Justering av ventiler med motoren igang

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 588
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av C5_2000 » lør apr 20, 2013 17:55

Jeg har hatt ute min 91 L98 motor i vinter og forsøkt justere ventilene ihht GM manual .
"Zero lash " + 1 omdreining . Når jeg startet motor synes jeg det var litt for mye tikkelyd.
Jeg vil derfor justere ventilene med motoren igang.

Har laget åpning i de gamle ventildekslene og satt disse på motoren igjen for å unngå søl .

Jeg ser at man skal løsne låsemutteren inntil man får tikkelyd , men etter dette er det litt mer uklart hvor mye man skal skru ned.

Skal man skru inn igjen mutter inntil tikkelyden forsvinner og deretter 1/2 omdreining til ? Eller skal man skru en hel omdreinng fra tikkelyden forsvinner .
Motoren er helt orginal og har hydrauliske løftere .

Dersom noen med mer erfaring enn meg på området har noen erfaringer så taes de imot med takk :?:

mvh Øystein

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av C3 » lør apr 20, 2013 23:38

Du justerer ikke med låsemutteren, men med skruen inni.

Hvis du justerer med motoren i gang så løsner du låsemutteren, setter en flat skrutrekker i sporet og dreier til du finner punktet hvor vippearmen starter å klikke, deretter skrur du inn skruen 3/4 turn og drar fast låsemutteren med skrutrekkeren i sporet slik at justeringsskruen ikke turner når du drar til mutteren.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av zx9r » lør apr 20, 2013 23:43

Vil fortelle hva jeg opplever med en av mine motorer (på min MB) som har hydrauliske ventilløftere.
Helsyntetisk olje gjør at motoren tikker (noe helt forferdelig), med halvsyntetisk forsvinner tikkingen helt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 588
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av C5_2000 » søn apr 21, 2013 08:42

Hei og takk for svar.

På min L98 motor er det ingen låseskrue , det er kun en mutter hvor friksjonen i mutteren er selve låsingen .
Jeg bruker mineralsk olje på motoren :D

Jeg fant denne informative siden om ventiljusteringer http://www.centuryperformance.com/valve ... edure.html.
Her står det at man skal skru 1/4 - 1/2 omdreining ned etter at tikkelyden er borte på hydrauliske løftere :

-Engine RUNNING Hydraulic Lifter Adjustment:
-So you really like messes? This has to be one of the most miserable maintenance procedures if you do not properly plan ahead.

-Some helpful hints:
-Adjust only one side of the engine at a time.
-Use oil restrictors (deflectors) on the rocker arms, or better yet a butchered up old valve cover that has an access cut into the top of it to facilitate adjustment access.
-Stay calm ... you WILL get burnt, you WILL make a mess and you WILL not look forward to doing this again, especially if you screw up the first time.
-Using a mechanic's stethoscope can substantially make this procedure easier, especially if the engine is loud or you have hearing issues.
-Adjusting hydraulic lifters with the engine running is not one of my favorite activities (as you can tell by how many times I mention it). With the above considerations addressed you are ready to go:
-Start the engine and allow it to warm up.
-Turn off the engine
-Remove one valve cover and install your deflector clips, custom valve cover, or whatever apparatus you are using to keep the oil splash to a minimum.
-Start the engine back up.
-Begin to loosen one of the rocker arm adjusting nuts. You should hear the valvetrain just start to "clatter".
-Slowly tighten the rocker nut down until the "clatter" just stops
-Turn the wrench an additional 1/4 - 1/2 turn to set the plunger depth (lifter preload).
-Continue (repeat) this procedure on each of the remaining the valves.
-Turn off the engine
-Remove your oil splash apparatus and re-install the valve cover
-Repeat these steps on the other side of your engine (if a V8)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av arneoe » søn apr 21, 2013 10:19

Hei Øystein.
Ja det er ikke alltid like lett, men jeg ser du er på rett spor.

Litt tekniske fakta om hydrauliske løftere:
Fra null ventilklaring skal støtstangen trykkes 0.020 – 0.060 tommer ned i løfteren. Du har standard 3/8 tommer pinnebolter til vippearmene dvs 24 gjenger pr tomme i gjengestigning. Dette gir deg 0.020 tommer for en halv omdreining og tilsvarende 0.040 tommer for en hel omdreining. Du er innenfor spes’en fra en halv til en halvannen omdreining. En hel omdreining burde da være greit.

Å justere ventiler med motoren i gang er noe griseri, men helt greit ellers. Jeg tror jeg ville tatt en og en ventil av gangen i rekkefølge. Løsne opp låsemutteren til ventilen tikker. Skru den tilbake der ventilen slutter å tikke. Justere alle ventilene slik. Stopp motoren og stram alle mutteren en hel omdreining.

GM angir 1 omdreining for kald motor, så det er ingen hensikt å kjøre motoren driftsvarm først. Det blir feil etter mitt hode. :D

Arne

viewtopic.php?f=24&t=5173&start=45

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av klokka » søn apr 21, 2013 11:43

Om du er sikker på at det er ventilene (og ikke eksos) som tikker, hvorfor ikke bare stramme litt mer ? (eks1/4 tørn). Om tikkingen ikke blir bedre, liker ikke løfterne 10W40 Dynocat oljen du bruker :) Om du brukte samme olje før overhaling, og ingen tikking er det nok bare ventilene som må strammes litt.
Å justere ventiler mens motoren går er ikke så enkelt som det høres ut til. Ikke alltid lett å høre hva som skjer, spesielt om man har begrenset erfaring med det...

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 588
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Justering av ventiler med motoren igang

Legg inn av C5_2000 » søn apr 21, 2013 11:57

Hei Arne og takk for dine vise ord.

Jeg bøyer meg i støvet for dine detaljkunnskaper :D

Mitt problem er at jeg aldri har gjort dette før og når det store internettet gir råd om alt mellom en 1/4 - 1/1 omdreining blir man litt forvirret .

Her er mine bearbeidete orginaldeksler , tror ikke det blir noe så mye søl under ventiljusteringen med disse .

Har også lest at dersom ventilløfterne er litt slitne så er eneste måten å justere bort ventiltikkingen å justere ventilene med motoren igang.
Men jeg registrerte ingen tikking ifjor før jeg demonterte motoren , så jeg tror dette bare er en justeringssak :mrgreen:

Jeg vil da prøve en av de nærmeste dagene å bruke ditt forslag til innjustering (med 1 omdreining) uten å la motoren gå helt varm .

mvh Øystein
Vedlegg
ventiljusteringsdeksel.jpg

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester