Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av zx9r » lør apr 20, 2013 23:21

Det å starte en motor som det tatt mange hester ut av etter en lang vinter, har tidligere endt med at jeg har måttet skru ut alle tennpluggene pga nedsoting (da har motoren bare gått på halvparten av syllindrene).
På MC'en er dette 3-4 timers jobb, endel mindre med en v8, om man regner tiden det tar å rense alle pluggene.

Har en MC med moderat trimmet motor, og nå en corvette med en moderat trimmet motor.
Når jeg forberedder første start på begge kjøretøyene, da passer jeg på at jeg er klar til å ta en lengre kjøretur til motoren er gjennomvarm. Det gjelder å kjøre av gårde med en gang, med så høyt turtall som mulig uten å ruse den.

I dag var jeg nøye med dette på både MC og corvette, og for første gang gikk alt bra, motorene viste ingen tegn til nedsotete plugger.

Er det andre her som har samme erfaring, vet at mange starter en kald motor, lar den gå noen få minutter for deretter å slå den av igjen. Motoren får aldri tid til å bli gjennomvarm, og det ender med en motor som går tregt pga nedsoting, og at den ikke tenner på alle pluggene.

Tror dette er ting som veldig få tenker på, man tar det for gitt at en motor skal gå normalt uansett, derfor vil jeg bare fortelle om mine erfaringer, og der jeg tidligere alltid har måttet skru i timevis, når jeg aller helst ville vært ut på veien.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av C3 » lør apr 20, 2013 23:43

Hvis du har så store problemer med sot at du må skru ut pluggene og rengjøre dem så må du justere choken, den ligger på for lenge.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av zx9r » lør apr 20, 2013 23:47

C3 skrev:Hvis du har så store problemer med sot at du må skru ut pluggene og rengjøre dem så må du justere choken, den ligger på for lenge.
Dette er ikke et problem på vanlige motorer, kun på dem jeg nevnte. Chok justeres manuellt, såå...det er ikke derfor.
Og problemet har alltid vært etter vinteren, naturlignok er det ikke like lett å starte da som ellers.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av C3 » søn apr 21, 2013 00:07

Sot på plugger kommer av for fet blanding. Alternativt slitt motor med høyt oljeforbruk.

Siden du har manuell choke så må du ikke kjøre med den på så lenge på tomgang.

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2075
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av HARRY » søn apr 21, 2013 01:13

Mye riktig i det du skriver ang oppstart og la motoren gå seg skikkelig varm.
Men er ikke ofte soting er problemet, noe skjer med pluggene og gnisten slår oppover langs keramikken rundt senter elektroden.
Noen motorsykkler "må" ha nye plugger hver vår, har ingenting med trimming og gjøre.
Skal man starte biken om våren og den har forgasser, er den beste og eneste måten. Full shoke, ikke røre gasshendellen la den gå og reguler gradvis av shoke. Samme med innsprut, ikke rør gasshende/pedal.
La den puttre seg varm på tomgang før en kjører, med en gang en belaster motoren (kjøring) vil motstanden for gnist overslaget øke.
Tar man jobben med og ta ut pluggene på en Corvette eller motorsykkel, så kast de så langt du klarer og sett inn nye :)
Men om pluggene blir sorte, er det noe veldig galt med bensin blanding.
Den beste måte og få lav effekt er og pøse på med for mye bensin :)

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Starte motoren for første gang etter en lang vinter

Legg inn av zx9r » tir apr 30, 2013 21:02

HARRY skrev:Mye riktig i det du skriver ang oppstart og la motoren gå seg skikkelig varm.
Men er ikke ofte soting er problemet, noe skjer med pluggene og gnisten slår oppover langs keramikken rundt senter elektroden.
Noen motorsykkler "må" ha nye plugger hver vår, har ingenting med trimming og gjøre.
Skal man starte biken om våren og den har forgasser, er den beste og eneste måten. Full shoke, ikke røre gasshendellen la den gå og reguler gradvis av shoke. Samme med innsprut, ikke rør gasshende/pedal.
La den puttre seg varm på tomgang før en kjører, med en gang en belaster motoren (kjøring) vil motstanden for gnist overslaget øke.
Tar man jobben med og ta ut pluggene på en Corvette eller motorsykkel, så kast de så langt du klarer og sett inn nye :)
Men om pluggene blir sorte, er det noe veldig galt med bensin blanding.
Den beste måte og få lav effekt er og pøse på med for mye bensin :)
Dette med trimming var bare noe jeg antok da jeg ikke visste hva som var årsaken, derfor denne kommentaren.
Dette du beskriver man skal gjøre med en MC'en, dette er standard prosedyre på alle R-sykler.
Jeg har i tillegg problemer med soting (både corvette og mc), så derfor antar jeg fremdeles at trimmingen er årsaken, dvs for fet bensinblanding pga andre dyser etc...

Har alltid kjøpt nye plugger og lagt de gamle til side om jeg blir tvunget til denne jobben, men ved nærmere undersøkelse syntes jeg dette var sløsing, da pluggene ble som nye etter rengjøring (gjelder de pluggene som bare har gått en sessong).

Startet MB'en (diesel-injection) for første gang etter vinteren da den ble innesnødd, og der opplevde jeg at dieselen var vanskelig å få frem til brennkammerene (må ha dunstet vekk i rørene i løpet av vinteren). Etter mange og lange forsøk startet den, og her lot jeg motoren gå på tomgang til den ble varm (den har jo ikke tennplugger), og den har gått som normalt siden.

Har lært meg at vask av kjøretøyet før man setter den i garasjen for vinteren er veldig dumt.
På høsten har jeg alltid gjort dette, inntil jeg oppdaget at fukt ikke forsvinner med det første, selv om man parkerer i en oppvarmet garasje.
Heretter vaskes det uten unntak kun på våren, samme hvor møkkete det er.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest