Flow-egenskaper for GM #458642?

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Flow-egenskaper for GM #458642?

Legg inn av klokka » tir jan 06, 2009 19:48

Hvorfor ikke bruke motoren som den er :?: :?: :?: 350-360 hk og bra dreiemonent er vel ikke så ille :?: (Spørs jo hvilke erfaringer man har fra før.) Skal bilen brukes til banekjøring eller drag race, eller kun "vanlig" kjøring ? Er nå engang sånn at effekt koster,og stort sett mer jo mer man vil ha. Et alternativ er jo å selge motoren som den er, og kjøpe en som tilfredstiller alle krav uten diverse modifiseringer :!: :)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jan 06, 2009 20:56

klokka skrev:Hvorfor ikke bruke motoren som den er :?: :?: :?: 350-360 hk og bra dreiemonent er vel ikke så ille :?: (Spørs jo hvilke erfaringer man har fra før.) Skal bilen brukes til banekjøring eller drag race, eller kun "vanlig" kjøring ? Er nå engang sånn at effekt koster,og stort sett mer jo mer man vil ha. Et alternativ er jo å selge motoren som den er, og kjøpe en som tilfredstiller alle krav uten diverse modifiseringer :!: :)
Joda motoren yder nok i massevis og skal brukes slik den er. Dette forhindrer meg ikke fra å tenke litt videre og dyrke mine litt "sære" interesser i praksis. Jeg søker derfor informasjon om Vortec-topper. Har du eller noen andre på forumet fornuftige svar på de to spørsmålene jeg stilte i mitt forrige innlegg? :D
mvh
Arne

Brukeravatar
69-427
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Legg inn av 69-427 » tir jan 06, 2009 22:11

Hei Arne.

Jeg har overhodet ikke noe fornuftig å bidra med når det gjelder utforming av forbrenningskammer.

Det jeg vil si, er at jeg har stor forståelse for din intreresse av å finne ut hvordan du selv kan opptimalisere noen topper du har på benken. Stå på, hold Dremel`n varm :mrgreen:

Trond.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tir jan 06, 2009 23:54

69-427 skrev:Hei Arne.

Jeg har overhodet ikke noe fornuftig å bidra med når det gjelder utforming av forbrenningskammer.

Det jeg vil si, er at jeg har stor forståelse for din intreresse av å finne ut hvordan du selv kan opptimalisere noen topper du har på benken. Stå på, hold Dremel`n varm :mrgreen:

Trond.
Takk skal du ha Trond, jeg trenger også forståelse... det hjelper like mye som fornuftig info :lol: ....
mvh
Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor jan 08, 2009 12:03

Må nok melde pass jeg også, har ALDRI hørt om noen som har utvidet vortec-kammer med 10cc. Når det gjelder porting, er det spesielt eksos portene man kan forbedre. Tok et raskt søk på nettet, og der finnes det både bilder og tester på portningsjobb. Om ikke toppene er innkjøpt, får man topper som er modifisert til høyere løft, som jeg har vert inne på før. Det som etter min mening er bra med standard vortec er at de gir en pen effektøkning for en grei pris på en standard smog-motor, eks L48. Skal man oppgradere og modifisere finnes det etter min mening bedre topper til noelunde samme pris. Lykke til med portningjobb :)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jan 08, 2009 12:23

klokka skrev:Må nok melde pass jeg også, har ALDRI hørt om noen som har utvidet vortec-kammer med 10cc. Når det gjelder porting, er det spesielt eksos portene man kan forbedre. Tok et raskt søk på nettet, og der finnes det både bilder og tester på portningsjobb. Om ikke toppene er innkjøpt, får man topper som er modifisert til høyere løft, som jeg har vert inne på før. Det som etter min mening er bra med standard vortec er at de gir en pen effektøkning for en grei pris på en standard smog-motor, eks L48. Skal man oppgradere og modifisere finnes det etter min mening bedre topper til noelunde samme pris. Lykke til med portningjobb :)
Takk for hjelpen så langt! :D
Jeg har allerede samlet en god del info for de aktuelle topper, slik at jeg kan "hugge til" når anledningen byr seg.
mvh
Arne

Brukeravatar
tw
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Kolsås
Kontakt:

Legg inn av tw » tor jan 08, 2009 13:40

Arne
Er dypt imponert over forespurte detaljer i dine innlegg, som går ca. en mil over min kunnskap.
Som fan av bourning ( har bare sett andre, og spesielt Trond gjøre det ) har jeg sansen for anbefalingen om å sette av kroner til bakdekk. Stå på !! :mrgreen:
Tor

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor jan 08, 2009 21:31

tw skrev:Arne
Er dypt imponert over forespurte detaljer i dine innlegg, som går ca. en mil over min kunnskap.
Som fan av bourning ( har bare sett andre, og spesielt Trond gjøre det ) har jeg sansen for anbefalingen om å sette av kroner til bakdekk. Stå på !! :mrgreen:
Takk for svaret Tor, det er hyggelig at flere fatter interessen for "porting" av topplokk. Det er nok ikke så komplisert som du oppfatter mine innlegg. :D Jeg må innrømme at mine detaljkunnskaper om GM-topplokk begrenser seg til sbc gen. 1 og er nok ganske smal i den store sammmenheng. Jeg synes jeg har fått vel så gode svar her på CCN-forumet enn hva som jeg har fått på utenlandske forum..... ikke alle er like kunnskapsrike som vår egen Lars Grimsrud der over dammen....

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... eeded.html
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech ... 1568045960

Det skal ikke mye til for å få en merkbar forskjell fra et standard topplokk, med svært enkle midler. Dette kan vi ta opp i en annen tråd dersom det er av interesse. Når gjelder burning så overlater jeg det til deg og Trond .... jeg er jo en "gammel grinebiter" og foretrekker trykket i ryggen i stedet for å stå stille og brenne gummi :lol: :lol: :lol: hver sin smak....

mvh
Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » fre jan 09, 2009 10:11

arneoe skrev:jeg er jo en "gammel grinebiter" og foretrekker trykket i ryggen i stedet for å stå stille og brenne gummi hver sin smak
Jeg er som Ole Brom, og sier "ja takk, begge deler" :lol:

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre jan 09, 2009 22:04

Til de som vil vite mer om Vortec/L31 topper er det mye å hente under denne tråden :D :

http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=56505

"Porting" av forbrenningsrom finnes her:

http://www.nastyz28.com/forum/showthrea ... 505&page=8

Her er litt mer:
http://www.carcraft.com/techarticles/11 ... index.html

mvh
Arne

Svar