Vinterens planlagte modifikasjoner

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » ons nov 11, 2015 10:42

Hei Arne.

Ser greit ut dette, men ser nå litt på flere alternativer
Som jeg skrev tidligere målte jeg lobe løftet på kammen som står i motoren nå og fant ut at den har et løft på ca 0,472" inn og 0,454" eksos
men det er dessverre det eneste jeg vet om denne.

Har du mulighet for å beregne oppsettet med noen mekaniske kam oppsett og gi meg noen tips ang dette
Lunati kammer:
LUN-30120523
LUN-30120516
LUN-30120740

Har også sett litt på denne mekaniske løfteren fra Howard Nr HSR-91118
med hull i bunn for smøring av kammen
Nils Olav

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » ons nov 11, 2015 10:42

Hei Arne.

Ser greit ut dette, men ser nå litt på flere alternativer
Som jeg skrev tidligere målte jeg lobe løftet på kammen som står i motoren nå og fant ut at den har et løft på ca 0,472" inn og 0,454" eksos
men det er dessverre det eneste jeg vet om denne.

Har du mulighet for å beregne oppsettet med noen mekaniske kam oppsett og gi meg noen tips ang dette
Lunati kammer:
LUN-30120523
LUN-30120516
LUN-30120740

Har også sett litt på denne mekaniske løfteren fra Howard Nr HSR-91118
med hull i bunn for smøring av kammen
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » ons nov 11, 2015 12:15

Jeg har i utgangspunktet konsentrert om Comp-Cams, som jeg har mye kamdata fra. Dersom jeg skal bruke andre kamleverandører medfører det en god del manuelt arbeide. Som du sikkert har oppfattet, har de fleste leverandørene ofte forskjellig måte å beskrive kamadata på og man må tenke seg godt om for å få det hele riktig. Så jeg får holde meg til det jeg kan best og kan forslå alternative CompCams-profiler for deg. :D Det er ikke så stor forskjell på ytelsen med de forskjellige kammene når du velger deg moderate kam-profiler med løft under 0.5 tommer. Jeg tror din kam er helt grei og du har lite å vinne på å kjøpe en ny. Jeg ville heller brukt pengene på en "god bunn" (blokk med innmat) som kan tåle en vesentlig effektøkning som du nå planlegger.

Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » man nov 16, 2015 19:46

Kanskje jeg bruker feil info, men kommer til over 11 i statisk komp med 64cc topper og 5.3cc dome på stempel, 0.039 pakning og 0 deck i en 331 motor (4.030 borr X 3.25 slag
nos skrev:Som jeg skrev tidligere målte jeg lobe løftet på kammen som står i motoren nå og fant ut at den har et løft på ca 0,472" inn og 0,454" eksos

Høres litt rart ut. Sikker på at det ikke er .427 in og .454 eks ? Det stemmer f.eks med en gammel Crane cam.

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tir nov 17, 2015 15:27

Hei.

Tenker jeg tar ut kammen som står i motoren for å finne kam data på denne
Nils Olav

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tor nov 19, 2015 16:10

Hei.
Det stemmer nok med 11:1 i komp med (350Hk domed stempel)
Har du noen formeninger om denne kammen i kombinasjon med toppene
Crane CRN-113531 Hydraulic flat tapped
Duration at 050 " lift 224 int/280 exh og ventilløft på 0,473int/0,486 exh
Effektområde 2200 - 6400 rpm
Nils Olav

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » tor nov 19, 2015 18:11

Tror den kammen vil funke bra jeg. Hadde du ikke tenningsbank med jern toppene, får du det helt sikkert ikke med alu toppene heller :D Om du ikke har rullevipper fra før, ville jeg vurdert et sett med 1.6 innsug/1.5 eksos.
(ikke kjøp roller tipp vipper med låsemutter) Crane gold vipper er meget bra, men dyre. Jeg har brukt Scorpion (som er billigere) og hadde ingen problemer med dem. Er ikke alle vippearmsbolter på nyere topper som liker de gamle låsemuttrene, har jeg erfart. Blir nok bra dette :mrgreen:

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » fre nov 20, 2015 09:45

Hei.
Ingen tenningsbank med jern toppene
Jeg har også Scorpion 1,5 roller vipparmer det er 7/16 studs i toppene m/brodix stud gridles
Tar ut motoren og honer opp denne m/nye kvalitets ringer

God Helg :D
Nils Olav

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » lør nov 21, 2015 13:53

Om du trenger nye støtstenger (etter å ha sjekket geometrien), kjøp kvalitet !! Støtstenger flexer mer enn man skulle tro...

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tor nov 26, 2015 09:43

Hei :-)


Har nå fått ut kammen ,det står Crower 00919 på denne.
Finner ikke kam data på denne på Crower sin side :cry:
Nils Olav

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » søn mar 06, 2016 19:05

Motor tilbake i bilen etter oppgradering.
Vedlegg
IMG_0499.JPG
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » tir mar 08, 2016 17:13

Motoren ser flott ut! :D
Har du startet den?

Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » ons mar 09, 2016 14:59

001.JPG
Hei.

Det er like før oppstart !
Har brukt Spectre luft boks og et stort KN filter i innerskjerm
Satte inn Comp Cam XE 274 Hydraulic flat tapp
m/Crower cam saver løftere.
Så nå gruer jeg meg til innkjøring av cam :?
Vedlegg
002.JPG
003.JPG
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2274
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » fre mar 11, 2016 13:49

Comp Cam XE 274 Hydraulic flat tappet er en OK kam. Den funker ok til manuell kasse, men kan være for "hot" for en standard automat. Dersom du primer oljetrykket straks før du starter opp motoren vil du slippe mye av problemene med innkjøring av kammen. De fleste får det til uten problemer, men når løftet er rundt en 1/2 tomme og det er harde ventilfjører kan det skje uforutsette "ting". Krysser fingrene for deg ..... :D

Ser du kan ha litt utfordringer med luftfilter. Tror du bør sjekke om opplegget vil funke ok. Det kan være at du må dyse om litt?
Det er mange diskusjoner om slikt her på forumet. Her er en av dem:

http://www.corvetteclub.no/forum/24/349 ... start=1635


Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » fre mar 11, 2016 15:56

Hei Arne.

Det var ikke mulig å få noen data på cam som sto i motoren tidligere, kontaktet Crower og oppga nr 00919 MM1
uten å få data på denne.
Målte løft og det var 0,390 på eksos og 0,434 på innsug m/1,5 utv på vipparm
Crower 00919 MM1 = Milage Maker (versjon 1) Produsert på 60 -70 tallet
Var brukt i høy komp motorer, holdt oppe innsugs ventilen lengre for å slippe ut komp trykk
så de kunne kjøre langt på lav oktan bensin. (Ikke sikker på om dette fungerte noe særlig godt)


Er det noen som har noen erfaring med dette:
Crower CamSaver Hydraulic Flat Tappet Lifters

If high spring pressures or extreme and unusual operating conditions have you worried about lobe scuff and lifter wear, insist on Crower "high-lube" CamSaver lifters. These flat tappet lifters deliver 20% to 30% more oil to your lobe and lifter faces for the best possible insurance against premature lobe and lifter failure. Specially machined flats put 12 to 16 ounces of additional oil per minute at each lobe without adversely affecting engine oil pressure (nominal drop of just 1 or 2 pounds). Crower CamSaver lifters incorporate the same precision ground radius face and finish as our standard lifters to insure quick break-in and trouble free operation.

God Helg :D
Nils Olav

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester