Skifte av bremsevæske på C5 (og C6)

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Skifte av bremsevæske på C5 (og C6)

Legg inn av C5_2000 » søn mar 03, 2019 12:57

I mine øyne er ikke ordinært bremsevæske bytte ved kun å bytte væske i bremseforsterkerene via hjulenes lufteskruer nok

Inne i ABS enheten er det endel kanaler som aldri får ny bremsevæske dersom man kun gjør bremsevæske bytte på denne måten .
Dette gjelder linjer som jeg har merket med rødt på tegningen under .
Denne væsken formoder jeg at når den blir gammel vil nok skape problemer for pumpe/ventiler å fungere .
ABS pumper som aldri brukes setter seg mer og mer fast og trekker tilslutt så mye strøm pga høy friksjon i pumpen at sikring ryker og man får ABS feil

Denne bremsevæsken kan og bør skiftes ut ved å bruke Tech2/Tech2Win og kjøre pumpe /ventiler i en Automated Test jevnlig (i mine øyne) .

Normal bleed front and rear.jpg
Tech 2 solonoid test no 1 .jpg

Jeg har nå innsett at CCN forumet aldri blir en prioritert som kunnskapsdatabase for norske Corvette eiere av CCN ,da det kun er FB som gjelder .

Feil i selve forumsfunksjonalitet som ingen fikser trenger man blodtrykksenkende midler for å fortsette å bruke

Fortsetter derfor heller med skrivingen kun på CorvetteForum.com i C5 avdelingen som er et høyst levende og lærerikt forum som jeg har hatt stor glede av følge og skrive i de senere år .
Trenger noen C5 hjelp så er det bare å ta kontakt

The end

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skifte av bremsevæske på C5 (og C6)

Legg inn av Herman » ons mar 06, 2019 23:31

Hei Øystein!

Takk for dette og alle andre informative og lærerike innlegg du tidligere har postet! Jeg vil selvfølgelig følge dine innlegg videre i Corvetteforum.com, som forøvrig har vært svært nyttig i de 11 årene jeg har eid C5. Vi snakkes

Frank K.
1999 Coupe

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor mar 07, 2019 08:11

Takk for det Frank .

Det er bare å ta kontakt direkte dersom jeg kan hjelpe med noe :D

Jeg legger ut hvordan jeg gjør en Automated bleeding som nevnt ovenfor på bilen min etterhvert der .

mvh Øystein

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av corvettte » lør mar 16, 2019 19:16

Helt enig.... Jeg følger Øystein selv om jeg har en c6 er det meget lærerikt.. Stå på vi er nok mange som har lært mye av deg. Mvh Knut

Svar