Tankmåler

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Svene
Kontakt:

Re: Tankmåler

Legg inn av s-kongen » ons okt 24, 2018 11:18

Har fremdeles 3/4 tank, snø og dritvær er meldt fredag/lørdag og videre med kuldegrader, så jeg får se hvor mye jeg greier å kjøre før dette, og når jeg fåt tilsetningstoffet.

Det er vel mulig å fylle det på tanken ved høyere nivå også, noe må det vel hjelpe :)
Alt er mulig til det motsatte er bevist.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons okt 24, 2018 11:59

Det er jo bare ta en runde med Techron til våren også :D

Her er noen youtube vidoer (3 deler)som viser demontering av tankene på C6 dersom du ender opp med å måtte ta ned tankene

https://www.youtube.com/watch?v=vwpLIERgnnY

mvh Øystein

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » ons okt 24, 2018 14:41

Øystein, jeg har sett på flere av disse på Youtube, håper jeg slipper å ta ned tanken, den største utfordringen, slik jeg ser det, er å demontere og remontere plastrørene inne i crossoverrøret.
Krysser fingrene for at jeg slipper det, og at det ordner seg med Techron.

Siden dette ikke er et problem på tidligere modeller, er det et annet materiale på de da?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons okt 24, 2018 16:08

Jeg vet at de i midten av 2003 byttet design på tankene med toppmonterte nivåsensorer og en mer innfløkt kobling på det store røret som forbinder tankene. Tror utfordringen er få tankene opp på plass under bilen samtidig som man unngår å skade koblingen.
Krysser fingrene for at du slipper å ta ta ned tankene. Får du mer problemer så skaff deg en Tech2 så får du fakta på bordet mhp signalerverdier før du evt begynner på evt større jobb

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » ons okt 24, 2018 21:44

Jeg skal kjøpe meg en tech2. Tror jeg skal få noen til å ta med fra USA ved juletider.
Julepresang vettu :)

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons okt 24, 2018 22:15

Ingenting er som harde pakker til jul :mrgreen:

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor okt 25, 2018 07:27

Forøvrig så er jeg ikke sikker på om det noen gevinst i å kjøpe en Tech 2 via USA .
Men dagens handelskrig mellom så er det ikke utenkelig at det litt ekstra toll på Kina varer til USA kontra Norge .
En original Tech 2 mener jeg koster 20-30.000 , men en Kina klone som jeg og de fleste hobbymekanikere kjøper ligger i området 350 USD . Jeg kjøpte en da jeg kjøpte C5én for 3 1/2 siden som sluttet å fungere før jul . Kjøpte ny fra Kina (HongKong)rett over nyttår i år . Fant en selger som sendte gratis med DHL og Tech2én kostet meg tilslutt det jeg betalte på ebay samt at transport tok 3-4 dager til Norge kontra flere uker via vanlig post ,
:mrgreen:

Jeg skrev disse ordene om bruk av Tech 2 i forumet

http://www.corvetteclub.no/forum/10/7916

http://www.corvetteclub.no/forum/10/7475

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » tor okt 25, 2018 20:38

Har du prøvd å reparere Tech2´n?
Hvilken leverandør i Hong Kong, har du en link?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor okt 25, 2018 21:43

Ja, prøvde . Har lest at noen av Kinaklonene kan ha feil på en DC-DC converter . Fikk tak i ny Converter fra Kina og byttet denne , men det hjalp ikke . Prøvde også med VCI modulen fra den nyeste Tech 2én , men det hjalp heller ikke . Får slått den på , men får kun en blå skjerm , så den ligger innerst i hylla og forsvinner vel i en vår rengjøring .
Prisen for Tech 2én er ikke verre enn et par verkstedtimer på merkeverksted for enkelte tyske bilmerker , så det er til å leve med .

Den selgeren jeg kjøpte fra selger ikke Tech 2 lengre , men skulle jeg kjøpt Tech 2 hadde jeg søkt på ebay og valgt meg en med god rating og som sender vha DHL . Da kommer den kjapt , kontra vha Kinapost som tar flere uker .

Du må bestille PCMCIA kort for NAO (north american operations) for å dekke amerikanske biler . Finnes også kort for Suzuki , Saab , Holden og Opel .
Til din C6 mener jeg du må bruke Candibus adapteret (følger med i pakken) mellom Tech 2én og OBD 2 porten , da C6 har kjappere databuss enn C5én.

Dette er typisk en selger jeg hadde kjøpt fra på ebay .

https://www.ebay.com/itm/Tech2-Diagnost ... k:191:pf:0

Tech 2 er enkel å bruke synes jeg og man kan teste de fleste inn og utgangs signaler , se hvilke sylindre som feiltenner, lese av short/long trim fueltrim osv , For meg er den uvurdelig mhp feilsøking .
Hadde innom en C5 Z06 ifjor som hadde feilmelding og kunne relativt kjapt konstatere at luftmengdemålerens frekvens var fast selv ved gasspådrag . Årsaken var feilkobling i pluggen til IAT/MAF foran i motorrom . Uten Tech 2 hadde det tatt vesentlig lengre å finne feilen .

mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tor okt 25, 2018 22:13

Du kan også kjøpe obd 2 ledning så du kan bruke pc. Ledningen koster vel ca 50-200kr på ebay og programmet til pcn kan man laste ned gratis på forskjellige nettsider. Jeg kjøpte kabel og GM sitt diagnoseprogram til c4 n alt kostet 190 kr om jeg ikke husker feil. Selv så bruker jeg et diagnoseverktøy som heter launch men dette blir for litt mere profesjonelt bruk og koster fra 50k og opp.

http://aldlcable.com

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor okt 25, 2018 23:07

Det er mange ulike diagnose programmer for å lese av feilkoder og jeg kjenner ikke så mange av de . De fleste leser av feilkoder og noen de vanligste parametrene .
Grunnen til at jeg synes Tech 2 er uvurdelig kontra en feilkodeleser/generelle diagnoseprogram er at man kan se alt av signaler i hver enkelt modul koblet til databussen .
Man kan konfiguere RPO koder . Kalibrere steeringwheel sensor , testekjøre magnasteer styringen , teste pumpe/ventiler i ABS modulen, tvangskjøre releer på /av osv . Hele manualen til min C5 referer til Tech2 i de fleste feilsøkingsekvenser . Tror dette også gjelder C6én .

Man kan også sette opp Tech 2 til å starte logging av signaler når f.eks en DTC koder aktiveres . (relativt kort tidsvindu) som er nyttigs når man har en feilkode som kommer og går .

Jeg bruker i tillegg HP Tuner m/ loggemodul for feilsøking som er mer moderne enn Tech 2 , men den dekker kun signaler i selve motorstyringen(ECM) og ikke de andre modulene , så den har mer begrenset nytteverdi enn Tech 2 som dekker alt på bilen min .Men ved problemer rundt motorstyring ved vakuumlekkasjer er VM scanner til HP tuner veldig bra og kjører på win 10 .

Det skal også være et program som heter Torque som skal være et brukbart diagnose program som kobles mot Android enhet blåtann/USB
,men tror nok funksjonaliteten er vesentlig mindre enn på Tech 2

https://play.google.com/store/apps/deta ... owl.torque

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » fre okt 26, 2018 10:02

Her er det mange med mye kunnskap.
Dette er bra for en som har drevet mest med C3 og C4.
Tusen takk for alle tilbakemeldinger, håper med dette å kunne skape litt mer liv i forumet vårt.
Jeg vil bidra med det jeg sysler med, men det blir nok på litt mere overordnet nivå.
Jeg leser på div forumer og prøver og forstå hva som evnt er feil/ utfordringer med bilene mine.
Setter stor pris på tilbakemeldinger. :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre okt 26, 2018 20:10

Da har vi nok mye felles . Selv om jeg ikke har C4 lengre så har tråden til 75Corvette verdt en fryd å følge her på forumet , håper du får tid til å skrive noe her . Synes og så det er veldig kjekt å diskutere tekniske utfordringer her med andre . Dessverre er det mer respons å skrive på engelsk på Corvetteforum.com enn på norsk her i forumet . Men det hadde vært veldig positivt med dersom aktiviteten økt her :D Har hatt litt lyst til å skrive litt mer om bildiagnose her på forumet . Følger med en kar som kaller seg ScannerDanner som driver med praktisk feilsøking på amerikanske biler .Jeg synes det er veldig interessant med bildiagnose :mrgreen:

https://www.scannerdanner.com/

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » fre okt 26, 2018 20:41

Jo takk for det C5_2000 :D ja det hadde ikke skadet med litt mere aktivitet her på forumet. Sikkert mange som har sagt det før men forumet kunne ha hvert litt mere åpent for andre også.

Setter stor pris på folk som kommer med spørsmål angående c4 n eller regler osv :D har flere bøker angående kjøretøysforskriftene osv så det er bare å spørre. ( jobber som mekaniker)

Dere vet det sikkert men når man driver med eks, diagnose er det VELDIG viktig å ikke ta eller komme nær ledningene til obd kontakten eller andre ledninger som går til ecu n. Hvis dette skjer kan man være så uheldig at ecu n ødelegges.

Brukeravatar
s-kongen
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av s-kongen » fre okt 26, 2018 21:46

Hei folkens.
Nå er tanken fyllt opp med 98 okt V-Power, som ikke inneholder etanol, og en flaske Techron.
Tankmåleren har virket perfekt de siste 2 ukene, så håper den er ok nå, og at jeg ikke får problem med dette senere.
Bensinen i USA inneholder også etanol og , etter hva jeg har lest meg til, fyller de en flaske med Techron hver 8000 km.
Vil det si at jeg kan bruke 95 okt, som inneholder 10% etanol, fremover?
Hvilke tanker har dere med C5 og C6 om dette, og hva gjør dere med tilsetningstoffer?
Gjelder det også C7?

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable