Demontering av høyre tankmåler på 2000 modell

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Demontering av høyre tankmåler på 2000 modell

Legg inn av C5_2000 » tor aug 09, 2018 17:05

Jeg fikk en forespørsel fra et CCN medlem om å skrive litt på forumet om C5 selv om jeg ikke er CCN medlem lenger selv .
Det fant jeg ut jeg skulle prøve på :D

Fikk besøk av en tvilling av min egen bil (sort 2000 aut) som kjøres av en veldig hyggelig kar fra Sandefjord .

Bilens tankmåler gikk plutselig til null i dashbordet og det kom feilkode.
01_tech2 alarm.gif
I forkant var det kjøpt inn nye gummipakninger til begge tankmålerene/pumpene .

Signalverdiene inne på Tech 2 så ikke så helt gale ut , men det ble bestemt å ta ut høyre måler , siden denne gav alarm nå .
Høyre tank var i tillegg kjørt tom i forkant for å slippe bensinsøl .
02_tech2 signalverdier.gif
Enklest er å heise opp bilen og komme til fra undersiden , men det er også mulig å ta av høyre bakhjul og inneskjerm for å komme til.

Her vises deksel før og etter demontering
03_fjerne deksel 1 3 skruer mener jeg å huske.gif
04_deksel 1 fjernet og lagt på gulv.gif
04_deksel 1 fjernet.gif
Fordel å alltid koble fra batteriet i motorrommet først og deretter plugg for nivåsignal

05_Nivåsensor passasjerside tilkoblinger.gif
06_nivåsensor kobling 3 ledere.gif
Bruk deretter egnet verktøy i metall for å løsne bensinkoblingene tur/retur fra tank . Bruker man plastikk verktøy er det fort gjort å skade selve koblingene og da blir det en del ekstra kostnader/arbeid for å få skiftet defekt kobling .
07a_bruker metall verktøy for å løsne kobling.gif
07b_Begge koblinger løsnet.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: Demontering av høyre tankmåler på 2000 modell

Legg inn av C5_2000 » tor aug 09, 2018 17:23

Skru deretter ut seks skruer for å løsne måler/pumpe fra tanken .
08_skrur ut 6 skruer for å løsne pumep_nivåmåler fra tanken.gif
Trekk forsiktig ut pumpe/nivåmåler mens man vrir (lirker ) for å få den ut .
Flottøren henger seg for fast så man må ikke bruke noen stor kraft
09a_trekker_vrir måler forsiktig ut av tanken.gif
Her er måleren og siphronpumpen demontert
10_siphronpume_måler demontert.gif
Det er fullt mulig å bruke mange tusenlapper og skifte målerene , men jeg mener man kan spare lit peng på å sjekke/rengjøre de målerene man har på bilen .
Selve nivåmåleren er enkel å demontere som bildene under viser . For å fjerne evt belegg på sleperinger/motstandselement buker jeg viskelær og isopropanol etterpå for å gjøre rent .
Bruker man sandpapir eller lignende kraftige saker ødelegges disse sakene kjapt , så det frarådes
11a_demontering 1.gif
11a_demontering 1.gif (314.55 kiB) Vist 685 ganger
11a_demontering 2.gif
11a_demontering 3.gif
11a_demontering 4.gif
Når rengjøringen var ferdig sjekkes jeg kvalitetet på signalet dvs motstandsverdien i sleperingen :

Det er ca 40 ohm ved tom tank og ca 250 ohm ved full tank .
Beveger man flottøren over hele området skal motstanden endre seg rolig mellom disse verdiene
12_sjekk av sensor før remontering.gif
13a_tom tank 41 ohm.gif
13b_full tank 251 ohm.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tor aug 09, 2018 17:32

Tilslutt sjekket jeg disse kontaktpunktene som er nedsenket i bensin hele tiden og fort kan få litt dårlig kontakt før måler/pumpe ble remontert tilbake på bilen .
14_sjekk kontaktpunkter.gif
Verdien fra tankmåleren ved tom tank og nederste etter at tanken ble fyllt helt opp .

Høyre måler har nå normale verdier , men venstre tank viser kun 2.27 volt ved full tank ( skulle vært ca 2.5 volt dvs ca 10% for lite signal)

Denne måleren må derfor demonteres og sjekkes , Blir nok en jobb litt senere i år .
Vil da tvangskjøre el.pumpen og tømme venstre tank via schraderventilen på bensinmanifoilen ned på bensinkanner 8)
15_måler tilbake i tank dvs tom tank.gif
16_Fulle tanker.gif

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » tor aug 09, 2018 20:07

Så bra Øystein,!

Det er fint å ha deg med på laget igjen. Vi trenger absolutt eksperter som deg på C5 her på CCN-forumet. Vi får håpe flere C5-interesserte blir med å bidra med postinger. Interessen for C5 er blitt stor og modellen har blitt en «gammel bil» og trenger mer vedlikehold en folk fleste klar over.

Forumet byr på en unik mulighet som ikke FB har, til å samle god teknisk informasjon som vil være til nytte for medlemmene i mange år framover.

Så nå er oppfordringen gitt til alle C5-frikere bli med å bidra til aktivitet på forumet dere også. Selv kommentarer eller spørsmål er velkommen. :-)

Arne

Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Legg inn av CORVETTENORWAY » tor aug 09, 2018 20:33

fint å se at du skriver igjen :D :D :D

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » fre aug 10, 2018 09:52

Flott at du ikke klarer å holde deg Øystein
Er vel neppe mange i Norge som etter hvert har slik ekspertise på C4-C5 som det du har .
Fantastisk at du vil dele det med oss igjen

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre aug 10, 2018 15:10

Takk for det .

Er nok mange andre som er flinke på C4 og C5 , men som dessverre ikke skriver på forumet .
Når jeg ser hvordan 75Corvette har stått på med å bygge opp sin C4 og løst alle utfordringene samt dokumentert dette til felles glede og nytte i forumet så synes jeg det er veldig prisverdig . Blir interressant å følge både hans prosjekt og ikke minst Arnes langdryge motorprosjekt som "heldigvis" aldri tar slutt . :mrgreen:

Kjetil Halvorsen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kjetil Halvorsen » ons aug 29, 2018 08:55

Tankmåler som tuller er vel en av de største gjengangerne av feil i C5. Har det gått langt nok er det sikkert bare en slik rep som dette eller utskifting som gjelder. Men det skrives mye om dette på amerikanske forum, og det ser ut at det å gi tanken visse type rensemider med jevne mellomrom, OG det å fylle 98 vs 95 både er prevantivt og faktisk kan rette feilen. Mener det sies at et stoff som heter "techron" er det beste, men det finnes kanskje ikke i Norge... Tror dette har skjedd en gang med min bil for lenge siden, men kjører kun 98 oktan nå og har ikke inntruffet siden.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons aug 29, 2018 12:17

Jeg har begynt å fylle på en flaske Techron i sesongen for forebygging. På denne bilen ble det fyllt på flere flasker Techron uten at det hjalp.
På 1997-2003 er målerene/pumpe ganske greie å ta ut. Etter midtveis i 2003 må begge tankene taes ned og det blir vesentlig mer arbeid.

Mvh Øystein

Svar