Feil med 95 oktan på høykomp motor mm?

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Feil med 95 oktan på høykomp motor mm?

Legg inn av blackdev » tor mai 26, 2011 10:17

Opplever skikkelig nesten metallisk tenningsbank ved gasspådrag og varm motor, har jeg driti meg ut da jeg av gammel vane fyllte 95 oktan, er det kun 98 oktan eller høyere som er gangbart når jeg har skikkelig høy komp i motoren? Hva skal i såfall tenningen justeres til?

En annen ting, var uheldig og klemte gummipakningen da jeg monterte innsuget med det resultat at ca 4 cm nå er blåst ut i forkant med en ørliten oljelekkasje som resultat, vil dette medføre at motoren drar falskluft eller er det ingen forbindelse inn mot innsugskanalene?
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 750
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Feil med 95 oktan på høykomp motor mm?

Legg inn av v8power » tor mai 26, 2011 11:50

Skal ikke kunne suge falsk luft der. Pakningene rundt kanalene mellom toppene og innsuget er sikkert i orden.
Må nok ha 98 hvis du har litt komp.

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 181
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Re: Feil med 95 oktan på høykomp motor mm?

Legg inn av blackdev » tor mai 26, 2011 20:43

Typisk nok så har jeg full tank, skal prøve oktanbooster, dvs hvis jeg finner noen som selger dette snabelstoffet, var innom Mekonomen, Biltema, Shell, Esso og Hydro Texaco uten å finne noe :-)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 2302
Registrert: tor jun 12, 2008 11:55
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Feil med 95 oktan på høykomp motor mm?

Legg inn av arneoe » tor mai 26, 2011 21:43

Jeg vet for lite om din motor, men prøv dette først:

1. Påse at det ikke er falsk luft. En mager blanding gir lettere tenningsbank.
2. Sjekk grundtenningen uten vakum. 10 - 12 grader. Funker ikke dette, senk tenningen til 7-8 grader. Hold øye med motortemperaturen, lavere tenning vil gi noe høyere temperatatur.
3. Høy motortemperatur gir ofte økt tenningsbank, prøv en med en kaldere termostat. (< 82C)
3. Påse at vakumen til fordeler funker.

Dersom du ikke har veldig høy dynamisk komp. vil du kunne kjøre med 98 uten oktanbooster med stor margin ..... høyst sannsynelig også 95 :D ...

Arne

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester