Silikon????

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
jonaz
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Telemark
Kontakt:

Silikon????

Legg inn av jonaz » fre mar 12, 2010 01:35

Når jeg demonterte innsug, vannpumpe, bensinpumpe m.m. ser det ut som om de som monterte dette sist gang har brukt en form for silikon i tillegg til pakningene. Fargen er rød på dette. Nå er jeg igang med å montere all skiten sammen igjen. Spørsmålet er: holder det ikke med kun vanlige pakninger? Må/bør det i tillegg brukes dette, eller evt. noe annet? Det ser også ut som om det er brukt i de fleste skruer/gjenger også.......... Har et håp om å montere vannpumpe, bensinpumpe, manifolder, innsug i helga, så jeg er takknemølig for raske svar. Om dette er nødvendig, hvor får jeg tak i det, og hva er evt. best å bruke. Please, pøs ut med meninger/tanker om dette fort som fa....

Brukeravatar
jan arne
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: STORD
Kontakt:

Re: Silikon????

Legg inn av jan arne » fre mar 12, 2010 07:45

Hei
Dette er nok ikke silikon, men pakningsstoff.
Dette finnes både i rødt og blått, jeg brukte det i tillegg til pakninger på innsug, thermostat hus og vannpumpe.
Noen bruker det helt som erstatning for pakning.
Dette har de på Biltema, og på de fleste bensinstasjoner

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » fre mar 12, 2010 08:03

På innsuget bruker du litt tettningsmasse rundt vannkanalene og boltene her, pga. her kan det oppstå vannlekasje og da vil den falle i bunnpannen og det er ikke sundt for lagere osv.. Så tar du litt tettningsmasse på punktene som de gummistripene som er tetting mellom blokk og innsugmanifoild, for å forhindre oljelekasje ut.

Det er egentlig ikke påkrevd med tettemasse på vannpumpe eller bensin pumpe, men det er greit å Bruke for det, disse flatene er rue og ugjevne.

Grunnen til tettemasse rundt boltene på disse motorer er at bolthullene er som oftest gjennomboret, da kan det lett oppstå lekasje via boltenes gjenger opp og ut.

Tettestoffer:

Blå Permatex kan Brukes.
Rød fra Biltema er grei.
Det finnes mange varianter.
Mer Kline til de er bedre er dem:).
Sist redigert av Bawaria den fre mar 12, 2010 23:10, redigert 1 gang totalt.
Bilde

Pip
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Pip » fre mar 12, 2010 08:09

Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert på dette området. Så andre får komme med innspill også hvis det er andre meninger, men her er mitt svar:
Det høres ut til at det er brukt det som ofte går under betegnelsen "pakningssement" på bilen din. I tillegg har det nok vært brukt gjengelåsing på bolter. Begge deler er veldig vanlig ved montering på maskiner og kjøretøyer. Når det gjelder sistnevnte så finnes gjengelåsing i tre typer. Svak, medium og sterk. Svak tilsvarer styrken som finnes i nylonlåsingen på en låsemutter og kan enkelt demonteres. Medium er beregnet på bolter som blir utsatt for sterke belastninger, varme og vibrasjoner. Kan demonteres med litt bruk av krefter. Mens sterk er beregnet på sammenføyninger som ikke skal demonteres. Må evnt. varmes før demontering.

Når det gjelder det som smøres på pakningene så mener jeg de deles inn i to hovedgrupper. Herdende pakningssement, og ikke herdende.
Den siste er ofte omtalt som silikonpakning. Hvem av disse som skal brukes og hvor avgjøres av litt forskjellige forhold.
På en del nyere bildeler blir det nå brukt gummipakninger som tetning. Disse skal som regel ikke smøres inn med noe (evnt. fuktes med litt olje el.l). På pakninger av papir mener jeg det er best med herdende pakningspasta. Den tetter, og blir hard etter litt herdetid. Silikonpakning kan også brukes (tynt lag), men denne er nok egentlig beregnet som bruk som erstatning for hele pakningen. Det som jeg har hørt kan være "fare" med ikke herdende, eller silikonpakningstyper, er at hvis disse blir smørt på i tykke lag, eks.vis i forbindelse med montering av Turbo, kompressor, innsug, o.l. er at biter av silikonen som holder seg myk, løsner og KAN bli med inn i motoren å skape problemer. På plasser utsatt for sterk varme så er det vel så vidt jeg vet også vanlig å bruke metallpakninger av forskjellige typer. Så vidt jeg vet skal det ikke brukes pakningspasta på disse. Men ofte brukes det "moment" på tiltrekningen for at man skal være sikker på at det blir tett. Eks.vis manifoil o.l.

Jeg tror jeg ville gått for følgende løsning. Er det gummi eller metallpakning - ingen pakningspasta. Er det papirpakninger, bruk herdende pasta. Silikon ville jeg brukt der det trengs generell fleksibel tetning, eller som erstatning hvis annen pakning er ødelagt eks.vis rundt vannpumpe eller lignende.

Lykke til :)

Brukeravatar
jonaz
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av jonaz » fre mar 12, 2010 12:09

På boltene er det ikke "gjengelåser" / Lock-tite. Det er benyttet det samme stoffet hele veien. Konsistensen er akkurat som silicon, og jeg kan dra den/plukke det ganske lett av. Fargen på dette er rød som sagt. Mener jeg har hørt om noe som heter - High temperature silicon- i en eller annen sammenheng.

Kan dette benyttes? Er det dette som menes med ikkeherdende pakningsmasse?
http://194.19.67.96/wn_eh.exe/VisArtikl ... e=30000783

Kan det være noe lignende dette som er benyttet:

http://194.19.67.96/wn_eh.exe/VisArtikl ... e=03021100

Denne er betegnet som varig elastisk....

Brukeravatar
pinnen
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av pinnen » fre mar 12, 2010 21:14

skraper du over tetningsflatene, fjærner all gamel skit,
Så holder det lenge med vanelig pakning.
Men " Husk " smør pakningen inn med vanelig fett på begge sider.

Innsuge""", der tror jeg det er vanelig og bruke tetningstoff + pakning.
Type tetningstoff er kansje ikke så viktig,
Bare det er motstansdyktig mot bensin.(men ikke permanent låsing)

Det att du har boltene fulle av tetningsmasse, kommer av overforbruk av tetningstoff.

Jeg hadde det samme når jeg demonterte diffhuset.
Masse guffe på boltene.

Ha en aktiv helg :wink:
Pinnen

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » fre mar 12, 2010 22:12

Mitt tips er å lese svaret fra Bawaria en gang til. Der er egentlig det meste sagt :D

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre mar 12, 2010 22:54

klokka skrev:Mitt tips er å lese svaret fra Bawaria en gang til. Der er egentlig det meste sagt :D
Ja Terje kan sine saker! :D

Arne

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » fre mar 12, 2010 23:12

[quote = "klokka"] Mitt tips er å lese svaret fra Bawaria en gang til. Der er egentlig det meste sagt: D [/ quote]
Ja nå har jeg tatt bort en del skriveleifer også :lol: . det blir sånn "hurry hæpp" noen ganger :lol: .
Bilde

Brukeravatar
jonaz
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av jonaz » lør mar 13, 2010 00:21

Flott. Takk for svar. Nå har jeg tatt med pc`n i garasjen for å se på bilder, for å montere alt sammen igjen omtrendt som det har vært.. Det ser ut som om bavaria har mye bra tanker om dette. "Silicon" fra Whurth er i hus. Har akkurat fått montert manifollane. I går fikk jeg hengt opp servostyringa. Det er fredagskveld og Jonaz koser seg i garasjen med en øl og en liten cognac, og montering av de oppussa delene. Jeg har det veldig bra akkurat nå........
Legger inn et bilde imorrra åssen det går med femdriften. :)

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » lør mar 13, 2010 01:37

Det meste er vel etterhvert sagt i denne tråden. men jeg vil varmt anbefale Wurth sin RTV.

Svar