Kan et blindhull på blokka lekke olje?

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
C4owner
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 29
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Ullensaker
Kontakt:

Kan et blindhull på blokka lekke olje?

Legg inn av C4owner » ons jun 02, 2010 19:42

Min 1990 L98 lekker olje i bakre hjørnet der venstre topp og innsugs manifold møtes. Det ser ut som det sitter et blindhull like til venstre for uttaket til oljetrykk bak på blokka. Hullet er delvis dekket av venstre toppakning og topp.

Er dette en blendet oljekanal som kan lekke olje?

Toppakningene og toppene er nye(ca 2 uker) og det er lagt sealing på "china wall" fremme og bak(der inntaket ligger mot blokka).

Det lekker ikke fra uttaket til oljetrykkssensor og bryter.

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Kan et blindhull på blokka lekke olje?

Legg inn av TheSaint » fre jun 04, 2010 19:29

Når du sier blindhull mener du da en frostplugg?
Hvis det er en frostplugg så skal vel bilen bare lekke kjølevæske vil jeg tro

Brukeravatar
C4owner
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 29
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Ullensaker
Kontakt:

Re: Kan et blindhull på blokka lekke olje?

Legg inn av C4owner » lør jun 05, 2010 18:36

Nei det er nok ikke en frostplugg rett bak inntaksmanifolden. Blindhullet er ca 1cm i diameter. Trur ikke lenger lekasjen kommer derfra men det hadde vært interesannt å vite hvorfor "blindhullet" er der? Får nok ta av inntaket og legge på ny sealing og håpe det fikser lekkasjen.

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Kan et blindhull på blokka lekke olje?

Legg inn av TheSaint » ons jun 16, 2010 03:48

Her står det noe om det hullet bak på motoren. Det er en del av et svar jeg fikk på corvetteforum

I have rubber plugs in the carburetor ports and as I noted, the hole at the back of the block has been plugged.

IIRC, '64s never came equipped with a pcv valve. Their smog system consisted of the line that came off the oil filler tube, and the hose that came off the back of the engine block. There were no pcvs and the flow through these ports was regulated by using a "metered orfice" (little hole).

IIRC, the hole in the back of my block was simply plugged using a bolt, fender washer, and rubber seal under the fender washer.

If someone does want to evacute the engine of fumes/pressure, I would think the best way (i.e., least loss of power) would be to expell these fumes through the collectors using the venturi effect as is done on econo-dragsters and the like.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester