"Heated" O2 sensorer

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

"Heated" O2 sensorer

Legg inn av thomasev » søn jun 17, 2012 13:13

Prosjektet mitt nærmer seg slutten (ferdigstillelse) - http://thomas-chevy-c4.blogspot.no/ - og noe av det siste jeg skal gjøre i denne omgangen er å konvertere til "heated" O2 sensorer. O2 sensorene min i dag har kun en signal kabel. Jeg har en bredbåndslamda montert og den har "heated sensor"..

Spørsmålet mitt er : jeg har Bosch sine O2 sensorer og den har fire ledninger (2 hvite, en gra og en svart).

* svart ledning er signal.
* grå ledning er jord.
* 2 hvite som er anmerket som "heater wires".. Skjønner at jeg skal ha 12v (switched) på de, men hvorfor to? Skal de ha to forskellige 12v kilder eller?..

mvh
thomas

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: "Heated" O2 sensorer

Legg inn av arneoe » søn jun 17, 2012 23:43

Det er bare et heater element som ikke er polarisert. Dvs den ene hvite kablen skal til 12v (pluss) og den andre kobles til jord (minus). Det er alt :D

Arne

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av thomasev » man jun 18, 2012 07:40

arneoe skrev:Det er bare et heater element som ikke er polarisert. Dvs den ene hvite kablen skal til 12v (pluss) og den andre kobles til jord (minus). Det er alt :D

Arne
Takker for den.. Vet du hvor mange amp en O2 sensor trekker? Det å finne "ledige" switched 12v i en Corvette C4 er ikke lett. Jeg har fjernet endel av "unødige" komponenter (tuning er oppdatert etter at de er tatt vekk ;-)) som f.eks "air injecton system", egr osv og har dermed mulighet for å stjele 12v fra disse. På "air" pumpen er det et rele hvor en av kontaktene er en 10 amp 12v switched. Den har jeg blant annet brukt som power til vifte ekstern gearoljekjøler (trekker maks 5 amp).

Kan jeg koble (i parallell) O2 sensorene til samme kilde forutsatt at de ikke tar mer enn 5 amp tilsammen?

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jun 18, 2012 22:11

Det går greit å kople heater paralelt til samme strømkilde.

Hvor mye hver heater trekker vet jeg ikke, men du har vel et delenummer som du kan søke på.

1. Du kan prøvekople heater til 12v og måle strømmen med et multimeter.

2. Du måler motstanden i heaterelementet og regner ut strømmen ved hjelp av Ohms lov U=IxR.

Strømmen (I) amp = 12v (U) delt på motstanden (R)

Arne

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable