkel

Legg inn av 75Corvette » tir jun 12, 2018 09:21

Hei. Det skal være vacuum klokke på fordeleren. Timingen skal forandre seg når du gir gass da det er mekaniske vekter inne i fordeleren. Ca 6 grader på tomgang og ca 32på full timing.
Har du sjekket om det er tennings strøm inn på fordeleren når du skrur av tenningsbryteren? Du kan jo prøve 98 oktan eller booster

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tir jun 12, 2018 13:50

Glemte å nevne at mekaniske timingen justerer seg etter turtall og vacuum er for belastning.

Brukeravatar
Finn C3
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Finn C3 » ons jun 13, 2018 10:47

Ok, så tenningspunktet flytter seg selv om det ikke er vakuum klokke på. Sendt mail til forrige eier og hører med han, sliter jo litt med at den går etter at tenningen er skrudd av også. takker for svar leser på forumet nå alt om fordelere...

Brukeravatar
Finn C3
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Finn C3 » ons jun 13, 2018 13:40

Fikk svar av forrige eier nå: Det er ikke vakuum klokke da det er elektronisk regulert. "Det er en kabel som kobles fra når tenning skal justeres" , har kjøpt hvit farve nå så skal merke feltene på nytt så de blir lettere å se med tenningslampen.

Svar