Tørst 76 stingray

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
smallblock power
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Tørst 76 stingray

Legg inn av smallblock power » søn sep 04, 2011 22:27

Min 76 stingray er litt i overkant tørst....

Original L-48 med original gasser og innsug,automat,3.08 i utveksling,originalt eksosanlegg med (tom)katalysator, AIR pumpe,og resten ser helt originalt ut. Lettstarta og fin. Automatchoken virker som den sitter på litt for lang tid,men går av etter hvert etter noen minutter.
Virker ikke som motoren går seg sur på grunn av for feit blanding,men lukter bensin av eksosen, og den vil ha 2.5 liter på mila....minst....
Chokespjeldet til de største portene(sekundær) ser ut til at det ikke åpner seg. Skal dette bare åpne seg ved fullt pådrag i drive?

Hva er egentlig oppgaven til AIR-systemet? Trenger jeg det egentlig?

Har vurdert å heller sette på et edelbrock performer eps innsug og en edelbrock 600-gasser for å få den litt mer normal på forbruk.

Tips og tricks fra erfarne corvettefolk?

Mvh Andreas
1976 Corvette Stingray, L-48,T-tak Knallgul

Brukeravatar
corvettelars
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Tørst 76 stingray

Legg inn av corvettelars » man sep 05, 2011 09:01

:D en god gjennomgang, og justering av motor, og gasser er nok helt klart en fordel.
Skal ikke bruke så mye, ellers så kan jeg med fordel annbefale LS motorer. :wink:

Lars 8)

Brukeravatar
jet1991
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Åkrehamn (Karmøy)
Kontakt:

Legg inn av jet1991 » man sep 05, 2011 11:35

AIR systemet er der for å pumpe luft inn i eksosmanifoldene for at eksosen skulle forbrennes på veien gjennom eksosanlegget. Det systemet skal ikke stjele så veldig mye effekt. Trodde at en godt justert quadrajet ville være en av de mest økonomiske forgasserene som er mulig å få tak i. Min går på 1,5 liter på mila og er nokså original. Det er en ventil på eksosrøret under eksosmanifoldet på passasjersiden som må ha vakuum ellers så vil motoren kveles. Denne har jeg hørt at kan klistre seg fast etter alle disse årene. Denne heter heat riser og er til for å fortere varme opp motoren når det er virkelig kaldt ute. Lett å fjerne - bare plugg vakuumslangen og ta den ut, men du må ha en spacer eller nytt eksosanlegg for å få det sammen igjen etterpå.
1980 L82 Svart\Rød - Frame-off restaurert av oss. Begynner vel å bli en resto-rod.
Kan nåes på: janthom91@gmail.com

smallblock power
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av smallblock power » tir sep 06, 2011 09:55

Takker for tipsa,folkens :D

Tok å sjekka den vacuumslangen til eksosventilen i manifolden.....Den var knallhard,opptært og ikke påkobla.....
Ventilen bevega seg lett og fint når jeg snudde på den manuelt.

Har satt inn noen nye vacuumslanger der det så dårligst ut i motorrommet,blant anna den til fordeleren som skal dra på mer fortenning oppetter turtalls-skalaen.
Virker som astmaen til bilen har gitt seg litt,iallfall høres den litt mindre tungpusta ut.
Eksosen lukter ikke så stramt av bensin heller.
Chokefunksjonen ser ut til å oppføre seg litt mer normalt enn før også.

Skal gi ei tilbakemelding om forbruket om jeg rekker å kjøre noe før jeg reiser på havet igjen for vinteren.....

Brukeravatar
jet1991
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Åkrehamn (Karmøy)
Kontakt:

Legg inn av jet1991 » ons sep 07, 2011 15:16

1980 L82 Svart\Rød - Frame-off restaurert av oss. Begynner vel å bli en resto-rod.
Kan nåes på: janthom91@gmail.com

smallblock power
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av smallblock power » man sep 12, 2011 17:20

Ser ut som forbruket nå er stabilt på rundt 2 liter på mila med småcruising....
Har bestilt ny plugger,ledninger,rotor og fordelerlokk,og skal få på dette så fort som mulig.

Motoren går fint og godt,men litt for feit blanding er det nok. Legger seg litt sot rundt hekken på bilen. Det originale lokket til luftfilerhuset tok jeg av,og satte på et mindre lokk som kun dekker filteret,så snorkelen ikke er i funksjon lenger. Spørs om den har vært litt restriktiv.
Nå går bilen brutalt mye bedre....Sekundærportene har nok ikke åpna tidligere,nå fungerer de slik de skal. Kommer på mellom 3500 og 4000 rpm og drar villig opp til 5500,regner med det er slik det skal være.

Er der en blandingsskrue på quadrajet-forgasseren som kan justeres på for å få litt magrere blanding?

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » man sep 12, 2011 18:01

skal være en blandingsskrue i nedkant forran (ut mot siden)på forgasseren.
mulig denne hjelper deg litt; http://www.carbkitsource.com/carbs/tech ... index.html

Hadde litt lignende utfordring som deg, der vakumklokken til framtrekk på fordeler var gåen, merkbart forskjell med ny vakumklokke.
Har en org. 350 motor, 72 mod, og har på blandet kjøring(deriblant tur til skandinavisk treff) 1,2 pr mil i forbruk...sparte ikke på fuel`n akkurat...
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

smallblock power
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av smallblock power » man sep 12, 2011 18:29

1.2 liter høres supert ut. Hadde vært flott å komme ned på noe slikt etter hvert....

Takker for linken,får se over noen illustrasjoner og spekulere litt på den blandingsskruen.
Har ingen erfaring med forgasserjustering egentlig.....

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » man sep 12, 2011 18:52

mulig denne er bedre som ligger her på forumet :D
http://corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic ... jet#p29213
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor sep 15, 2011 09:45

Siden motor går fint men fett :) , ville jeg tatt av gasser og sjekket lekkasje fra undersiden. Er noen plugger der som gjerne lekker. Om det ikke er lekkasje, bytt til mindre dyser. Du kan først sjekke at det virkelig er originalgasser som er montert. Google Rochester q-jet eller quadrajet, så finner du mye info.

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre sep 16, 2011 10:41

Selvom det benyttes Quadrajet forgasser på nær alle c3 er det en god del variasjoner på antall uttak til slanger osv.
Det er også en del standard problemer som lekkasjer fra plugger, men mitt inntrykk er at disse er lite knyttet til rene driftsproblemer, mest for bensin som dreneres fra forgasser.

Jeg ville tatt en lett overhaling :
Start med å finne dokumentasjon på din spesifikke modell, noter alle slanger og tilkoblinger.
Koble fra disse og ta av forgasseren. Ha klar et repsett med pakninger og ny flottørventil.
Rense hele forgasseren , sjekk tilstand og sett sammen igjen . Still inn tomgangsdyser (2 stk) likt, og i grunninnstilling.(Helt inn til forsiktig anslag og 2,5 omdreining ut. Da skal du ha en tilstand og et grunnoppsett som motoren skal gå ok på før du evt gjør fintuning av innstilliger. Ved oppstart må alle vacumslanger være tilkoblet eller uttak plugget så den ikke trekker falsk luft

Du finner flere ok videoer på youtube for generell beskrivelse
Her er en som ryddig beskriver demontering og montering (og dysebytter når man evt ønsker dette) :
http://www.youtube.com/watch?v=4BU7FfDXXi8
Rune G

smallblock power
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av smallblock power » fre sep 16, 2011 18:47

Takker for god informasjon. :D

Skal begynne å søke etter feil/lekkasjer/etc etter disse tipsa når jeg kommer hjem til Norge igjen i vinter.
Jobber offshore i afrika,so blir borte noen måneder nå framover.

Satte corvetta inn på vinterlager i dag,sammen med noen andre biler jeg har,nyvaska og fin :wink:

Svar