Montering av nye ventilfjærer..

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Bergen
Kontakt:

Montering av nye ventilfjærer..

Legg inn av thomasev » tor aug 13, 2009 20:43

Jeg har innstalert (dvs ikke av meg men av noen andre ;-)) ny kan i min LT1 (Comp Cam).. Det må nye ventilfjærer til denne kammen, og dette er sendt og på vei over dammen... Har lest meg litt opp på skifte av ventilfjærer på div forum osv, og i utgangspunktet synes ikke det å være en for stor jobb å gjøre selv...

Og spørsmålet er selvfølgelig - er det noen "hobby mekanikere" som har gjort dette selv? Ser at det en trenger av spesialverktøy er arm for å presse ventilfjær og en magnet for å ta av selve låsemekanismen for ventilfjæren..Lurer og på om det er krevende å rotere motor med (slik at sylinder som en bytter fjærer på stor på topp) med tennplugger i (har ikke særlig lyst å skru ut pluggene...)..

mvh
thomas

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Re: Montering av nye ventilfjærer..

Legg inn av HARRY » tor aug 13, 2009 22:07

Gjorde dette i ene C3en, verktøyet kan lages. Vil absolutt ambefale og ta ut pluggene, lettere og snu motoren. Men ikke minst sette trykkluft på den du jobber med for og holde ventilene oppe. Du må ha en overgang fra luftslangen til pluggdim og aller helst en trykkregulator.

mvagusta
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Klepp Stasjon
Kontakt:

Legg inn av mvagusta » fre aug 14, 2009 10:11

En enkel metode for å lage til ett verktøy for å få trykk i sylinderen, slik at ventilene holder seg påplass er å ta en tennplugg og knuse porselenet. Så sveiser du på en luftnippel på denne, skru den inn og sette på luftslange, og du har ett enkelt verktøy som fungerer. En må ha trykk i sylinderen for å holde ventilene påplass.

Brukeravatar
bjmikkel
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Stokke
Kontakt:

Legg inn av bjmikkel » fre aug 14, 2009 11:20

Biltema art.nr. 19-225, koster kr. 79,90
Hvis gjengene passer da :wink:
Bjørn

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tor aug 20, 2009 07:46

Nye fjærer er kommet og jeg skal begynne på jobben i ettermiddag med å skifte. Første utfordring er å få ut alle tennplugger, og andre er å rotere motor slik at stempelet kommer i topp.. Har noen spørsmål:

1. Hvordan rotererer jeg en LT1 på enklest mulig måte for hånd?

2. Når innsugsventil lukker er vel stempelet på topp.. Hvordan ser jeg forskjell på innsug og eksos på de forskjellige sylindre? Har sett en tegning på nett, men er ikke sikker på om den er rett..

3. Når jeg skal montere vippearm igjen skal den da settes mot støtstang og så 1/2 - 3/4 omdreining på bolt som låser vippearmen?

mvh
thomas

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor aug 20, 2009 11:47

Etter det jeg kan se av postene dine tror jeg du bør få tak i noen som har gjort dette før. Det kan spare deg for problemer senere :)

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » tor aug 20, 2009 12:19

Joda, har nok vært inne på tanken (med å la andre skru)... :o Men jobben er i utgangspunktet ikke særlig komplisert dersom man har litt presise instruksjoner. Har skrudd endel MC ifm en RR-karriere, men bil har jeg ingen erfaringer med. Har tatt av ventildeklser, så den største utfordringen er nok å ha en presis og ikke minst, riktig oppskrift (helst på norsk så man slipper å lure på hva den engelske oversettelsen betyr).
Bilen står i garasjen og jeg har ikke særlig lyst å kjøre bilen med standard ventilfjærer til verkstedet for å gjøre jobben. Alternativet er å få kompetansen til å komme til meg, jobben krever kun luftslang, magnet og verktøy for å avmontere/montere ventilfjærer..
I utgangspunktet skulle fjærene ha vært byttet mens den var på verkstedet for å bytte kam - men det så hverken jeg eller han som monterte kammen. :( Det står ettertrykkelig på competition sine websider at kam av denne type forutsetter bytte av ventilfjærer..

Skal nok få det til... men hvis noen som har byttet på en LT1 før kunne ha sagt litt om hvordan så hadde jeg satt veldig pris på det..

------
8 tennplugger er løsnet og hva som er innsug og eksos er jo (når en har tittet nedi der) rimelig lett å se ... Antar at dette faktisk skal gå bra så lenge man tar seg tid og spør hvis noe er usikkert..Mangler nå kun luft og fjærpresse (enten har biltema det eller jeg lager noe selv).. Men hører mer enn gjerne fra noen som har gjort det før...

knut900
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av knut900 » fre aug 21, 2009 19:39

hvorfor skal du ha stemple på topp.har jo ingen betydning.når du setter på luft går stemple i bånn og der kan det være

Brukeravatar
HARRY
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av HARRY » fre aug 21, 2009 22:11

Spørs hva trykk man setter på :)

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » fre aug 21, 2009 23:14

Fordelen med å ha stempelet på topp er at ventilen ikke kan dette helt ned i sylinderen hvis man er uheldig

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » lør aug 22, 2009 10:42

Om man ikke har tilgang til luft, går det helt fint å bruke en myk,litt tykk lednig som du putter inn tennplugg-hullet når stempelet er på topp. Det har jeg gjort flere ganger på chevy sb med godt resultat :)

Brukeravatar
v8power
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av v8power » lør aug 22, 2009 13:25

Ja. Eller la det være noen cm igjen til topp og stappe inn et tau. Turn motoren siste biten og ventilene er trykket fast. En fordel med den metoden er at stempelet ikke må være 100% på topp slik det må være hvis man bruker trykkluft.(For å hindre at motoren turnes når luften kobles på). Hvis man ikke har skikkelig merking hver 90ende grad på reimskiven (og det har vel knapt noen orginalreimhjul) Kan det være en enklere metode enn trykkluft.

Ellers er det som oftest ikke et must å skifte ventilfjærene selv om de som selger slikt selvsagt gjerne vil selge mest mulig. Så lenge fjærene klarer det økte løftet uten at klaringen mellom viklingene blir borte og man ikke øker turtallet vesentlig går det fint. Men det gir seff en ekstra sikkerhet med nye friske fjærer og først da kan man dra nytte av det økte turtalsspotensialet som trimkammen gir.
Skal man opperere i nærheten av ventilenes flyte grense er det også en stor fordel å shimse fjærene slik at man får ventilflyt på alle ventilfjærene samtidig.

thomasev
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Kontakt:

Legg inn av thomasev » lør aug 22, 2009 18:32

Takker for tilbakemeldinger... Tror jeg skal forsøke med en taustump inn plugghullet og tørne motor til stempelet er på topp med tauet i.. Det kan godt være at de gamle fjærer er OK, men de nye kostet ikke mer enn ca 60 daler og de er tilpasset den nye kammen. I følge comp cam har jeg en en relativt hissig kam, og det er vel ikke bare ventilflyt som kan være en utfordring men og ekstra sitasje hvis ikke rullene klarer å følge kamprofilen hele veien rundt uansett turtall...

Svar