Unormal tankmåler - virker ved full og under halv

Svar
Kamat
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Unormal tankmåler - virker ved full og under halv

Legg inn av Kamat » tir jan 23, 2018 19:11

Hei,
På min corvette c5 2000 mod har jeg fått problemet som skal være kjent for dem som har hatt denne typen lengre enn meg . ( Kjøpte i Mars i fjor) Km stand ca 140000.
Er det noen som kan gi tips om HVOR jeg kan få utført utbedring av dette ? Har ikke noe sted å stå for å ta ned tankene -og heller ikke særlig kyndig i mekking på disse.
DVS - kan ikke i det heletatt.

Om noen har tips om firma som kan dette Akershus- Buskerdud vestfold - telemark og austager ?? Aner ikke hva det koster men håper vel at det står i stil med bra arbeid. Er pensjonist - men OK - skal gjøre mye mer med bilen - felger - dekk - justering av motor ( om nødvendig etc)

Takknemlig for svar fra noen.
MVH Asbjørn

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Unormal tankmåler - virker ved full og under halv

Legg inn av 75Corvette » tir jan 23, 2018 20:41

Hei. Vet ikke helt hvor du bor men du kan jo spørre us car service i Enebakk. De driver i utgangspunktet kun med amrikanere. Det var dem som overhalte 700 kassa til c4n min og de byttet hele kassa på min blazer LS. https://www.uscar.no

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir jan 23, 2018 23:28

Hei !

Hvor bor du ?

Synker nivået fra full tank greit ned til halv tank og så stopper bilen med ca halv tank ?

Jeg har selv en 2000 modell .

Har du lest av feilkodene på displayet ?
https://www.youtube.com/watch?v=PmeR-5D_9FI&t=230s

På vår årsmodell trenger man ikke ta ned tankene for å skifte/rengjøre tankmålerne/ pumpene .
Disse taes ut sideveis på tankene .

I venstre tank er det en elektrisk pumpe og i høyre tank en sugepumpe dvs en del av bensintrykket fra den elektriske pumpen brukes for å suge bensin fra høyre tank (hevert virkning) over i venstre tank slik at høyre tank går tom først og deretter tømmes venstre . Dersom en struping i dette løpet går tett tømmes ikke høyre tank først , det settes en feilkode og kun venstre tank tømmes inntil den er tom og motor stopper (mens tankmåler viser halv tank) :(

Er problemet at du kan kjøre bilen hele tanken , men kun har feil på tankmålervisningen kan disse byttes evt rengjøre potmeter for nivålmåingen

Det står en del mer om dette i denne tråden som jeg har skrevet
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7733
DSCF4164_zps9bf7d9aa.jpg
mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons jan 24, 2018 13:51

Hei , tipper det er dette som er problemet ditt :

Når du kjører bilen synker bensinnivået i høyre tank fra 2,5 volt ned mot en lav verdi når høyre tank er tom , tømmes da den venstre tanken .
Dersom høyre måler nå feiler f.eks pga belegg på motstandelementet i nivåelementet så vil PCMén oppfatte dette som feil og tenne Check Engine light samt sette tankmåleren i dashbordet til å indikerer tom tank.

Er dette ditt problem så kan høyre nivåmåler rengjøres (har hørt man kan rengjøre slepering med viskelær) evt nivåmåler byttes .
Hadde du hatt en Tech 2 diagnoseapparat , kunne du sett spenningverdiene fra begge målerne og da fått bekreftet dette.

Er høyre tank tom for bensin , burde dette gå kjapt å bytte/ rengjøre når bilen er oppe på en løftebukk . Skulle ikke tatt meg mer enn en time å løsne de to rørene på måleren , skru (6 skruer)ut måler/sugepumpe og montert inn ny måler/pumpe :mrgreen:

mvh Øystein

On some Corvettes the situation that is occurring now is the result of the right hand sending unit being attacked by compounds within reformulated gasoline. This condition manifests itself as an erratic voltage signal from the right hand sending unit. In the above scenario, left tank full and right tank empty, gauge at half, the computer looks for the voltage signal from the right hand tank to stay below a preset level. The erratic voltage signal caused by the reformulated gasoline causes the computer to think there is fuel in the right hand tank when there is not. When this happens the computer software turns on the Check Gauges light and commands the fuel gauge to empty. GM has issued a revised computer software, for 1999 through early 2002 models, that raises the right hand preset voltage empty limit to prevent the erratic voltage signal from causing this situation. While it has proven to be an effective solution, it has not corrected the concern in all instances.

Another possible resolution is to use Techron fuel system cleaner. This has also worked in many, but not all cases.

Kamat
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kamat » tor jan 25, 2018 16:06

Jøss :shock: - hva dere kan, altså jeg kjøpte denne nøyaktig på 64-år dagen min i fjor - etter å ha solgt båten, OG - bare fordi jeg syntes den var så utrolig fin i formen. MEN - jeg tør ikke begynne med noe på den. Fikk pris på å ta ned begge tanker å kjøre diagnose osv osv. verkstedt skulle ha 14.000 bare for å ta ned tanker :twisted:
Jeg bor i Sandefjord ( innflytter). Har spurt US Phønix som skal komme med en pris skifte deler osv. Bilen min står i den ene garasjen min og hadde tenkt å ta den på henger til et verksted slik at den var klar til våren. Alternativt når det blir bart - eller jeg kjøper vinterdekk og kjører. Er det noen i nærheten - og da mener jeg avstand ca. 20mil? fra Sandefjord som kunne hjulpet meg :?:
Vet at Øystein er en guru på dette og han identisk bil med meg. Men han får sikker spørsmål om masse. Jeg betaler mer enn godt. Det SKAL være slik når en bruker andres tid og kunnskaper. Er så inderlig glad i bilen :D . Største gleden jeg har etter at jeg ble alene. Håper på hjelp. MVH Asbjørn Mail: ah@aholter.no

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor jan 25, 2018 16:53

Hei Asbjørn .

14.000 kr var jo en heftig pris uten å ha reparert en ting :evil:

Som nevnt ovenfor så trenger man ikke å ta ned tankene på vår årsmodell for å gjøre noe med bensinpumper & tankmålere .
Det var meg bekjent først i 2003 at GM begynte med toppmonterte pumper/målere og det er på de bilene at tankene må taes ned for å komme til pumper /målere .

Har jeg forstått det korrekt at tankmåleren viser riktig når du har fyllt den helt opp , men når nivået kommer ned under halv tank , så viser tankmåleren plutselig tom tank og du får feilalarm i instrumentbordet ?

Har du prøvd å lese av feilkoder på displayet ?

Jeg er ingen guru på bilen , bare litt over gjennomsnitt interessert i hvordan ting fungerer på C5'en min og da faller det litt lettere å feilsøke/reparere på bilen .

Dersom du ikke finner noen nærmere som kan fikse dette til en fornuftig pris , så må du gjerne ta bilen på en henger og komme innom i Søgne utenfor Kristiansand , så kan vi jo se om det kan fikses mens du er her . Er jo litt gøy med tekniske utfordringer :D

mvh Øystein

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Legg inn av 75Corvette » tor jan 25, 2018 20:42

Kanskje dette hjelper.? http://www.superchevy.com/how-to/additi ... ding-unit/

Selvfølgelig hvis man har tilgang på løftebukk så blir det litt lettere, men det skal også kunne gjøres med vanlig garasjejekk.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor jan 25, 2018 21:05

Ja ,det er det jeg ser for meg , dersom Asbjørn bekrefter feilsymptomet .
Dersom jeg nevnte tidligere så irr/belegg på tankmåler elementet gi økt motstand dvs spenning til PCMén .

Når høyre tank er tom skal det være < 1volt fra den høyre måleren mens den venstre tømmes .
Får man en signal økning fra høyre pga økt motstand so skyldes belegg på slepeelementet settes en feilkode også . Denne skal Asbjørn kunne lese av i displayet på bilen .

Som linken viser er dette relativt kjapt å bytte ( kan bli søl dersom det er mye bensin igjen på tankene) , men som linken din viser er dette relativt kjapt bytte .
Bilen må litt opp i høyden for å bytte måler/sugepumpe , men tar neppe mer enn 1-2 timer skulle jeg ha gjort det selv .

Bør gjerne også ha en Tech 2 for å sjekke signalene som PCMén mottar fra begge målerene .

mvh Øystein

Kamat
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kamat » fre jan 26, 2018 00:11

Hei alle sammen , blir lang "storry"
Føler meg som et medlem i en "disentermeninghet" - så bra !!! Aldri opplevd maken - men har heller aldri hatt en hobby uten om jobb type " prester - prester - lever - lever" . Først så vil jeg bare forklare litt mer eksakt om problemet - og dere har helt rett skjønt det. Er litt frustrert over at firmaer som jobber med dette, altså amcar firmaer ( vil ikke nevne navn) IKKE har skjønt det, eller giddet å sette seg inn i det. De vet jo at vi som kommer bort i en slik bil for første gang blir hekta ? Totalt - uforbeholdendt ? Jeg skal nok lære litt mer på mine gamle dager jeg og - men det går senere for oss gamlinger enn dere unge. ( vi tør mindre - redd for å feile)

Det har seg altså slik:
1. Jeg fyller full tank - det går sent-bensinpistolen "klikker" hele tiden og må fylle
sakte. Kan være stasjonspumpa som gir for mye flow.
2. Når jeg ikke får fylt mer står måleren litt under full
3. Da er det kjøring til måleren står på ca.halv - litt over halv-( er litt forskjellig) og
jeg får feilmelding og måleren står på - 0 - . Kan så bare kjøre og alt er bra med
stadig kvittering for feilmelding.
4. Så kan jeg - etter en stopp - kjøring- plutselig se at måleren virker igjen men
den står da naturlig ca.halv og den fungerer til den står på 1/4 og sikkert 0.
5. Så er det bare å fylle igjen- og måleren viser som nevnt i pkt 1.

Klart jeg kan kjøre slik - ha med bensin ( 98 blyfri) men grombilen skal være i orden.
Den er så overraskende god å kjøre- laaange turer på bygdeveier - taket av, nydelig bromming - sitte på en stol - rasteplass , og bare se på den formen - designet denne bilen har. ( skulle lagt ved bilde- vet ikke hvordan).
Øystein - jeg sier tusen takk til forslaget - kan kjøpe vinterdekk så får jeg en unnskyldning å ta ut bilen. ( salt og møkk kan vaskes ut - og bilen renses !!) For - jeg synes det er ILLE å ha bilen inne så lenge - hadde en Z3 og nyere Z4 - gledet meg med dem hele året. MEN - Corvette`n er lav så det går ikke. Men mekanikk bør vel beveges for å fungere bra ?
Hadde likevel tenkt å bytte sommerfelger og dekk . Uansett er det litt tid
( dessverre) igjen og E18 - er bar - og OM - du Øystein står ved forslaget er jeg tryggere og takknemlig og kort vei fra Sandefjord. ( Har bodd mange år i Arendal og Grimstad = skoler)
Tukle med dette selv er ikke bra - ( tør ikke enda)OG - du har mail adressen min - om hva jeg bør kjøpe inn. ( bensinpumpe- giver - pakninger etc etc)Kan jeg kontakte deg i en periode når det nærmer seg vår Øystein eller LITT mindre snø? Slutten av februar ?. Eller " who cares" det kan være like mye da- OG i US - kjører de jo om vinteren?? OG - hvorfor er det så få som lufter grombilen om vinteren ??
Eller når det passer best - vinterdekk er ikke SÅ dumt å ha- enten dere tror det eller ei - jeg ER maskinutdannet men har jobbet hele livet salg av maskiner ikke mekking så .... :twisted: Vel noe. MEN - jeg klarte å få blinklys til å virke takket være forumet ( skiftet den grønne dingsen dere vet) OG har montert 2-din spiller - kjøpt "Bezel" fra Metra. OG - ryggekamera. Har en Bezzel til overs- en "forståsegpåer" kledde den med skinn - ble ikke bra( mine øyne) - nettopp kjøpt ny - så om noen av dere vil ha den billig ( den ser bra ut men har ikke sammen struktur som resten av interiøret er skinn)

Ble en himla lang historie - men ble så imponert over svar - kunnskap - og vilje fra alle sammen.
Søren - hvordan setter du inn bilder her ??
Hadde vært fint med en fortsettelse på dette og andre ting , fikk "tenning" i fjor og det blir bare verre og verre ( dyrere og dyrere :lol: ) Har masse spørsmål om alt mulig - og det er jo stas med aktivitet på forumet i disse " kjipe" månedene.

Høre fra dere - takk så langt Hilsen Asbjørn :D :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre jan 26, 2018 00:54

Hei Asbjørn .

Kan du ta med nøklene bort til bilen din også sjekke hvilke koder som ligger inne ?
Om du bare har på tenningen eller starte den opp og lar den gå på tomgang mens du sjekker feilkoden er det samme .
Skriv ned hver kode samt om det er en C eller H etter kodene og skriv de inn her i tråden din på forumet tar vi det derfra :D .

Se oppskriften i denne linken for hvordan du finner feilkodene , men bare spør dersom du lurer på noe

http://www.superchevy.com/how-to/additi ... tic-codes/

Forøvrig så er vel jeg ikke i kategorien ung lengre med en 59 årig kropp og med samme hårfarge som ei grå sky :mrgreen:

For å legge inn bilder klikker du på attachments under , add files , velg fil på pc'en slik som vist under på skjermdumpene .
bilde1.png
bilde 2.png
Klikk på området du vil legge inn bildet evt bilder før du trykker Place Inline .
bilde 3.png
bilde 4.png
Er noe krøll med forumet så det kan være du får problem av og til , men det er bare å prøve igjen .

mvh Øystein

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » fre jan 26, 2018 10:23

Hei Asbjørn

Gratulerer med Corvette å velkommen på forumet
Kan love deg at her er det mange "lyse"hoder som har mange gode svar til deg.

Tankmåler problem på C5 er vel et kjent fenomen,mange ganger lever de sitt eget liv.
Det kan være instrument som er feil eller har dårlig kontakt,men vil vel i ditt tilfelle tro at det er selve giveren som er feil.

Har hørt om at de har puttet noe i bensinen som gjør at taknmåleren"smøres" opp igjen og blir så bra som ny.Usikker på hva stoffet heter?

Men det kan uansett være lurt å prøve dette før du begynner å skru for mye ,men sjekk feilkoder først.

Når det gjelder det å legge inn bilder på forumet,så er jeg helt enig med deg i at det er mye for vanskelig å få til ,men styret i CCN jobber for å få på plass en ny web ansvarlig som forhåpentligvis vil gjøre det enklere og mer brukervennlig for oss som ikke har mastergrad i data.

Mvh Kenneth
Medlemsansvarlig CCN

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør jan 27, 2018 12:44

Hei Asbjørn .

Jeg er ikke medlem i CCN lengre og forlater forumet på ubestemt tid .
Du må gjerne kontakte meg på mail dersom det er noe du lurer på :D

mvh Øystein

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » lør jan 27, 2018 19:20

Det var trist at du forlater Forumet Øystein, men jeg har full forståelse for din avgjørelse. Det har vært en lang "drakamp" som flere av oss som har "kjempet" mot styret i CCN .... nå gjennom to presidenter uten å lykkes. Jeg hadde virkelig håpet at våre anbefalinger og vårt frivillige arbeid for klubben hadde fått tilslutning. Slik som jeg oppfatter situasjonen i dag; er det "tørke" både i CJ og på Forumet. Litt velvilje fra styret ville ganske sikkert være av det gode. Jeg håper at medlemmene i CCN ser dette og at du ombestemmer deg Øystein.

Arne

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av Herman » tor feb 08, 2018 12:51

Hei Asbjørn!
I USA bruker de en tilsetning i bensinen som heter Techron, når de har problem med tankmåler. Her i Norge er det en tilsvarende tilsetning i 98 V-Power bensinen til Shell. Prøv å fyll denne bensinen å se om dette hjelper. Dette løste i alle fall problemet på min bil noen år tilbake. I tillegg til dette fyller jeg alltid full tank og en flaske kondensfjerner ved vinterlagring. Har ikke hatt problem med tankmåler siden sesongen 2009 :D

Frank
1999 Coupe

Svar