Vinterens planlagte modifikasjoner

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » ons okt 21, 2015 09:28

Hei.

Tenkte å gjøre noen modifikasjoner på bilen 1968 m/ 327 300 hk
Har i dag Edelbrock Rpm innsug og Demon 625 vacum forgasser +headers

1.Topper Brodix IK 180 m/ 64 forbrenningskammer toppene har cnc bearbeide innsugnings kanaler og forbrenningskammer
Flow data: 0,200løft = 242,5in/119,1ex - 0,300løft= 204,9in/158ex - 0,400løft =249,4in/175,3ex - 0,500løft = 253,2in/184,8ex

2. Crane Cam Energizer 278H Advertised 278/278 duration og 0,467in/0,467ex i løft m/1,5 vipparmer

3.Vurderer å bruke vipp armer m/ 1,6utv for å få litt mer ut av denne kammen

Noen formeninger om oppsett :-)

Nils Olav
Nils Olav

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » ons okt 21, 2015 19:35

Om du allerede ikke har kjøpt delene, ville jeg nok vurdert en annen kam til disse toppene. Kam med lik durasjon og løft på både innsug og eksos funker best med topper der eksosportene flower opp mot 80% av innsug. (eks AFR 180 cc)

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tor okt 22, 2015 14:25

Hei.

Har denne kammen liggende på hylla
Tenkte å benytte roller kam, men det blir det ikke i denne omgang
Har du noen kamm forslag for bedre utnyttelse av toppene
Nils Olav

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » tor okt 22, 2015 20:07

En med noe mer durasjon på eksos. Eks Comp # 12-238-2 eller Lunati #10120702. Jeg foretrekker Lunati sin Voodoo serie når jeg skal bruke en vanlig "flat tappet" kam som selges over disk. Men når du allerede har Crane kammen på hylla...Er ikke sikkert det er så veldig mye ekstra å hente med de jeg har nevnt ovenfor :)

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » fre okt 23, 2015 09:37

Hei.

Bruker nok denne Crane kammen jeg har liggende
Hvor stor effekt økning tror dere dette gir ?
Nils Olav

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av klokka » søn okt 25, 2015 11:42

Du får ta en tur på rullende landevei før og etter bytte om du vil ha fasit :D Blir bare synsing/tipping å antyde noe tall på forhånd...

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » fre nov 06, 2015 01:50

nos skrev:Hei.

Tenkte å gjøre noen modifikasjoner på bilen 1968 m/ 327 300 hk
Har i dag Edelbrock Rpm innsug og Demon 625 vacum forgasser +headers

1.Topper Brodix IK 180 m/ 64 forbrenningskammer toppene har cnc bearbeide innsugnings kanaler og forbrenningskammer
Flow data: 0,200løft = 242,5in/119,1ex - 0,300løft= 204,9in/158ex - 0,400løft =249,4in/175,3ex - 0,500løft = 253,2in/184,8ex

2. Crane Cam Energizer 278H Advertised 278/278 duration og 0,467in/0,467ex i løft m/1,5 vipparmer

3.Vurderer å bruke vipp armer m/ 1,6utv for å få litt mer ut av denne kammen

Noen formeninger om oppsett :-)

Nils Olav
Jeg tror jeg ville ha brukt 1.5 vippearmer Nils Olav. Det er svært lite å hente med 1.6 med ditt oppsett. Å øke utvekslingen gir ofte større stress og problemer med ventilløftegeometrien. Sjekk for all del om ventilfjørene tillater løftet.

Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » man nov 09, 2015 21:34

Hei Arne

Sikkert like greit, sjekket løftet på kammen som står i motoren
8mm løft på lobe x 1,5 utv = 12mm :25,4 = 0,472" så da beholder jeg denne,
det viste seg dessuten at motoren er forholdsvis nylig overhalt
Fjærene i Brodix toppene har max 0,525"i løft
Har da et sett med musse pigg 462 topper til overs
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » man nov 09, 2015 23:08

Jeg synes prosjektet ditt er interessant Nils Olav og har kikket litt nærmere på hva du teoretisk kan få ut oppsettet ditt. Det tar litt tid for å sette inn alle parameterene og sjekke om simuleringen "holder vann". Ser du har oppgitt feil flow på innsug ved .200 løft og jeg trang litt mer info om Crane-kammen din slik at jeg kunne legge inn brattheten (ramp) for loben. Jeg vet ikke om Brodix har skrytt på seg flow-tallene, de er faktisk bedre enn AFR 190 CNC'd. I alle falle synes det som om motoren kan dra 7000rpm. Det virker for mye så jeg får sjekke over tallene mine først. Jeg har en formening om at kammen passer bra, selv om den er symetrisk og ikke optimal. Skal komme tilbake til saken.

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » man nov 09, 2015 23:15

Spørsmål: Vet du statisk komp?

Arne

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tir nov 10, 2015 00:05

Hei.

Det stemmer Arne det skal være 0,200 = 142,5 in/119,1 eks
Brodix IK 180 w/CNC camber - inntake
Fant flow tallene på www.dfperformance.com
Har domed piston 0,125 (5.3 cc)
Motoren er borret 0,030
Dette skal gi 10,25 i komp
Har dessverre ikke duration på kammen
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » tir nov 10, 2015 10:44

Her er kammen din Nils Olav:

GOOD TO FAIR IDLE, DAILY PERFORMANCE USAGE, GOOD MID-RANGE TORQUE AND HP, MILD BRACKET RACING, AUTO TRANS W/2500+ CONVERTER, 2700-3200 CRUISE RPM, 9.5 TO 10.75 COMPRESSION RATIO ADVISED.
Grind Number: 278 H10
Operating Range: 2000-5800 RPM
Duration Advertised: 278° Intake / 278° Exhaust
Duration @ .050'' Lift: 222° Intake / 222° Exhaust
Valve Lift w/1.5 Rockers: .467'' Intake / .467'' Exhaust
Lobe Separation Angle: 110°
Max Lift Angle: 105° ATDC Intake / 115° BTDC Exhaust
Open/Close @.050'' Cam Lift: Intake - 6° BTDC (opens) / 36° ABDC (closes)
Exhaust - 46° BBDC (opens) / (4°) BTDC (closes)

Arne

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » tir nov 10, 2015 11:19

nos skrev: ..........Har domed piston 0,125 (5.3 cc)
Motoren er borret 0,030
Dette skal gi 10,25 i komp
......
Vet du hvor langt ned sylinderen stemplet står ved TDC Nils Olav .... eller er blokka Zero-decked?
Hvilken toppakning skal du bruke?
Jeg ville ha valgt komp i området 9.5 - 10 for å unngå tenningsbank. Kammen din har etter det jeg kan se bare 58 grader overlapp (da innsug og eksos er åpne samtidig) dette gir et relativt høyt resulterende dynamisk trykk i sylinderne som vil sette spesielle krav til bensin og tenningskurven. For å slippe å gjenta meg selv vil jeg vise poster jeg har skrevet tidligere. Ta en titt der Nils Olav. :D

Litt generelt om sbc327 her:
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewt ... &start=225

Her litt om tenningsbank:
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewt ... &start=285

Arne
Sist redigert av arneoe den tir nov 10, 2015 20:10, redigert 1 gang totalt.

nos
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 51
Registrert: tor sep 23, 2010 17:22
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av nos » tir nov 10, 2015 16:57

Hei.
Tenkte å bruke 0,039 i toppakning
Zero decked blokk
Nils Olav

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2270
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Vinterens planlagte modifikasjoner

Legg inn av arneoe » ons nov 11, 2015 01:04

Bilde

Det synes som om du får en livlig 327sbc Nils Olav! Jeg tror du bør få deg en turtallsperre :-) . Ved å betrakte dreiemomentkurva (grønn) går det klart fram at motoren vil være mest responsive i området 3500 - 6000 :D ...... Kurvene er bare veiledende, men gir deg en indikasjon om hva du kan forvente. Jeg er ikke helt ferdig med kvalitetssjekken, men trenden er der. Jeg satte komp til 10:1, men ser at det er usikkerhetsmomenter her ut i fra de opplysningene jeg fikk av deg.

Arne

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest