Fjærtrykk

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Fjærtrykk

Legg inn av blackdev » ons mai 04, 2011 23:04

Jeg har alutopper fra Corvette 86-88 på min 350, den er borret 0.30, medium høykompstempel og det er montert hvassere kam, med 290/300 løft.

Målte fjærtrykket nå i kveld, dette var kun på 80 pund, mener å ha lest at dette bør være på minst 105 pund med denne kammen?
Alle fjærer var helt like så det var jo bra, men i en annen tråd så har jeg nevnt at jeg får en tenningsbanklignende klirrelyd ved pådrag, nå funderer jeg på om dette rett og slett er ventilene som flyter pga for svake fjærer?
Den har en tendens til å dabbe av når turtallet øker, men er rimelig frisk i bunnen, rimer dette med min teori :?:
/PO
'86 Corvette C4 cab
'69 Mercury Cougar convertible 4-speed manual

x-'82 Corvette C3 cpe
x-'95 Camaro cpe
x-'68 Mustang HT
x-'88 Corvette C4 cab
x-'74 Camaro Z28
x-'01 RAM V10 Magnum

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Fjærtrykk

Legg inn av klokka » tor mai 05, 2011 08:37

blackdev skrev:det er montert hvassere kam, med 290/300 løft
Du bør nok sjekke kamdata på nytt Kanskje 290/300 løft er kun kamløft ? og ikke regnet med 1,5 utveksling på vippearmer?? Generelt kan vel sies at 80 pund er i minste laget ( normalt på std motor) og at f. eks comp cams sine 981 fjærer har vel ca 105 pund ved 1,7" installasjonshøyde, og anbefales til mange av comp sine gatekammer. Ellers bør man følge anbefaling på kamkortet fra produsenten :)

Brukeravatar
blackdev
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Steinkjer
Kontakt:

Legg inn av blackdev » lør mai 07, 2011 15:44

klokka skrev:
blackdev skrev:det er montert hvassere kam, med 290/300 løft
Du bør nok sjekke kamdata på nytt Kanskje 290/300 løft er kun kamløft ? og ikke regnet med 1,5 utveksling på vippearmer?? Generelt kan vel sies at 80 pund er i minste laget ( normalt på std motor) og at f. eks comp cams sine 981 fjærer har vel ca 105 pund ved 1,7" installasjonshøyde, og anbefales til mange av comp sine gatekammer. Ellers bør man følge anbefaling på kamkortet fra produsenten :)
Skal prøve å sjekke det du snakker om her, "problemet" er at motoren ble bygd for ca 8 år siden og har hatt ett par eiere siden den gang.
Det eneste jeg har å forholde meg til er kvittering på jobben, det eneste som står der er "Kam 290/300" .
Den gang ble det også montert Edel topper, men av en eller annen grunn så har det senere blitt byttet til alutopper fra Corvette 86-88 iflg nummeret som er gravert inn i toppene.
Så jeg leter litt i blinde, men om jeg kjøper hardere fjærer med 105 punds trykk så gjør jeg vel ikke noe galt?
Det var autonord i Harstad som i sin tid bygde motoren, den gang som ett 400 hk oppsett, ser av stemplene at de har moderat høykomp, heldigvis var sylindre, stempel og annet som nytt, sporene etter honingen var der fremdeles :D

Jeg har ett skikkelig bunndrag men opplever at den "gir seg" noe når turtallet øker, satser på å bytte fjærer i første omgang!

kjeholm
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bømlo
Kontakt:

Legg inn av kjeholm » søn mai 15, 2011 20:38

Hei , ser at dere skiver litt om fjær trykk her , jeg ha skiftet topper til ProComp alu og 1,6 vipper , merker at det er en del ventil tikking ved oppstart på kald motor , mulig for lite trykk på fjærer da kansje , har ikke målt men ??

Kjell

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable