
Skriver jeg noen feil er det bare å korrigere

ABS systemet består av en styreenhet som har en elektronikkdel (EBCTM)og en "bremsevæskedel"(BPMV).
På 1997 og første del av 1988 modellen var denne montert bak på bilen , etter midten 1998 er den montert i motorrommet foran motor .
Overnevnte ABS enhet finnes i to utførelser ,Active Handling RPO JL4 (code V)og en for kun tractioncontrol/ABS med RPO JL9 (code M) som jeg har i min 2000 modell .
Dersom EBCTM’en opplever at hjul (ene) begynner å spinne vil den redusere dreiemomentsignalet til PCM’en som da vil endre fortenning og bensintilførsel til injektorene . PCM’en sender dette tilbake som eget signal til EBCTM’en .
Dersom EBCTM’en fremdeles ser at hjul spinner ukontrollerte vil den operere (pulserendesignaler ) de ulike ventilene i BMPV’en for å stoppe hjulspinningen , dette gjøres som et resultat av størrelsen på signalene fra alle speedsensorene fra alle hjulene , rattposisjonsensor , Yaw rate(sideveis bevegelse) ,Akselerometer(akselerasjon/deakselarasjon).
Her er en video som forklarer Active Handling systemet på C5 Corvette :
https://www.youtube.com/watch?v=LWNR-tvvwFo
På systemet for 2001-2004 brukes andre sensorer og styreenheter enn 1997-2000.
For pre 2000 finnes ikke flere av delene /sensorene tilgjengelige som nye og man må kjøpe brukt dersom man får tak på dette og disse delene (spesiellt EBCTM/BMPV ligger i området 1-2500 USD) dvs ganske dyre. Pr dags dato er delesituasjonen bedre for 2001-2004 modellene
Feilmeldinger fra EBCTM’en sendes til Clusteret via serie databus.
Får man feilmelding som gjelder selve ABSenheten bør man sjekke tilførte spenninger er tiltrekkelige . Det er en kjent sak at blir spenningen for lav pga vil man få ulike feilalarmer på C5’en .Det er et kjent problem med brente kontakter i tenningsbryter som gir høy overgangsmostand i bryteren .Dersom det er mer enn 0,1-0,2 volt forskjell mellom spenning målt på batteriet og Ingition Feed spenningen (spenning etter tenningsbryter) har man for stort spenningfall i bryterkontskt eller koblingspunkt som bør ordnes.
Spenningen skal normalt ligge på 14volt +/- målt på batteriet .Den bør helst ikke droppe noe særlig under 13volt med belasting.
Man bør også sjekke jordingspunkter for god kontakt ved alarmer fra selve ABS enheten .
Det er også mulig å bytte rele i EBCTM’en for de som liker å reparere ting på 2001-2004 utgavene :
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... eabay.html
For den som ikke klarer å tak på deler til til 97-00 modell så er det mulig å konvertere
ABS systemet til nyeste C5 versjon dersom man har tid og penger til nyere deler :
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... ccess.html
Sensorer i ABS systemet :
Hastighetsensorer på hvert hjul :
Disse sitter integrert i hvert sitt hjullager og generer pulser når hjulet roterer .
Roterer man hjulet for hånd sakl man måle over 100mV AC spennng dersom sensor er OK.
Kobler man fra sensor skal den ha 850-1350 ohm i indre motstand .
Fremre sensor: Bakre sensor
Rattposisjonsensor :( Steering Wheel Position Sensor) Ratt posisjonsensor har 4 utgangsignaler som går til EBCM’en
• Digital utgang fase A
• Digital utgang fase B
• Index pulse (Ikke-Active Handling biler)
• Analog utgang
Disse signalene bruker EBCM’en for å vite når framhjulene er sentert , når de svinger til siden og i forhold når bilens sideveies bevegelse is used for Magnasteer®2.
Denne kan bare sjekkes vha Tech 2 .
Denne sensoren som sitter nederst på rattstammen inne i bilen må være sentrert . Dette kan kun gjøres vha en Tech 2 terminal .
Lateral Accelerometer (RPO JL4)
Akseleromteret er en innelukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen påvirkes av en G-kraft mellom -1.5G og + 1.5G . Ved null G gir den ut 2.5 Volt . Akselerometeret brukes sammen med de andre sensorene (Yaw rate, Ratt posisjonssensor og hjulhastighetsensorene) for styre de ulike bremsemagnetventilene i Active Handling systemet .
Yaw Rate Sensor (RPO JL4) The Yaw Rate Sensor er en innlukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen roterer -75 - +75 degrees/second, ut fra at den kjører i rett linje
Når bilen kjører rett frem skal den gi ut ca 2.5 volt . Svinger/rotrerer bilen mot høyre eller venstre vil spenningen stige eller synke.
Dette signalet bruker EBCM’en for bilens oppførsel mhp endre signal til bremser/styring
Magnasteer systemet :
Her er et bilde av styreracket med kontakten til Magnasteer ventilen .
EBCM’en gir ut mellom -2 A til + 3 A til en elektromagnetisk styrttoveishydr.ventil i styreracket .
Denne aktuatoren justerer hvor stor stor del av servosystem olje (kraft) som skal gå til styreracket.
Når bilen går med lav fart sender en lav negative strøm til aktuator (hydr.ventil), med moderat hastigeht null strøm ogg ved høy hastighet en positiv strøm .
Ved lav hastighet gir magnasteer aktuatoren mye ekstra kraft til til styreracket slik at rattet er lett å operere i lav hastighet .Både posisjon på rattstammen og hastighet på bilen brukes av EBCM’en for å gi riktig strøm til Magnatseer aktuator .
Ved feil på Magnasteer systemet vil rattet være tungt å operere i lav hastighet .
Dersom man slik feil bør man sjekke at det ikke er brudd i coilen til denne ventilen og god kontakt i pluggen . Motstandsverdien skal målt vha multimeter ha en verdi på ca 2 ohm . Er den uendelig (brudd) må hele styreracket byttes da magnateer aktuatoren er integrert i racket.
Har man en Tech 2 kan man teste magnasteer aktuatoren ved å kjøre ulike strømstyrker til aktuatoren og sjekke hvordan rattet fungerer (servo virkningen) når motoren sviver på tomgang.
Brake Pressure Sensor (RPO JL4) Dette er en trykksensor som måler trykk mellm 0-2000 psi og gir ut et spenningsignal 0.2 – 4.8 volt .
EBCM’en bruker dette signalet for styre de ulike bremsemagnet ventilene i EBCM’en mest mulig optimalt når Active Handlingsystemet er aktivert .
Til slutt i denne ABS bolken er el tegning for med og uten Active Handling