Når ble motoren produsert???

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Åsgårdstrand
Kontakt:

Når ble motoren produsert???

Legg inn av Corvette71 » man jul 12, 2010 18:10

Jeg kjøpte meg nylig en Corvette C3 1971 modell. Han jeg kjøpte den av hadde hatt bilen i 4 år og hadde fyllt blyfri 98 uten blyerstatning. MEN, en 1971 modell skal jo ha blyerstatning. Selgeren visste forøvrig lite om motoren bortsett fra at den var lett trimmet tidligere. Mitt spørsmål dreier seg rett og slett om blokka kan ha blitt byttet ut til en nyere modell som ikke trenger blyerstatning. På venstre side av blokka i fronten står det et nummer V1009800. Er det noen her som kan fortelle meg hvilken årsmodell blokka er fra? :D

Brukeravatar
vette69
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Sola
Kontakt:

Re: Når ble motoren produsert???

Legg inn av vette69 » man jul 12, 2010 18:49

Hvis blokka er orginal skal vin nummeret(chassi nummeret) på bilen din være stemplet inn
på venstre side foran der du referer til.
Betyr ikke så mye hvilken blokk du har,du får heller finne ut om det har blitt
skiftet til ventiler som ikke trenger blyerstatning.

Øyvind

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man jul 12, 2010 20:07

Corvette71 skrev: ...... hadde fyllt blyfri 98 uten blyerstatning. ..... :D
Fortsett med å fylle bensin uten blyerstatning!!! Hadde det vært et problem, som det nesten aldri er på slike motorer, ville ventilene på Vetten din ha være ødelagt for lenge siden. Husk at i USA ble det påbudt med katalysator allerede på tidlig 70-tallet .... ikke som i "sinkelandet" Norge, som fikk dette påbudet så sent som i 1990. Vi liker å smykke oss med å være et "miljø-land" og kritiserer USA for være en "miljø-sinke" ....Look to USA ... :lol: :lol: :lol:

Gratulerer med din nye 71 Vette :D !

Arne
Sist redigert av arneoe den ons jul 14, 2010 02:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » man jul 12, 2010 22:50

Chevrolet motorer produsert for 71 mod og nyere har induksjonsherdet eksosventilsete! mao. kjør blyfritt. Dersom topplokkene har blitt byttet til 69-70 går det sikkert fint m/blyfri på disse også. 68 og eldre har ikke hull for dynamofeste etc på enden av toppene.

Brukeravatar
jonaz
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Telemark
Kontakt:

Legg inn av jonaz » tir jul 13, 2010 00:20

Men om man er usikker, går det gæærnt om man har blyerstatning på feks. annenhver tank???

Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Corvette71 » tir jul 13, 2010 19:12

Hmm.... Takker for svar! Ble vel ikke veldig mye smartere, men svaret fra arneoe virker jo fornuftig, så da fortsetter jeg med å kjøre på blyfri :D Jeg fyller på Shell, og de har jo 99 blyfri, er den bra for vettemotoren?

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » tir jul 13, 2010 23:22

Bilen har blitt kjørt på blyfri, uten blyerstatning, i Norge siden den ble tatt hjem for over 6 år siden.
Det har ikke skjedd noe enda, så hvorfor skulle dette evt. være ett problem nå?

Du kan trykt fortsette å kjøre uten blyerstatning.

Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Corvette71 » fre apr 15, 2011 13:04

Til Corvette_Store(og eventuelt andre som ønsker å svare): Fikk med en haug med kvitteringer når jeg kjøpte bilen. Der lå det også en kjøpekontrakt som viser at bilen ble kjøpt av deg 17.11.2003. Bilen solgte du i Norge litt over et år senere, 13. desember 2004. Denne eieren har fyllt blyerstatning på bilen(kvitteringer viser dette) til hun solgte den våren 2007. Eieren som hadde bilen fra våren 2007 til jeg kjøpte den i juli 2010 har imidlertid ikke fyllt blyerstatning, og ut fra fra kvitteringer/EU-kontrollsedler har denne siste eieren kjørt ca. 12 000 km med bilen. Når jeg overtok bilen, fyllte jeg blyerstatning de første 1 000 km og deretter ca. 1 000 km uten blyerstatning. I og med at første eier i Norge har fyllt blyerstatning på bilen, lurer jeg jo da på hvorvidt dette er gjort i samråd med selger(Corvette Store)? Og eventuelt, hvor mange tusen kilometer tar det før ventiler viser svakhet dersom en ikke fyller på blyerstatning? Hvilke symptomer merkes eventuelt dersom ventilene tar skade(fordi motoren skulle hatt blyerstatning)? :roll:

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » fre apr 15, 2011 14:34

Virker som du mangler noe info om din Block ID :
Sjekk denne.
http://www.nastyz28.com/chevy-engine-code-stampings.php

Når det gjelder om motor er kjørt med/eller uten "bly" , så er det vel bare å gjøre et valg og kjøre videre.
Alternativt : kjøp ny overhalt block , så vet du hva du har.
Rune G

Brukeravatar
Corvette_Store
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av Corvette_Store » fre apr 15, 2011 20:21

Corvette71 skrev:Til Corvette_Store(og eventuelt andre som ønsker å svare): Fikk med en haug med kvitteringer når jeg kjøpte bilen. Der lå det også en kjøpekontrakt som viser at bilen ble kjøpt av deg 17.11.2003. Bilen solgte du i Norge litt over et år senere, 13. desember 2004. Denne eieren har fyllt blyerstatning på bilen(kvitteringer viser dette) til hun solgte den våren 2007. Eieren som hadde bilen fra våren 2007 til jeg kjøpte den i juli 2010 har imidlertid ikke fyllt blyerstatning, og ut fra fra kvitteringer/EU-kontrollsedler har denne siste eieren kjørt ca. 12 000 km med bilen. Når jeg overtok bilen, fyllte jeg blyerstatning de første 1 000 km og deretter ca. 1 000 km uten blyerstatning. I og med at første eier i Norge har fyllt blyerstatning på bilen, lurer jeg jo da på hvorvidt dette er gjort i samråd med selger(Corvette Store)? Og eventuelt, hvor mange tusen kilometer tar det før ventiler viser svakhet dersom en ikke fyller på blyerstatning? Hvilke symptomer merkes eventuelt dersom ventilene tar skade(fordi motoren skulle hatt blyerstatning)? :roll:
Første eier i Norge (03-04) brukte ikke blyerststning.
Har nok heller ikke gitt eier nr 2 råd om dette.

Øystein

Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Corvette71 » fre apr 15, 2011 21:21

Takker så mye for svar Øystein :D Da kjører jeg uten blyerstatning med god samvittighet :D

Svar