Hjææælp..

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Hjææælp..

Legg inn av klokka » lør okt 02, 2010 16:44

Liten oppdatering på denne tråden :) Den raste motoren er nå demontert. Det som nesten helt sikkert har skjedd, er at topp-ringen på stempelet har "buttet". Desverre har jeg sett slike skader før på KB (keith black) hypereutectic-stempel. Disse krever ekstra stor klaring på topp-ringen.I denne motoren satt det KB-197,040 borring. De "halvbra" motor byggerne kaster gjerne bruksanvisningen, da de har satt sammen mange lignende motorer før. NOT GOOD :D. http://www.kb-silvolite.com/article.php ... ad&A_id=32 Finnes flere eksempler om man "googler" litt på nettet. Sjekk dette nøye om du skal montere lignende stempler i din motor :D
Sist redigert av klokka den lør okt 02, 2010 18:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Legg inn av webs » lør okt 02, 2010 17:03

klokka skrev:Liten oppdatering på denne tråden :) Den raste motoren er nå demontert. Det som nesten helt sikkert har skjedd, er at topp-ringen på stempelet har "buttet". Desverre har jeg sett slike skader før på KB (keith black) hypereutectic-stempel. Disse krever ekstra stor klaring på topp-ringen.I denne motoren satt det KB-197,040 borring. De "halvbra" motor byggerne kaster gjerne brukanvisningen, da de har satt sammen mange motorer før. NOT GOOD :D. http://www.kb-silvolite.com/article.php ... ad&A_id=32 Finnes flere eksempler om man "googler" litt på nettet. Sjekk dette nøye om du skal montere lignende stempler i din motor :D
Så bra Bjørn :D Veldig nyttig oppdatering på tråden :D.
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør okt 02, 2010 23:50

klokka skrev:Liten oppdatering på denne tråden :) Den raste motoren er nå demontert. Det som nesten helt sikkert har skjedd, er at topp-ringen på stempelet har "buttet". Desverre har jeg sett slike skader før på KB (keith black) hypereutectic-stempel. Disse krever ekstra stor klaring på topp-ringen.I denne motoren satt det KB-197,040 borring. De "halvbra" motor byggerne kaster gjerne bruksanvisningen, da de har satt sammen mange lignende motorer før. NOT GOOD :D. http://www.kb-silvolite.com/article.php ... ad&A_id=32 Finnes flere eksempler om man "googler" litt på nettet. Sjekk dette nøye om du skal montere lignende stempler i din motor :D
Kempebra info Bjørn! :D. Kan du måle tykkelsen på sylinderveggen ved bruddet. .040 boring er på grensen i en tynnvegget blokk og kan være en årsak til tretthetsbruddet.

Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » søn okt 03, 2010 13:43

Får nok ikke målt tykkelse, da blokka er gått til de evige jaktmarker :D Fikk målt 2-3 sylindre før demontering hos et motorverksted jeg kjenner, og sylindrene var ganske ovale. Blokka var fra 80-85. Men mest sansynlig var det nok stempel-biten som forårsaket skaden i sylinderen

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » søn okt 03, 2010 13:49

klokka skrev:og sylindrene var ganske ovale. Blokka var fra 80-85. Men mest sansynlig var det nok stempel-biten som forårsaket skaden i sylinderen
Da blir selvsagt mitt rookie spørsmål; Hva er vanlige årsaker til ovale sylindre?? :D

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » søn okt 03, 2010 14:49

webs skrev:
klokka skrev:og sylindrene var ganske ovale. Blokka var fra 80-85. Men mest sansynlig var det nok stempel-biten som forårsaket skaden i sylinderen
Da blir selvsagt mitt rookie spørsmål; Hva er vanlige årsaker til ovale sylindre?? :D
Amerikas svar på Vankelmotor :lol: . Neida det er nok rett å slett slitasje, årsak kan være dårligt luftfilter,alt for fet bensin/luft igjenom lengre tid vasking av sylindre.
Bilde

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » søn okt 03, 2010 15:34

Legg også til dårlige blokker med lite stabilitet kombinert med for mye overdim på stempel :D

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » tir okt 05, 2010 11:59

[quote="Bawaria . Neida det er nok rett å slett slitasje, årsak kan være dårligt luftfilter,alt for fet bensin/luft igjenom lengre tid vasking av sylindre.[/quote]

Hmm..mulig jeg heller litt til klokka sitt innspill i fht blokka, da dette var en motor som gikk veeeldig rent og pent, nesten så den var for stillegående.. Ikke luktet det bensin-eller surt, og veldig godt drag i den... Gasseren edel 1903 hadde mange innstillinger så å justere den optimalt var ikke umulig :D
Så selv om den gikk bra, hørtes bra...shit happens. Viktig å tenke litt på når vi driver å mekker å justerer..en kan få en kjede av følgefeil...men det er vel alle klar over :D (bare til info; har ikke selv justert noe fatalt :P , gjort på verksted )

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tir okt 05, 2010 13:50

Dette hadde nok ingenting med feiljusterig å gjøre. Motoren kunne nok gått lenge ennå, om ikke en kombinasjon av uheldige omstendigheter hadde slått til samtidig. Urunde sylindre finnes det nok mange av, når man kommer med måle-staven :D Det har jeg sett også på helt andre type motorer. Men en gammel Chevy sb tåler utrolig mye "feil" før det blir krtitisk. Hadde det f.eks stått Speed Pro stempler, og ikke KB, hadde denne motoren sikkert levd i mange år til uten problemer.

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » tir okt 05, 2010 16:14

Klokka har med helt sikkerhet finni årsaken, med brudd i stempelring. Men du lurte på årsak til ovale sylindre så er det oftest ren slitasje, i form av støv og skitt som ikke blir filterert. Det er veldig ofte det blir sånn på gammle motorer. Når jeg begynte i læra som bilmekaniker i 1972, da var det faktiskt ikke så skjeldent vi borret mototorer før de hadde gått 100.000 km. Dagens motorer og filtersystem og oljer, tilpassninger er et lysår fremme en disse gamle v8 mammutene, som har bortimot plaskesmøring :) i forhold til dagen motorer.

Man får som regel ikke ei jomfru ut av gammel h--e heller :lol: :lol: .

Men dæven å morsomt det er med disse gammle motorene, å mye en får kjøpt for en billig penge. Bare et topplokk til en nymotens bil i dag koster som regel mer en en fin V8.
Bilde

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » tir okt 05, 2010 16:31

[quote="Bawaria"]
Man får som regel ikke ei jomfru ut av gammel h--e heller :lol: :lol: .

hehe..må vel være årets sitat på forumet :lol: :lol:

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » søn des 05, 2010 17:33

Mulig det er på tide med en liten oppdatering her.. I hvertfall trenger jeg tips på luftfiltersats som gir nok luft, og ikke bygger for høyt…

Nå er i hvertfall MSD boks flyttet til en mindre varm plass(inn i dashbordet passasjer side), og konklusjon på at kammen er veldig hvass, og at motoren hadde nok passet best til en manuell kasse, og ikke automat. Men går som en kule, og brumler heftig.. 8) :twisted:
Vintersesongen er tenkt brukt til å finne løsning på at bilen puster bedre, siden at sommerens turer klart tyder på at bilen får for lite luft med et 2” filter. (eneste det var plass til i fht høyden til panser) (har testet uten filter, og da fungerer det fint). Fulgte med /stod på et 3” KN filter sats med dropp på ca 45 mm . Større dropp går neppe, da det kun er 3-5 mm klaring på de to topp-skruene øverst på gasseren. Likeså liten plass i fht bensintrykk regulatoren(heter nok noe annet..hehe)Ser også på noen tråder at det finnes sportsfilter..men gir de nok luft?? Og det står jo sjelden mål på disse filtrene på nettsidene..
Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Det er også montert et mellomlegg mellom innsug (edelbrock 7501) og gasser på ca 20mm. Hadde en kunne fjernet dette, hadde gasser kommet lavere(og mistet litt effekt), men det gir konflikt i fht vakum uttak i bakkant av gasser, knapt noe klarning.. hadde ikke tenkt å borre opp nytt vakumuttak en annen plass på innsuget.
Bilde

Har prøvd med det gamle edelbrock performer innsuget(betydelig lavere)..men da var det natt og dag i fht effekten…og det var lite moro, når en regner med at rutebussen kjører forbi deg..
Var ikke tenkt å bytte panser, til et med scoop på..da må hele bilen lakkes, da rødfargen ikke lar seg spore, finne, scanne… har prøvd… :oops:

Så da er det slik jeg ser det; en kan løse dette med en lavere og kortere(lengde) på en eventuell ny gasser, og/eller med en luftfiltersats som ikke bygger for høyt, men gir nok luft. Gasser har en høyde på ca 80mm, men har et større mellomrom mellom de 4 skruene som fester den til innsuget enn standard. (lengderetning senter skruhull ca 145 mm, bredde senter skruhull ca 126 mm)
På 77`n har en originalt en veldig god løsning på luftinntak, kun frisk luft, ikke varm motorrom luft. Mulig en skal prøve å bygge om det orginale…?? Noen som har gjort det?
Så dere må for all del ikke være redd for å berike meg med deres erfaring og kompetanse :D

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » søn des 05, 2010 19:02

Kan få det luftfiltere ,som jeg prøvde på bilen.
Klarte ikke og kopiere det hit.
side 20.
Der får motoren luft nok, og passer fint med høyden også ,
Grunnen til att jeg byttet tilbake , var utseende :wink:
Pinnen

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » søn des 05, 2010 19:14

Jeg har et nytt 2" filter du kan få prøve Widar. Ellers er kan du jo sikker bruke en vinkelovergang uten reduksjonsadapter, den du har bygger nye. Jeg har oxo en slik en i kjekt-å-ha-hylla mi :D .

Arne

http://www.ecklers.com/corvette-intake- ... -1984.html

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av arneoe den søn des 05, 2010 22:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » søn des 05, 2010 20:55

[quote="pinnen"]Kan få det luftfiltere ,som jeg prøvde på bilen.
Klarte ikke og kopiere det hit.
side 20.

Ja, det var der jeg så den...
Ja takk, prøver gjerne det filteret...men litt redd det blir for høyt.. sender deg en pm Pinnen :D

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable