Tankmåler

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Re: Tankmåler

Legg inn av s-kongen » fre okt 26, 2018 22:05

75Corvette
Dere vet det sikkert men når man driver med eks, diagnose er det VELDIG viktig å ikke ta eller komme nær ledningene til obd kontakten eller andre ledninger som går til ecu n. Hvis dette skjer kan man være så uheldig at ecu n ødelegges.
Hva mener du med dette, pluggen er jo tilkoblet ?
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » fre okt 26, 2018 22:07

Tankmåler er et kjent problem på alle GM biler. Hadde nøyaktig det samme på blazeren min og endte med at jeg måtte bytte komplett pumpe.
Du kan fint fylle 95 oktan. 98 og 95 har nøyaktig samme etanol innhold/grense (5-10%). Bilen din er designet for å gå på noe etanol men det som skjer er at etanol tærer fortere opp "glide fingrene " på måleenheten i tanken.
Bare å fylle 95 og techron /bensin-stabilisator og kjør til måleren blir dårligere :D

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » fre okt 26, 2018 22:23

s-kongen skrev:
fre okt 26, 2018 22:05
75Corvette
Dere vet det sikkert men når man driver med eks, diagnose er det VELDIG viktig å ikke ta eller komme nær ledningene til obd kontakten eller andre ledninger som går til ecu n. Hvis dette skjer kan man være så uheldig at ecu n ødelegges.
Hva mener du med dette, pluggen er jo tilkoblet ?
Det er snakk om statisk elektrisitet. At man kobler diagnose kontakten til går greit da den ikke gir strøm ut og har støyfiltere, dioder osv. Men statisk elektrisitet som man kan ha i hendene osv kan kortslutte enkelte kretser/ledninger inni ecu n. Så veldig enkelt forklart. hvis ecu n får "feil" strøm inn kan den gå i "koma" akkurat som vi hvis vi tar på et strømgjerde eller en ledning osv. Er ikke nødvendigvis dødelig men kan ødelegge mye.
Obd kontakten er laget slik at det skal være ganske vanskelig å komme nær eller ta på ledningene så det burde ikke være noe problem. men man bør være bevisst på det.

Dette er elektronikk som jobber med 0,1 til 4,9 volt så det er ikke mye. Så hvis du da kommer borti feil ledning og "tilsetter" bare 0,5 volt så kan det skje mye. :oops:

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » fre okt 26, 2018 22:36

75Corvette skrev:
fre okt 26, 2018 22:07
Tankmåler er et kjent problem på alle GM biler. Hadde nøyaktig det samme på blazeren min og endte med at jeg måtte bytte komplett pumpe.
Du kan fint fylle 95 oktan. 98 og 95 har nøyaktig samme etanol innhold/grense (5-10%). Bilen din er designet for å gå på noe etanol men det som skjer er at etanol tærer fortere opp "glide fingrene " på måleenheten i tanken.
Bare å fylle 95 og techron /bensin-stabilisator og kjør til måleren blir dårligere :D
Takk for svar.
Jeg var i kontakt med Shell, de har ikke etanol i sin 98 V-Power bensin, men i 95 okt hadde de 5%, eller var det 10%, ble litt usikker nå.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre okt 26, 2018 23:02

Antar det ikke er så mange årene før ikke 97 er i handel lengre .

For min del har jeg bare brukt 95 uten at det har gjort noe negativt for meg . Tror kanskje de som kjører bilen hardt vil merke litt forskjell .

Jeg jobber en del med elektronikk/data og har ikke noen stor "angst " mhp OBD porten på bilene mine . På C5én og andre nyere biler stapper jeg inn en OBD plugg fra Tech 2én eller annet diagnose utstyr og berører aldri pinnene i OBD 2 porten med fingrene . På C4én var jeg litt mer engstelig pga her kan man lese av feilkoder vha koble to pinner(A og B) i ALDL kontakten . Koblet man feil kjørte man 12v rett inn på 5volt databuss og da var det bare å bestille ny ECM .

Men når jeg på C5én demonterer både Cluster ,HVAC kontroller etc så har jeg alltid jordet det ene håndleddet for å lade ut statisk elektrisitet i klær/kropp FØR jeg tar på elektronikk kortene og hele tiden mens jeg jobber med elektronikken.

Men det er alltid lurt å ha statisk elektristet i bakhode før man tar på strømførende elektronikk :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør okt 27, 2018 18:45

Jeg var et tur i nærbutikken (ebay) og handlet nærmere 600Gb data om biler på det amerikanske markedet mellom 1982-2013 for noen uker siden . På fuelsensor for 2007 Corvette stod nevnt denne bulletinen
Vedlegg
2007 Corvette fuel treatment.jpg
ac delco stoff.jpg
ac delco stoff.jpg (49.04 kiB) Vist 202 ganger
fuelsensor.jpg
Sist redigert av C5_2000 den lør okt 27, 2018 19:06, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » lør okt 27, 2018 18:57

Se der ja, de vet om det, og skylder på bensinen :lol:

Takk for info.

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable