Trenger 2 dekker - Cooper Cobra radial G/T 255/60/15

Husk å legge inn i posten når bil/deler er kjøp.
Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Sted: Åsgårdstrand
Kontakt:

Trenger 2 dekker - Cooper Cobra radial G/T 255/60/15

Legg inn av Corvette71 » tor okt 24, 2013 14:20

Ble stoppet for en stund siden av Satans Vegvesen, de klarte selvfølgelig å henge seg opp i at dekkene foran var 245/60/15, mens dekkene bak var 255/60/15. På bakgrunn av dette må jeg vise bilen med korrekt dimensjon!!

Ønsker derfor å kjøpe to stk Cooper Cobra radial G/T 255/60/15 dekker med bra mønster, er det noen som har et par slike liggende og som ønsker å selge disse?

Brukeravatar
Rebell
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: 6224 Hundeidvik
Kontakt:

Re: Trenger 2 dekker - Cooper Cobra radial G/T 255/60/15

Legg inn av Rebell » tor okt 24, 2013 22:47

Dette var da noe til pirkeri fra Vegvesenet. Holder du deg innenfor + - 5% avvik så er du vel egentlig innenfor loven.Men de kan henge seg opp i at der altså er ulik dim. foran og bak - selv om det er likt på samme aksling. Egentlig er dette bare tull og har ingenting med trafikksikkerhet og kjøreegenskaper å gjøre ( i alle fall om man ser bort fra det helt ekstreme) MANGE biler leveres originalt med ulik dim. foran og bak - også Corvette så vidt jeg vet. Les imidlertid hva som sto i bladet Amcar for en tid tilbake :
AMCAR har i lang tid prøvd å få til en oppmykningav regelverket for dekk og felg,primært for å kunne tillate godkjent ulik dekkdimensjon foran og bak.Med virkning fra 15.september 2012 trådte ny forskrift om gokjenning av bil og tilhenger i kraft. I den forbindelse har vi fått stadfestet fra Vegdirektoratet at kravet til at dekkene må ha samme dimensjon foran og bak på biler som originalt har dette fra fabrikk - ikke lenger gjelder.Dette innebærer at man nå kan få godkjent ulike dekkdimensjoner.
Det er fortsatt krav til at ønskede dimensjoner må tilfredstille følgende krav :
- Plassforhold i "hjulhus"må være tilstrekkelig ved fullt styreutslag og maksimal fjæringsbevegelse.
- Rulleomkretsen må være innenfor +/- 5% av rulleomkretsen på hjul som kjøretøyet kunne leveres med.
- dekk og felg må passe sammen i henhold til STRO-normen.

Selv har jeg 2 sett hjul på min 73-modell - og kjører vanligvis med 275/40 -18 bak og 245/45 - 18 foran. Dette er temmelig nøyaktig samme rullepmkrets som originalhjula med dim. 255/60 - 15 (18" har felgbredde 8 foran og 9.5 bak)
Jeg har forøvrig utskrift av ovenforstående fra Amcar liggende i bilen sammen med vognkortet.

Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Corvette71 » fre nov 01, 2013 15:41

takk for svar :) Og ja, vegvesenet er ekstremt pirkete! jeg snakket med Amcar samme dag jeg ble stoppet av vegvesenet, Amcar sa da at jeg ikke hadde noe annet valg enn å bytte dekkene. Men om jeg forstår ditt innlegg rett, så mener du at forskriften fra 15. september 2012 gjør at jeg kan ha lov til å ha ulik dekkdimensjon? Eller er det slik at orden kan i setningen "Dette innebærer at man nå kan få godkjent ulike dekkdimensjoner" gjør at forskriften tolkes ulikt avhengig av hvilken trafikkstasjon man er på?

Brukeravatar
cornor
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av cornor » fre nov 01, 2013 22:21

Hei synest dette høres rart ut og pirkete, bilen min ble førstegangsregistrert i Juni, og godkjent med 255-50-17 bak og 245-45-17 foran, Biltilsynet i Drøbak var usikker men sjekket dette opp med ombyggingsgruppa på Risløkka trafikkstasjon pga trimmet motor, sidepipes og ulik dekkdimensjon og uorginal dekkstørrelse, men fikk beskjed at dette var ok, og bilen ble godkjent med dette.
Du kan jo ringe inn til Risløkka ombyggingruppe og be om deres uttalelse på dette før du bytter dekk.

Mvh

Pål

Brukeravatar
Bawaria
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av Bawaria » lør nov 02, 2013 11:36

Hva står det i vognkortet ditt, har sett fler variable her på c3.
Du kan sikkert få byttlåne to hjul av meg, når du skal vise, sånn at du får godkjent bilen.

Det dummeste en gjør er å kverulere med statlige myndigheter :lol: :lol: .
Bilde

Brukeravatar
Corvette71
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Corvette71 » lør nov 02, 2013 12:59

Hva som står i vognkortet ja.... Det er her problemet ligger. I og med at det ikke står noe som helst i vognkortet om at det er tillatt med ulike dimensjoner foran og bak var det dette som vegvesenet hengte seg opp i. Bawaria, du har helt rett i at det ikke er lurt å krangle med statlige myndigheter, når de sier hopp så er det bare å hoppe :lol:

I og med at det nå fort går mot vinter, og bilen settes på vinterlagring i dag, kommer jeg neppe til å vise bilen før til våren. Tusen takk for tilbudet ditt Bawaria, byttelåner med glede to hjul av deg til våren :D

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable