Kjøleproblem ny motor,

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 251
Registrert: tor nov 30, 2006 00:03
Sted: Kløfta
Kontakt:

Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Land » ons jun 02, 2010 00:23

Bilen: 70 modell, 350 motor med alutopper

Jeg har byttet motor i bilen og skulle starte opp i dag.
Motor starter lett (fordeler er satt i og vridd på "gehør" i omtrent posisjon).
Planen er da å kjøre inn kammen på et bestemt turtall i ca 20 min.
Motor går i et par minutter og tempen stiger for mye, slik at jeg må stoppe. Viser seg at det lekker litt av termostathuset, til tross for at jeg har brukt nytt hus, pakning og litt silikon. Det tyder på at det er trykk som pusher vannet ut. Åpner huset og tar ut termostaten (som ikke har åpnet seg). Setter på plass og starter opp igjen uten termostat.

Motor går lett og fint men nok en gang stiger tempen for mye, slik at jeg må stoppe.
Jeg har fylt på med vann og frostveske i termostathuset til det renner over på radiator, samt fylt ekspansjontanken.
Tidligere eier har ikke koblet via varmeapparatet. Jeg bruker en ekspansjontank av denne type:
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1251

Er det noen som har tips til hva jeg bør forsøke først?

Lasse

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » ons jun 02, 2010 07:17

Høres nesten ut som en toppakning, eksos blåser rett ut i kjølevæsken. Da vil det bli fort varmt. Men da skal en kunne se det i toppen på radiador ved vannspeilet, eller i ekspansjonstanken.
Bilde

Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 251
Registrert: tor nov 30, 2006 00:03
Sted: Kløfta
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Land » ons jun 02, 2010 09:06

Bawaria skrev:Men da skal en kunne se det i toppen på radiador ved vannspeilet, eller i ekspansjonstanken.

Hva er det man skal kunne se? :oops:

Oljen er forøvrig helt fin.

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » ons jun 02, 2010 09:24

Bobbler.
noen ganger har jeg brukt et helt tett radiatorlokk med en liten stuss for slange, fylt kjølestystemet helt dørgende fullt, satt på radiatorlokket med slange (tynn) , så slangen nedi et glass med vann kjørt motor og kjølestymet varmt og så viss du har topp lekasje vildu se det bobbler i glasset med slangen og vannet i.

Olje systemet bør ikke nødvendig viis ta inn vann selv om en toppakning er gåend, og da er det gjerne eksosen som flyr ut i kjølekanalene i motoren eksosen er 300- 600 grader så det kan bli fort varmt bare med en liten lekkasje.
Bilde

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » ons jun 02, 2010 09:44

Ny motor skriver du, ok kan den ha fått skade på toppakniger ved montering, er boltene tettet og dratt til riktig.
Tempgiver feil, det kan være fler årsaker. men du skriver at du har trykk i vannsystemet, det tyder på at den slipper ut komresjon i vannsystemet, den blir varm i tillegg, tyder på tetting rundt sylinder-e i toppakningen. Noen ganger kan det være sprekk i topp.
Bilde

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 750
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av v8power » ons jun 02, 2010 10:01

Få tenningen riktig så ordner det seg sikkert

Brukeravatar
TheSaint
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1050
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av TheSaint » ons jun 02, 2010 14:04

Hadde vel sett det på kjølevæsken på tanken hadde topp pakningen gått. Sett at det er eksos i vannet.
Uansett så er det bare å kjøre innom et vilket som helst verksted for å måle det.

Tipper det er noe fin tuning som må til

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 719
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av klokka » ons jun 02, 2010 17:05

Tipper også ,som v8power på tenning. "gehør" er skjelden godt nok, men det er vel en tenningslampe å finne i nærheten ?? Så lenge motoren går får du jo sjekket. Er sikkert også tenningsmerker å se etter, eller ???

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » ons jun 02, 2010 17:52

Land skrev:
Motor starter lett (fordeler er satt i og vridd på "gehør" i omtrent posisjon).
Motor går i et par minutter og tempen stiger for mye, slik at jeg må stoppe. Viser seg at det lekker litt av termostathuset, til tross for at jeg har brukt nytt hus, pakning og litt silikon. Det tyder på at det er trykk som pusher vannet ut. Åpner huset og tar ut termostaten (som ikke har åpnet seg). Setter på plass og starter opp igjen uten termostat.

Disse tinga her er jeg redd en ikke får med bare feil tenning.

Men la oss håpe på en bagatell.
Bilde

Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 251
Registrert: tor nov 30, 2006 00:03
Sted: Kløfta
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Land » ons jun 02, 2010 20:48

Bawaria skrev:Land skrev:
Motor starter lett (fordeler er satt i og vridd på "gehør" i omtrent posisjon).
Motor går i et par minutter og tempen stiger for mye, slik at jeg må stoppe. Viser seg at det lekker litt av termostathuset, til tross for at jeg har brukt nytt hus, pakning og litt silikon. Det tyder på at det er trykk som pusher vannet ut. Åpner huset og tar ut termostaten (som ikke har åpnet seg). Setter på plass og starter opp igjen uten termostat.

Disse tinga her er jeg redd en ikke får med bare feil tenning.

Men la oss håpe på en bagatell.
Trykket og lekkasjen på termostathuset ble borte med en gang jeg kastet ut termostaten...
Tenningen er veldig nære (starter med en gang jeg vrir om, og stopper greit). Synes det er veldig rart at tempen skal stige så fort. Hva med vannpumpe? Luft i anlegget?
Regner med at det ikke spiller noen rolle hvilket inngang på ekspenasjontanken (av de to som sitter nede) jeg bruker :?:

Jeg bruker selvfølgelig begge, men den ene kommer fra innsuget og den andre fra vannpumpen...

Brukeravatar
Terje-c5r
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 53
Registrert: tor jan 01, 1970 02:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Terje-c5r » ons jun 02, 2010 21:34

Har du sjekket om kjøleviften fungerer ???
Kjør en Corvette og vis de andre
at DU har skjønt det.

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » ons jun 02, 2010 22:06

Vilken tempratur har du og hvor fort kommer den?
Bilde

Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 251
Registrert: tor nov 30, 2006 00:03
Sted: Kløfta
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Land » ons jun 02, 2010 23:12

Terje-c5r skrev:Har du sjekket om kjøleviften fungerer ???
Jeg har brukt den samme clutch vifta fra den motoren jeg hadde i fjor, og der var det aldri noe kjøleproblem.. men det kan jo hende den ikke blåser godt nok allikevel :?:

Brukeravatar
Land
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 251
Registrert: tor nov 30, 2006 00:03
Sted: Kløfta
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Land » ons jun 02, 2010 23:14

Bawaria skrev:Vilken tempratur har du og hvor fort kommer den?
Første start i går ved kald motor kan jeg tenke meg at den gikk ca 5 minutter før jeg slo av da var den passert 210 (nåla rett opp på originalmåleren). Når jeg slo av og ventet litt var den raskt nede. Ny oppstart 2 minutter så var den på 3/4 på måler...

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 790
Registrert: søn sep 20, 2009 10:45
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Kjøleproblem ny motor,

Legg inn av Bawaria » tor jun 03, 2010 06:56

Tabell fahrenheit- celsius
http://kunnskapsbasen.com/heleinnlegget ... =18&ukt=91

Må nok regne en del misvisning på disse instrumentene, med den tempraturen din skulle den motoren ha kokt, men det gjør den ikke.

Fks. min ligger på jevnt 200 f på instrument dvs 93celsius, måling med kalibrert utstyr er sanheten 87 grader celsius hos meg.

Den variable tempraturen du henviser til er jeg nok sikker på er luft som gjør dette, og vil stabilisere seg etter hvert.
Som de andre er inne på her få justert tenning forgasser etc. la motoren få riktig arbeidsforhold.

:) :) Vis du pisser på den å brenner deg på forhuden da ern varm :D :D

Jeg trodde den var virkelig varm, sånn du beskrev det. Nå tror jeg det bare er noe luft å missvisende målinger.
Denne type følersom sitter på disse motorene er ofte trege til å respondere.
Er klart når en har putta i nye motor å starter opp, så følger en med med Argus øyner.
Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest