Innkjøring ny motor

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 211
Registrert: fre aug 17, 2007 21:59
Sted: Bergen
Kontakt:

Innkjøring ny motor

Legg inn av thomasev » man feb 20, 2012 00:12

Om ikke så alfor lenge skal min nye motor kjøres inn og jeg har googlet og lest mye. Men jeg vil gjerne ha noen råd, tips og diskusjoner fra medlemmer her på forumet. Innkjøring gjør jeg forøvrig med Biltema sin mineralolje 10w-30..

For å få en sunn og frisk motor må stempelringer slites ordentlig til ("seating piston rings" heter det vel på engelsk) og det er vesentlig at dette gjøres så raskt motor er i gang. Så er spørmålet mitt (som det er helt sikkert mange meninger om):

* Chad Golen skriver i sin LT1 innkjøringsprosedyre at det første man skal gjøre når motor er startet og sjekket for oljetrykk og ingen lekkasjer er å kjøre motor opp i 2000 rpm og holde den der i 20 minutter.

* etter dette kan innkjøring på vei begynne. Det er vesentlig å dra motor hardt/raskt opp i turtall og så bruke motorbremsen ned igjen. dette skal repeteres mange ganger helt i starten. Hensikt med raskt opp i turtall er å oppnå gasstrykk slik at stempelringer presses mot sylindervegg og slites til. Motorbrems skaper mye vakum og suger ut oljerester osv.. (leser jeg,-)..

Jeg har kjørt roadracing i mange år (dog noen år siden den gang). Nye sykler ble kjørt hardt fra starten av (ikke tungt men ganske hardt) og det var aldri noen problemer med motorer på disse sykler.

Det jeg lurer mest på er disse første 20 minuttene med 2000 rpm.. Noen som har noen meninger om det? Jeg vil i utgangspunktet komme meg på veien og kjøre motor raskt opp i turtall og ned på motorbems..

Brukeravatar
ovehan
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 13
Registrert: tir mai 04, 2010 04:12
Sted: Heggedal
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av ovehan » man feb 20, 2012 00:41

Dette med å kjøre motor i 20 min 1800-2000 rpm, er vel prosedyre ved innkjøring(Herding) av ny kamaksel.
Det er ivertfall det jeg har lært.

Ove

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 750
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av v8power » man feb 20, 2012 01:01

Med flat tappet kam er de første minuttene ekstremt viktig. Ikke så kritisk med rulle kam, men likevel å lurt å holde turtall på den de første minuttene.Det sikrer smøring av rullene på løfterne, vippetøy etc.
Med flat tappet kam ble det alltid anbefalt å bruke mineralolje under innkjøring, men nå får du sikkert litt forskjellige svar etter hvem du spør.
Med flat tappet kam bør/skal oljen skiftes etter disse 30 minuttene. Dette er ikke like kritisk med rullekam heller, men ikke drøy for lenge.Jeg hadde skiftet etter første prøvetur i allefall. På med nytt filter og så på med skikkelig syntetisk olje.
Lykke til. Du bør ha en med deg under første oppstart til å oppdage lekasjer etc. Greit å ha en brannslukker etc i beredskap. Du får gi en lyd evnt.

Når det gjelder innkjøring finnes det ørten meninger. Alt fra at man må ungå belastninger de flrste 100 milene til at det bare er å gi gass. Konklusjonen må vel bli at det antagelig spiller liten rolle.Ser jo ut til å gå bra uansett.

Viktig at all luft er ute av kjølesystemet før oppstart.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 211
Registrert: fre aug 17, 2007 21:59
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av thomasev » man feb 20, 2012 01:49

v8power skrev:Med flat tappet kam er de første minuttene ekstremt viktig. Ikke så kritisk med rulle kam, men likevel å lurt å holde turtall på den de første minuttene.Det sikrer smøring av rullene på løfterne, vippetøy etc.
Med flat tappet kam ble det alltid anbefalt å bruke mineralolje under innkjøring, men nå får du sikkert litt forskjellige svar etter hvem du spør.
Med flat tappet kam bør/skal oljen skiftes etter disse 30 minuttene. Dette er ikke like kritisk med rullekam heller, men ikke drøy for lenge.Jeg hadde skiftet etter første prøvetur i allefall. På med nytt filter og så på med skikkelig syntetisk olje.
Lykke til. Du bør ha en med deg under første oppstart til å oppdage lekasjer etc. Greit å ha en brannslukker etc i beredskap. Du får gi en lyd evnt.

Når det gjelder innkjøring finnes det ørten meninger. Alt fra at man må ungå belastninger de flrste 100 milene til at det bare er å gi gass. Konklusjonen må vel bli at det antagelig spiller liten rolle.Ser jo ut til å gå bra uansett.

Viktig at all luft er ute av kjølesystemet før oppstart.
Skal ikke se bort fra at jeg vil be om litt assistanse Kjetil ;-) Antar at det ikke blir før mot slutten av mars. Skal hente automatkassen i løpet av uken og begynner vel å montere alt sammen i bilen om et par uker. Litt for kaldt enda til å ligge ute i en kald garasje..

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 750
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av v8power » man feb 20, 2012 01:54

Du får gi en lyd når det nærmer seg så får vi se om ikke det passer.

Brukeravatar
zx9r
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 635
Registrert: tir jan 17, 2012 07:51
Sted: Oslo/kragerø
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av zx9r » man feb 20, 2012 04:12

Leser her at syntetisk olje er å foretrekke, og har bare lyst til å dele mine erfaringer med olje.
Hvor relevant dette er på V8 aner jeg ikke, fordi mine erfaringer her er nye.

Har en R-motorsykkel som er lett trimmet med ca 140 HK, kjører turtallet opp til det "hyler" (så høyt det går), den blir temmelig hardkjørt.
Skiftet olje engang, dessverre valgte jeg Statoil hel-syntetiske MC-olje, noe som førte til en skikkelig ulyd i lagere på motoren. Fikk aldri lokalisert ulyden, og trodde motoren var ferdig for godt.
Etter mange "søvnløse netter" (faktisk en hel sommer) gikk jeg å kjøpte Castrol-olje (husker i farta ikke hva), byttet olje og filter. Gleden var stor da all ulyd forsvant, og det er 3 år siden, motoren blir hardkjørt som vanlig.

Har en bruksbil med diesel-motor (og turbo), en sprek bil til diesel å være. På den bruker jeg bare halv-syntetisk Penzoil. Skiftet til hel-syntetisk olje, og fikk masse ulyder bl.a ventil-klapring, det bråker som bare helsike.
Byttet tilbake til halv-syntetisk, og vips.......behaglig motorlyd igjen.

Derfor lurer jeg folkens, hvorfor hel-syntetisk?? jeg bare lurer, og ønsker et innspill ang. olje til bruk i motorer som skal kjøres hardt.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 750
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Innkjøring ny motor

Legg inn av v8power » man feb 20, 2012 12:13

GM selv anbefaler Mobil 1 Helsyntetisk på LT1 motorene. Så jeg hadde holdt meg til det. På de eldre er mineral helt ok. Viktigste er at den har nok zink til at Extreme Pressure egenskapene er gode nok.Gjelder spesielt med gammeldags flat tappet kam.
Joda mangen som kan skrive under på at enkelte oljemerker lager betydelig mer klunke og rasle lyder en andre.

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester