Vifte-reimene og målene på dem

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av Bawaria » tir jan 08, 2013 00:46

Det er ikke for ingenting det er Serpentine-belt på nyere motorer med fjærbelasta stramming, for i dag er serviceintervalene på biler langt over det var den gang C3 var nye :-).

Har kjøpt et hav av v belter til vettene mine, med samme resultat hyl etter kort tid.
kommer til å prioritere å bygge om snart, bare bestemme meg for om jeg skal ha servo eller ikke på 69 mod, 76 får dattra bestemme seg for selv. Begge hyler som vildsvin :lol:
Bilde

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » tir jan 08, 2013 01:07

Bawaria skrev:Det er ikke for ingenting det er Serpentine-belt på nyere motorer med fjærbelasta stramming, for i dag er serviceintervalene på biler langt over det var den gang C3 var nye :-).

Har kjøpt et hav av v belter til vettene mine, med samme resultat hyl etter kort tid.
kommer til å prioritere å bygge om snart, bare bestemme meg for om jeg skal ha servo eller ikke på 69 mod, 76 får dattra bestemme seg for selv. Begge hyler som vildsvin :lol:
Er klar over utviklingen på bilfronten,
det er derfor jeg kjører mercedes til vanlig.

Corvetten skal jo bare brukes på varme sommerdager, og den skal få lov å hyle litt,
men tar ingen langturer med den, den sjansen tar jeg ikke.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av Bawaria » tir jan 08, 2013 01:21

Det er ikke farligt å ta langturer, men det er irriterende med hylingen, ofte har dette mer med reimskiver å gjøre en selve reimen.

Med stor remskive nede på veivakslingen og liten på dynamo og relativt lang bane på dette skaper den gode hylingen :lol: .
Bilde

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av C3 » tir jan 08, 2013 02:48

Ei reim som hyler slites fort ut, oftest er det dynamoen som prøver etter beste evne å holde tritt med forbruk + at den skal lade opp batteriet. Når remhjulet på dynamoen slurer blir det hyl og i tillegg så blir det p.g.a. friksjonen varmgang i kilesporet. Da øker tempraturen i gummien og den slites enda fortere. Hvis en bruker vedlikeholdslader vil en unngå at dynamoen jobber på max etter oppstart.

Det er og viktig at alle remhjulene står på linje slik at reima ikke slites på kanten. Og at den passe stram.

Kvaliteten er også forskjellig, kjente merker er oftest best og koster også mest. Som ellers får du hva du betaler for.

CRC Remspray har jeg brukt med hell ( på bl.a. snøfreseren )

Serpentinreimer er helt suverene når det gjelder kraftoverføring, støy og levetid. Oftest går lageret i strammeren før reima. På Corvettene er det såpass liten dynamo og lite batteri at en V reim klarer jobben fint såsant alt er riktig gjordt. AC og servoreim lever mange år og en får heller leve med å bytte dynamoreim etter 2-3 sesonger ..... den koster tross alt ikke mere enn 15-20 kickdown`er 8)

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » tir jan 08, 2013 13:03

Runex skrev:C3: Gates XL er i allefall den profilen som det er snakk om. Finner ingen ref til hva XL betyr :?

Reimene måles med ytterdiameter og effektiv lengde.Ikke innvendig.
Det er ikke slik at du får reimer på millimeteren . Det er step på noen cm, så om du måler innvendig eller utvendig , slik eller slik bør ikke betyr noe med unntak av vannpumpe til balancer.

Som jeg prøver å tipse deg om. så vil ikke andres mål passe på din bil. Det er med andre ord ditt eget oppsett som er din egen fasit.

Produktkatalog , Her kan du taste inn modell og type, så kan du finne hva din hadde fra fabrikk :
http://www.gatespowerpro.com/Comergent/ ... N=98220665
Er ikke helt enig i at hver bil er så forskjellige fra hverandre, ikke om originaldeler er brukt.
Min bil har originale deler (ut fra det jeg kan se fra rep-håndboka), dvs original servopumpe med feste, og original dynamo med feste.
Slik at om andre har det samme originale oppsettet, da bruker vi samme størrelse på reimene.
Men samme det, jeg tar bare ut reimene, skal ikke kjøre corvette på en stund allikevel.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av klokka » tir jan 08, 2013 20:39

zx9r skrev:De er ikke akkurat gratis i innkjøp heller her i landet.
Tja, de koster vel fra 100-170kr pr stk alt etter lengde. Servoreima jeg har brukt på flere C3 er 10X910 mm, ser at f.eks Sørensen og Balchen har ca 30 på lager :) Dynamoreima kan variere litt om du har lave eller høye toppdeksler, jeg har høye, og har brukt 1375mm lengde. 1350mm kan sikkert stemme med original deksler.
C3 skrev: På Corvettene er det såpass liten dynamo og lite batteri at en V reim klarer jobben fint såsant alt er riktig gjordt. AC og servoreim lever mange år og en får heller leve med å bytte dynamoreim etter 2-3 sesonger ..... den koster tross alt ikke mere enn 15-20 kickdown`er
:lol: Gjelder å se ting i sammenheng - 10 liter bensin mindre, og du har en ny reim :lol:

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » tir jan 08, 2013 20:41

Da var det billigere der du referer til, andre skulle ha 3 x ganger den prisen. Har heller ikke kickdown på min.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 899
Registrert: tor jun 17, 2010 14:40
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av Runex » tir jan 08, 2013 22:34

zx9r skrev:Er ikke helt enig i at hver bil er så forskjellige fra hverandre, ikke om originaldeler er brukt.
.....
Ta en tur på landstreffet og se under panseret på de noen hundre Corvette C3 der, så vil du ikke se mange like :D
Fra fabrikk ja. men det er mitt poeng at det er relativt få som er heeelt originale og det er noen variasjoner originalt fra år til år.
Og det er jo det herlige med C3.. store variasjoner .. utstyr.. farger .. og reimer.
Rep håndbøker skal så dekke alle årganger fra 68-82.. litt utfordringer der.
Men bruker du GM referanser vil du finne nummer på alle reimhjul og oppsett på din fra fabrikk.
klokka skrev: 1350mm kan sikkert stemme med original deksler.
.....
Ja jeg mener 1350 var det som satt på min dynamo, før jeg byttet.
Rune G
_______________
99 C5 Cab Z51

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » tir jan 08, 2013 23:02

Runex skrev:
zx9r skrev:Er ikke helt enig i at hver bil er så forskjellige fra hverandre, ikke om originaldeler er brukt.
.....
Ta en tur på landstreffet og se under panseret på de noen hundre Corvette C3 der, så vil du ikke se mange like :D
Fra fabrikk ja. men det er mitt poeng at det er relativt få som er heeelt originale og det er noen variasjoner originalt fra år til år.
Og det er jo det herlige med C3.. store variasjoner .. utstyr.. farger .. og reimer.
Rep håndbøker skal så dekke alle årganger fra 68-82.. litt utfordringer der.
Men bruker du GM referanser vil du finne nummer på alle reimhjul og oppsett på din fra fabrikk.
klokka skrev: 1350mm kan sikkert stemme med original deksler.
.....
Ja jeg mener 1350 var det som satt på min dynamo, før jeg byttet.
Jeg er veldig takknemlig for det ene målet her, jeg har jo selv tatt mål av mine, og den sammeligningen blir jo verdifull, da jeg ikke kan stole helt på mål som er tatt på motoren min.
Takker så langt.
Og det blir jo 2 typer reimer å velge mellom til servopumpa, da den kan gå rundt enten 3, eller 2 hjul.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av C3 » tir jan 08, 2013 23:25

Som Rune skriver så er det så mange forskjellige varianter at du må bruke dine egne mål. Siden du skal ta dem av så er det jo bare å ta de med når du skal ut å handle så får du riktig med en gang.

Du har kun et valg når det gjelder servoreima, den skal gå mellom veivakselen og servopumpa.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » tir jan 08, 2013 23:30

C3 skrev:Som Rune skriver så er det så mange forskjellige varianter at du må bruke dine egne mål. Siden du skal ta dem av så er det jo bare å ta de med når du skal ut å handle så får du riktig med en gang.

Du har kun et valg når det gjelder servoreima, den skal gå mellom veivakselen og servopumpa.
Er du sikker på at den IKKE kan gå mellom vannpumpa også?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
C3
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 477
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av C3 » tir jan 08, 2013 23:52

Ja, servoreima skal kun dra servo ( kan ha noe med trafikksikkerhet å gjøre )
Dynamoreima skal gå fra veiv til vannpumpe så dynamo og tilbake til veiva.
AC går fra veiv til vannpumpe så AC og tilbake til veiva.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av klokka » ons jan 09, 2013 13:39

zx9r skrev:Er du sikker på at den IKKE kan gå mellom vannpumpa også?
Om ikke noen har byttet til lang vannpumpe, har C3 helt rett :) Det står nr eller lengde på reimene. og er de så gamle at dette ikke kan leses er det dags for bytting uansett :lol: Mange rekvisita butikker(og verksteder) har utstyr til å måle reimer, så det går greit å få samme lengde som de gamle.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av zx9r » ons jan 09, 2013 15:42

klokka skrev:
zx9r skrev:Er du sikker på at den IKKE kan gå mellom vannpumpa også?
Om ikke noen har byttet til lang vannpumpe, har C3 helt rett :) Det står nr eller lengde på reimene. og er de så gamle at dette ikke kan leses er det dags for bytting uansett :lol: Mange rekvisita butikker(og verksteder) har utstyr til å måle reimer, så det går greit å få samme lengde som de gamle.
Alt er originalt, forresten er det virkelig plass til lang vannpumpe?
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Vifte-reimene og målene på dem

Legg inn av klokka » ons jan 09, 2013 20:06

zx9r skrev:Alt er originalt, forresten er det virkelig plass til lang vannpumpe?
Du må kanskje kvitte deg med original vifte/viftekåpe. Har montert en 305 fra midten 80-tall i en ellers original 72 vette, og det funket helt topp. Er jo en egentlig en bedre løsning med hensyn til lengde på reimer osv. Det fant jo GM også ut i slutten på 60-tallet da de begynte å lage hull i toppene og lang vannpumpe for montering av braketter til f.eks dynamo på passasjersiden osv. Corvetten solgte vel bra nok til at de ikke ville forandre mer enn nødvendig. Det kan man bla. se på styresystem og kort vannpumpe :D Sammenlignet med f.eks 2.gen Camaro ligger nok C3 vetten noe etter. (har eid og kjørt mange av begge deler)...

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester