Hjææælp..

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Svene
Kontakt:

Re: Hjææælp..

Legg inn av webs » søn des 05, 2010 21:03

arneoe skrev:Jeg har et nytt 2" filter du kan få prøve Widar. Ellers er kan du jo sikker bruke en vinkelovergang uten redusjonsadapter, den du har bygger nye. Jeg har oxo en slik en i kjekt-å-ha-hylla mi :D .
Arne

Takker for tilbudet Arne :D
Litt redd for 2" filter etter sesongens utfordringer... Det 2 " filteret jeg hadde var reingjort og oljet opp, men likevel for lite. Prøver Pinnen sitt først, så vet jeg hvor det er en stoor kjekt å ha hylle like i nærheten :D :D
Ser at vinkelovergangen din er lavere, men gasseren er så lang at den vil ligge helt nedpå innsuget der vakum uttaket er, så den passer nok ikke, såfremt jeg ikke finner tak i et mindre mellomlegg(mellom gasser og innsug)..da har jeg nok litt avstand som ikke skaper konflikt mellom gasser og vinkelovergangen din :D
Kan fort bli et regnestykke her hvor en henter 1 cm, her og 1, cm der osv...og da mangler jeg bare 0,54 cm til at jeg er på plass med et 3" filter..hehe
Orginal...tja, hvorfor ikke ...

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » søn des 05, 2010 21:51

Grunnen til mellomstykkene, mellom forgasser og innsug.
Er ikke bra att bensina koker i forgasseren.
En isolasjon, er det .
Så enkel ble jeg fortalt, og jeg slukte det :lol: :lol:
Pinnen

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » søn des 26, 2010 11:54

Da er det løsning på luftfilter utfordringen(for høyt).
Stor takk til Pinnen som sendte over edelbrock pro-flo 1002 filteret(s 20 på hans glimrende tråd) :D . Men det ble for høyt, selv etter jeg kappet falsen på undersiden. Ble ca 2 cm lavere..

Tok den gamle filterinnsatsen(KN med 4, 5 cm dropp), kappet falsen på undersiden, slipte den plan, borret hull til de to topp skruene på gasseren. så nå går panseret igjen med 3" filter :D . fikk senket det litt over 1". Skal få bøyd litt på fremre bensinrør inn til gasser, så er det 3-4 mm mer å hente.. legger på doble pakninger mellom filter og gasser.

Tar av gasser og bensinrør i julen for rengjøring...kan vel ikke være bare ribbe og pinnekjøtt...
Begynner å ordne seg nå 8)

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » søn des 26, 2010 12:43

Så bra , da ser det ut til og løse seg.
Når man får igang tankeboksen, så løser det seg som regel :lol:
Pinnen

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » tir des 28, 2010 23:14

Hei! jeg har ikke lest tråden. men den beste luftfilterbasen er GM's egen brukt på 68-69-70 mod etc. Den bygger lengst ned og har best flow.

Du trenger ikke å bruke spacer /heat shield på et Airgap innsug!

Du kan også maskinere ned toppen på innsuget 1/2" for å få bedre plass.

Bytter du til innsprut får du ytterligere 3/4" da spjellhuset er lavere 8) .

Er det krise kan man flytte motoren litt nedover på motorfeste også

Jeg har BB 69 Camaro med Victor Jr innsug 3" luftfilter og orginalt panser.

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » tir des 28, 2010 23:30

4Takt skrev:Hei! jeg har ikke lest tråden. men den beste luftfilterbasen er GM's egen brukt på 68-69-70 mod etc. Den bygger lengst ned og har best flow.

Du trenger ikke å bruke spacer /heat shield på et Airgap innsug!
.[/u]
Gode innspill 4Takt :D
Vurdert å ta bort spacer/heat shield...problemet blir da vakum uttaket på innsuget, forgasser står tett inntil(et av bildene viser det)...ikke plass til det berømte flatbanka ...håret. Alternativt borre opp nytt hull for vakum uttak... Men tror jeg skal teste litt mer om den nå får nok luft, før jeg gjør flere ting..

Målte vakum på motoren, på de to uttakene på forgasseren får jeg bare 8-9 inch/HG, og 9-10 inch/HG på innsuget.. Det kan vel være litt lite for en automatkasse..eller??
(problem med at motor "kveles" ved igangsetting/drive..uansett om den er varm/kald)

Brukeravatar
4Takt
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av 4Takt » tir des 28, 2010 23:43

Du kan montere vakumstussen i bakkanten på plennummet ca 1"under forgasseren. Du kan begynne med et lite hull for å måle undertrykket.

Kveling av motor er trolig en justeringssak. Kom plutselig på at jeg har en rullende landevei 8)

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » ons des 29, 2010 18:52

4Takt skrev:.

Kveling av motor er trolig en justeringssak. Kom plutselig på at jeg har en rullende landevei 8)
Mulig en justeringssak ja...men fått noen innspill på at kammen er såpass hvass at det gir noen utfordringer/overlapp i fht at det et automat...ikke slik utfodring når motor (350)stod i C3 med manuell..
Rullende landevei høres interessant ut :D

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » ons des 29, 2010 20:39

Slik du beskriver problemet med at den "kveles" i drive, og med vakum på 8-10 er jeg rimelig sikker på at du har for lite stall speed i converter, kanskje sammen med for lite grunntenning :)
Jeg hadde også fjernet spacer på innsuget for å få plass til et ok luftfilter. ikke noe problem å lage ekstra vakum uttak på innsuget. Har forresten aldri forstått hvorfor Edelbrock må plassere sine vakum uttak på ett lite smart sted. (se f.eks hvor Weiand, bla 8501, har sine uttak)...

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » tor des 30, 2010 20:03

klokka skrev:Slik du beskriver problemet med at den "kveles" i drive, og med vakum på 8-10 er jeg rimelig sikker på at du har for lite stall speed i converter, kanskje sammen med for lite grunntenning :)
Jeg hadde også fjernet spacer på innsuget for å få plass til et ok luftfilter. ikke noe problem å lage ekstra vakum uttak på innsuget. Har forresten aldri forstått hvorfor Edelbrock må plassere sine vakum uttak på ett lite smart sted. (se f.eks hvor Weiand, bla 8501, har sine uttak)...
Har mye fortenning/grunntenning, tror ikke det ligger der... lite stall speed i converter kan fort være en "greie" her, slik jeg skjønner det..må lese meg litt opp på problematikken :roll:
Ellers enig i Edelbrock sin plassering av vakumuttak :D

Brukeravatar
webs
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av webs » lør jan 01, 2011 14:08

klokka skrev:Slik du beskriver problemet med at den "kveles" i drive, og med vakum på 8-10 er jeg rimelig sikker på at du har for lite stall speed i converter, kanskje sammen med for lite grunntenning :)
Romjulen brukt (også) fornuftig til å finne ut mer om converter, stall speed... Et nettsøk ga noen kompliserte svar, samt noen mer forståelige svar. Mange av dere vet nok mye om dette fra før, men legger ut litt info her på en forklaring som jeg synest var bra. Gjerne innspill på om dette er riktig :D

Converterens oppgave er å overføre kraften fra motoren til automat kassa, enkelt forklart gjøres dette ved att converter huset er montert fast i veivakslingen via startkrans/fleks plate.
Langs inner veggene på huset sitter det ”vifte blad”, når konverteren roterer kastes olje fra disse bladene og over på en ny vifte som er forbundet med den inngående akslingen i kassa., og setter denne i bevegelse.
Det er altså kun olje som kobler mellom motor og gir
Siden det kun er olje som kobler i converteren vil det alltid være en viss sluring, en god converter til daglig bruk vil kanskje være oppe i 80-90% virkningsgrad ved motorvei kjøring.
Fra tidlig på -80 tallet begynte det å bli vanlig med ”lock up” convertere, disse har en klutsj som kobler mekanisk i tilegg til olje viftene, og når den er tilkoblet er det ingen sluring.

Av det som skjer inne i converteren skal vi være oppmerksom på følgende:
-Når converteren slurer virker den som en utveksling, la oss si att converteren slurer med 50% ved 2000 rpm, og att motoren din ved dette turtallet produserer 200Nm. Teoretisk skal du da ha 50% lavere turtall og 50% høyere dereiemoment ut av konverteren, Altså 1000 rpm og 300Nm.
-Jo mer sluring det er i converteren jo mer varme produseres, dette kommer av friksjonen mellom oljen og viftebladene. Varme blir produsert av energien som er tilført fra veiven og vil derfor stjele litt av effekten. Dette betyr at regnestykket over ikke er helt nøyaktig, og att det heller ikke finnes noen helt eksakte regnestykker, men trekker vi fra ca 10-20% tap så ligger vi nokk innenfor med de fleste applikasjoner.

Stall speed kan beregnes på flere måter, men den vanligste er følgende:
Det høyeste turtallet motoren klarer med kassa i gir og hjula låst (brake stall)
Dette betyr altså att med samme converter på en sterk motor, vil stall speed vere høyere en på en svak motor.

Flash stall er ett annet begrep som er viktig å kjenne dersom man skal handle ny converter, og beregnes slik: Bilen i gir holdes på bremsen, bremsen lippes samtidig med att man gir full gass. Flash stall er da det turtallet motoren ”flasher” opp i før koblingen stabiliserer seg.

Flash stall er egentlig mer viktig en brake stall, siden den sier noe om hvordan converteren fungerer i bilen, og ikke bare hvor lenge den klarer å holde igjen motoren.
Å beregne flash stall er ingen enkel sak, faktorene som spiller inn kan deles inn i tre hoved grupper:

Tilført moment: Dette er ganske enkelt momentet fra motoren, her vil moment kurven vere det vi må se på. Formålet er da at converteren skal la motoren øke turtallet til det området der den begynner å utvikle godt med dreiemoment før bilen begynner å bevege seg.

Virkningsgrad/moment multiplikasjon: Converteren vil også ha en kurve. Ved 0 RPM er det ingen motstand mellom inngående og utgående del av converteren, men når turtallet stiger vil konverteren koble fastere og fastere, helt til bilen begynner å bevege seg.

Motstand: Dette er den massen converteren skal akselerere, her er det mye som spiller inn. Det første er vekta på bilen (jo tyngre bilen er jo lenger opp i RPM før converteren klarer å bevege bilen. Så er det total utvekslingen som da er produktet av hjul diameter, utveksling i aksler, og utveksling i girkasse (og eventuelt fordelingskasse). Jo mer utveksling du har jo mindre vil belastningen bli.

Eksempler:
-Mindre hjul = lavere flash stall
-Kraftigere motor = høyere flash stall
-Lavere aksel utveksling = høyere flash stall

Det er mye å sette seg in i dersom man vil beregne hva flash stall vil bli om man bytter converter, men har man interessen er det fult mulig å sette seg inn i det.
Men for de aller fleste av oss holder det å kjenne til hva det er og hvilke faktorer som påvirker den.
De aller fleste converter produsenter hjelper til med å beregne denne og anbefale en converter som fungerer til ditt bruk. Bare du klarer å gi dem korrekte parametere å beregne ut fra.

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør jan 01, 2011 17:19

Kan generelt si at en converter med flash stall under 3000 rpm av god kvalitet er rimelig udramatisk å kjøre. Hughes f.eks #gm25 eller 25hd er nok minimum på en motor med under 10 i vakum. Styr også unna de billigste. Hughes er kjent for å være et meget godt alternativ i nedre prisklasse. Har selv kjørt med convertere fra standard til ca 4500 i flash stall. For gata er det andre "regler" enn for racing, både når det gjelder valg av kam og converter :D

Svar