sete modul c6

Svar
corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

sete modul c6

Legg inn av corvettte » ons mar 01, 2017 01:35

el justeringen på førersetet og ratt sluttet plutselig og virke ( også memory funksjon) . Skiftet setemodulen og da virket alt utenom el justeringen på rattet :twisted: Blir ikke helt klok på dette, har sjekket utlanske forum og det kan se ut som at det trengs en såkalt GM tec2... Trodde dette bare var et diagnose verktøy for feilkoder.... Er det noen som vet hva som må gjøres hær for og få el justeringen på rattet til og virke. mvh Knut

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: sete modul c6

Legg inn av C3VETTE » ons mar 01, 2017 10:48

Vår kjære Øystein Larsen har skrevet mye om Teck 2 her på forumet
Søk teck 2 i feltet avansert søk ,kanskje du finner noe svar der

Eller kanskje Øystein har noe svar til deg

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons mar 01, 2017 12:32

Hei .

Har tilgang til 2005 årgang av manualen til C6 og ser at det er setekontroll modulen som styrer ratt motoren.
Formoder at det er DPM modulen du har byttet .
2005 corvette.gif
Det ser ut for meg at du må sette opp modulen på nytt når den er byttet . Tror teksten under da må utføres . Scantool = Tech 2 .

En Tech 2 er i mine øyne et helt nødvendig verktøy for å kunne feilsøke på en C5 og C6 . Mange prosedyrer i manualen kan kun utføres vha Tech 2'en . Det første jeg gjorde da jeg kjøpte C5'en var å kjøpe meg en Tech 2 og den gir meg en tilgang til alle signaler etc .
Veldig mange signaler går på databuss mellom styreenhetene og kan kun leses vha en Tech 2 eller tilsvarende . Mange tester/kalibrering av sensorer kan kun utføres vha Tech 2.
Man skal ikke bruke mange timene på verksted før en Tech 2 er innspart
Har skrevet noen ord om dette under C5 i linken under.
Antar du bur langt unna Kristiansand ellers så kunne jeg sikkert prøvd å assistere litt

http://www.corvetteclub.no/forum/10/7475

mvh Øystein
Tilt/Telescoping Operation
The tilt/telescoping steering column in/out/up/down switch is an input to the driver position module (DPM). The tilt/telescoping drive motor is an output function of the DPM.

Steering column memory settings are stored in the DPM. The steering column position sensor is an internal part of the tilt/telescoping motor assemblies, and is an input to the DPM. The DPM uses the position sensor input when storing and recalling memory settings.

Memory steering column, and the easy enter/exit operations are performed by the DPM. Commands for memory operations are sent to the DPM as class 2 messages by the driver door switch module (DDS).

Telescoping Steering Column Calibration
Tilt/Telescoping Soft Stops
After replacement of the driver position module (DPM), it is necessary to program the tilt/telescoping soft stops. Each soft stop is a programmable end of travel that is set approximately 1.3 cm (0.5 in) from the mechanical end of travel. The steering column has a soft stop set at each end of the telescoping in/out and tilt up/down movement. The system uses soft stops to prevent wear on the system by ensuring that the steering column movement stops before it reaches its mechanical end of travel in any direction. The soft stops are initially programmed at the factory. The stop positions may be reprogrammed, which is necessary any time the DPM, the tilt actuator or telescope actuators replaced, as described in the following procedure.

Tilt/Telescoping Soft Stop Programming Procedure
Turn ON the ignition, with the engine OFF.
Connect a scan tool to the vehicle.
Select Vehicle Control Systems.
Select Computer/Integrating Systems.
Select Module Replacement/Setup.
Select DPM.
Select Column Calibration.
Follow the scan tool on-screen instructions.

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av corvettte » tor mar 02, 2017 01:41

Tusen takk for et godt og utfyllende svar Øystein. Det setter jeg utrolig pris på. El Setet mitt sluttet som sagt og virke periodevis og memory funsksjon helt. Etter og ha skiftet DPM modulen virket allt bortsett fra el justeringen på rattet.. Ble frustrert da jeg regnet med at det var noe som ikke stemte også med den nye modulen.. Sjekket litt på div Amrikanske corvette forum og fant ut at dette med modulen er et relativt kjent problem, samt ledningsbrudd pga dårlig kvalitet på ledningene som over tid knekkes fordi de blir stive og harde. Så da at noen nevnte at en måtte ta en reset med nevnte tech2.. Veldig fint at du bekrefter dette. Da er jo alt bare velstand og det er bare få gjort dette til våren hos GM verkstedet. Det kan vel ikke koste all verden... Hadde kanskje vært greit med en slik selv, Hva koster en slik Øystein?
Hadde det ikke vært for at jeg bor laaaangt unna i Nord Norge hadde jeg nok stukket innom og plaget deg til våren hehe.. Mvh Knut

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor mar 02, 2017 08:30

Hei Knut .

Bare hyggelig å kunne være til hjelp .

Dersom du planlegger å ha bilen mange år samt at du bor langt fra verksted som kan disse bilene så hadde jeg kjøpt meg en Tech 2 først som sist . Jeg er ikke interessert å betale et verksted 1000 kr pr time for å prøve å feile
på bilen .
Jeg formoder du har kjøpt GM's verkstedmanualen til bilen din , hvis ikke bør du gjøre det .
Hele manualen for C5 referer gjennomgående ifeilsøking/testprosedyrer til Scantool dvs Tech 2
Da gjør jeg det heller selv gratis og lærer bilen min å kjenne . Jeg kjøpte min Tech 2 på ebay (chinaklone)
Tech 2 ble opprinnelig produsert for USA og kostet 20-30000 i USA . I den senere tid produseres de i China og koster 3-500 USD dvs en mer fornuftig pris .
her er en sammenligning mellom orginal tech2 og chinaklone som jeg har
https://www.youtube.com/watch?v=ogxTadwPxjw&t=16s
Her får du en tech 2 til ca 3000,- på ebay .
NB! Husk å spesifisere at du skal ha 32Mb kort for GM---English Version 33.004 1991-2013 med Tech 2 'en dersom du kjøper en slik .
Da kan du koble deg opp mot alle merkene og modellene til GM for dette tidsrom :D
Min C5 opererer kun med Serie class 2 data , mens C6'en opererer med Canbus (mye kjappere ) , men alt utstyr skal være i kofferten .

http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-Tool ... SwYudXGH06

Håper dette er oppklarende .

Det er også mulig dersom du er litt pc intressert å koble opp Tech 2 mot en pc.
Tech 2 har muligheten for å trende signaler for et kort tidsrom.
Trendene kan f.eks startes av bestemt feilkode dersom man ønsker det.
Disse trendene kan lastes inn på en pc vha et TIS2000 program .
Programmet fungerer fungerer meg bekjent kun på windows XP .
Jeg har fått dette til å fungere mot en virituell Xp som kjører på min windows 10 bærbare pc og kan operere Tech 2 fra pc'en via . Da kan jeg laste opp kurvene på pc'en

Men den viktigste grunnen for å ha en Tech 2 er til feilsøking og vedlikehold av bilen , da er den gull verdt , synes jeg :mrgreen: .
20160424_122837968_iOS.jpg

mvh Øystein

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av Herman » tor mar 02, 2017 13:03

Telescoping Soft Stop Programming Procedure
På C5 kan man programmere softstop med bryter, vet ikke om det funker på C6, men verdt et forsøk.

Frank

1] Turn ignition to ON, leaving the engine off.

2] To set the telescoping in soft stop, press the telescoping COLUMN IN switch at least eight times or until the column moves.

3] Press the telescoping COLUMN IN switch and hold the switch until the column travels all the way in, and continue to hold the switch about a second after motion stops at the mechanical end of travel. The soft stop for the column in position is now set. The seat control module automatically goes back to the normal mode of operation.

4] Repeat steps 2 and 3, using the COLUMN OUT switch, to set the column out position soft stop
1999 Coupe

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor mar 02, 2017 13:57

Det kan også være lurt å sjekke spenninger tilførsel til modulen og evt jordinger ref tegning ovenfor .

Se denne linken og se post 7 og sjekk om du har brudd i ledninger på samme plass .
http://www.corvetteforum.com/forums/c6- ... -help.html

mvh Øystein

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av corvettte » tor mar 02, 2017 20:51

Takk for alle svar.... Når jeg skulle skifte modulen var det rimelig trangt for og få den ut slik at det ble litt lirking for og få dette til... Når jeg monterte inn den nye oppdaget jeg som på bildet ditt Øystein at den sorte ledningen var knekt. Er faktisk usikker på om den hadde vert knekkt eller det skjedde når det ble bevegelse på modulen... Uansett fikk jeg loddet på ledningen og skiftet modulen.. Skal først prøve tipset til Herman, visst ikke dette virker får jeg vente til våren og stikke innom GM for bruk av tech 2. Eller eventuellt kjøpe en slik som Øystein har gjort... Dere skal få høre hvor det går etterhvert når jeg kommer meg i garasjen etterhvert.. :D

Svar