Økning av ytelse

Generelt om emne. Bruk denne når det ikke gjelder en spesiell modell.
Svar
Brukeravatar
GoldVette
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Valdres
Kontakt:

Økning av ytelse

Legg inn av GoldVette » tor aug 07, 2008 12:23

Er det noen som har erfaring med bytte av forgasser, insug og kam på en 1973 mod 350 motor på ca 190hk. Sarpsborg motor har en pakke på dette + ventil løftere/fjærer og register. De sa at motoren da ga ca 270 hk. Motoren har i dag normalt oljetrykk og komprisjon, så den ikke er utslitt.

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Økning av ytelse

Legg inn av arneoe » tor aug 07, 2008 18:20

Det skal ikke mye til for å øke effekten på en 190hk motor til 270hk. Ved å skifte til ettermarked innsugningsmanifold, forgasser, luftfilter, grenrør (headers) og et godt eksosanlegg, yder motoren din ganske sikkert 250hk. Ennå viktigere er at dreimomentet blir betydlig bedre. Drivstoffforbruket kan også bli merkbart bedre (bare ved forsiktig kjøring). Slike forbedringer er noe de fleste kan gjøre selv og vil ikke koste all verden. Ønsker du å gå videre må du ha en motor som er "sunn og frisk". En motoroverhaling kan være nødvendig. Ved å bytte til mer sportslig kamaksel er 270hk (og litt til) der ganske fort. Med ettermarked topplokk-sett kommer fort opp rundt 350hk. Ved 350 hk, 1 hk pr CUI, kan betraktes som den øvre praktiske grense.
Tatt i betraktning delepris og arbeidskostnader, kan en ferdig laget "crate engine" være tingen. En 300-350hk får du kjøpt for 20000 - 30000kr. her i Norge. Importerer du motor selv fra USA, vil en slik motor koste deg, med dagens dollarkurs, 12000 - 18000kr, ferdig levert på garasjegulvet ditt. Da er moms og frakt inkludert. Prisene er for "long block" med innsugningsmanifold. Forgasser og headers kommer i tillegg.

For å selv kunne simulere effekt, sett i forhold til hva du tenker deg å montere på motoren din, kan du laste ned programmet "CamQuest™ 6". Legg programmet inn på PCen din, det er kjempefint!!! Da får du ganske fort en forståelse om hva de forskjellig modifikasjonene vil gjøre for effekt og dreimoment.

http://compcams.com/camquest/default.asp

Lykke til
mvh
Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor aug 07, 2008 19:49

Det første du bør gjøre er å bytte til headers og dobbel eksos,med enten 2.25 eller 2.5" anlegg. Du bør seriøst vurdere å bytte topper til f.eks trick flow. De er billige og bra. Da kan du faktisk beholde kam og løftere og evt. innsug/gasser. Om du har mer kr. kan du bytte til alu-innsug. Du vil lett fikse 300 hk uten kam/innsug/gasser, kun topper og eksos. Kalibrering av gasser må påregnes. Have fun :D

Brukeravatar
GoldVette
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg inn av GoldVette » tor aug 07, 2008 21:47

Han jeg snakket med på Sarpsborg Motor mente at jeg ikke skulle sette på heders på corvetten, dette pga at det da ble svært varmt under gulvet av glassfiber, og vanskelig med avskjerming. Og han mente at de bukkehornene jeg nå hadde ikke var så dårlige, og at det var dobbelt eksos fra før. Settet han anbefalte var en Edelbrock 600 forgasser med et Edelbrock preformance innsug uten egr, kammen husker jeg ikke nr på men den skulle ha godt dreimoment fra lavt turtall. Jeg er ikke noen motormann så jeg søker derfor råd fra dere. Utgangspunktet er ikke å få en raserbil, men jeg synes at en slik bil bør ha litt mer power enn 190hk. Men jeg har hatt mange fine turer med den i sommer å kruse med take nedslått, og da er det mest komefertabelt å kjøre i moderat fart. :P

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor aug 07, 2008 22:47

Rådet du fikk av Sarpsborg Motor høres meget fornuftig ut. Det går greit med de fleste headers og de vil gi deg 10 - 20hk mer enn støpejernsmanifoldene.

Hva man oppnår med de forskjellige modifikasjonene finner du beskrevet i:
"Chevy High Performance" began a series of articles that described their process of experimenting with the Chevy Goodwrench 350 crate motor"
Se URL:
http://www.chevyasylum.com/chp/

mvh
Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » tor aug 07, 2008 23:58

Hvorfor bytte til en Edel 600 gasser når du allererde sansynligvis har en Roch. 750 som er bedre? Om du har dobbelt eks.anlegg fra før trenger du ikke gjøre noe mer. Originale bukkehorn er ok de,spørs alltid hva du er ute etter.For ca 300 hk er det helt greit. Uten gode topper er det ingen vits i å legge ut kr. på kam/innsug/gasser.( Alle originale chevy topper før vortec er JUNK sammenlignet med moderne teknologi) Bruk heller pengene på bensin, og bruk bilen mer :)

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Kontakt:

Legg inn av arneoe » fre aug 08, 2008 08:04

Det aller beste rådet jeg kan gi deg, er å lytte til "proffene", når du selv ikke føler deg i stand til å bedømme alle forskjellige råd eller synser du møter under veis. Sarpsborg Motor har tilsynelatende ekspertise og kan levere alle delene du trenger. Du kan også få hjelp til montere og justere, dersom du trenger den type hjelp. Alt koster penger og det er derfor lurt å be om pris, slik at du kan selv vurdere kostnadene. Kan hende det mest fornuftige er å beholde 190hk-motoren slik den er og bruke pengene på noe annet. Du må ikke forvente deg radikale forbedringer med de nevnte endringene, når du vanligvis kruser rundt og koser deg uten tak ved 2500 omdr./min. Da vil nok dreiemoment og drivstoff-forbruk være det vitigste å gjøre noe med. Å sette på en Edelbrock 600CFM forgasser på en Performer EPS innsugningsmanifold og et K&N luftfilter, vil ofte være en fornuftig begynnelse. Dette spesielt når du har en en gammel sliten standardforgasser på en standard restriktiv innsugningsmanifold. Er du opptatt av å imponere, når du åpner motorpanseret, ser jo en slik innstallasjon unektelig flott ut og du kan jo skryte på deg noen ekstra hestekrefter. Jeg har inntrykk at det er meget viktig i "miljøet". ......LOL.

PS.
Husk å montere bensinfilter og veivhusventilasjon.

mvh
Arne

Brukeravatar
klokka
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av klokka » fre aug 08, 2008 10:45

Husk at "proffene" lever av delesalg. Om motoren din går fint,uten fusking hvorfor bytte til noe som vil gi minimal økning. Det er ikke lett å forbedre dreiemoment under 3000rpm med original eksos. Den største fordelen med alu innsug på original motor er at du sparer vekt. Et enkelt alternativ er å bytte til 1.6 vippearmer. Vil gi motoren litt mer luft, da kammen er veldig snill. Om bunndelen er ok, se om du kan få tak i noen vortec topper og alu innsug og ventildeksel som passer(mye brukt hos båtfolk). Dette vil gi en merkbar økning,og koster ikke skjorta og slipset. Alle kan forøvrig teste bilen sin på Gardermoen 23 og 24 aug. Full 1/4mile. Du trenger hjelm ,langarmet skjorte/genser og en bil fri for lekkasjer. Lisenser kjøpes på stedet. Da kan du teste som den er, og så kan du jo teste igjen etter evt. bytting av deler til neste sesong. Har kjørt en 100% original 75 vette inkl katalysator og reservehjul på 15.6sek 140km. ca 10,0 på 1/8 mile. Have Fun :D

Brukeravatar
Joys
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Joys » fre aug 08, 2008 11:28

Gjør som Arne foreslår så kan jeg garantere at du blir rimelig fornøyd med det hele!! :D

Mvh. Erik

Svar