Startproblem C5 2003 Covertible

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Startproblem C5 2003 Covertible

Legg inn av Reinh » man nov 06, 2017 19:45

Hei. Etter at C5n har stått i garasjen noen uker (4 til 6 uker) startet den , som vanlig på første forsøk, men da jeg skulle sette bilen i Revers, var det som om girene 'bare fløt' og den gikk ikke an å settes i revers ! Etter å ha stoppet bilen, får jeg nå ikke startet den igjen. Bilen er 'helt død'. Når tenningsnøkkelen står i ON posisjon vises varsellampene for 'CHECK GAGES' og 'CHECK' med motor symbol.
Jeg har sjekket alle 'Gages' og temperaturer på Olje, kjølevæske og gearolje, ligger på et par plussgrader.
Jeg har prøvd med reservenøkkel, sjekket alle sikringer som det står noe om 'IGNITION' på samt STARTER og CRANK sikringen.
Det er nok bensin og batteri er helt topp. Alt elektrisk virker, men altså ikke en lyd når jeg prøver å starte.
Jeg har sjekket feilkoder, og det er ingen Current koder som indikerer noe som helst feil.
Noen som har forslag til hva mer jeg kan sjekke ?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Startproblem C5 2003 Covertible

Legg inn av C5_2000 » man nov 06, 2017 23:13

Hei .

Antar det er en 03 automat du har .

Hvilke koder har du , kan du lese av alle kodene og skrive de inn i tråden ?

Nå du stopper motoren blir nesten alle feilkoder Historiske .
Dette pga de fleste modulene mister spennning når tenningen blir slått av .
Derfor er det beste å sjekke feilkoder før motoren slåes av .

Det optimale er alltid å slette alle koder nå motor går , kjøre til feilkoder kommer inn og lese de av før motoren stoppes

Står bilen i revers nå?

Du kan sjekke sikringen til Theft deterent releet .
Som du ser av nederste tegning så aktiverer Park/ Neutral bryteren Theft Deterent releet .
Har du mulighet for å måle om du har spenning inn på C2 terminalen på dette releet ?
fuse_theft_deterent.gif
2003_Theft_Deterent_relay.gif
mvh Øystein

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Reinh » tir nov 07, 2017 07:33

Hei.
Takk for svar så langt.
Jeg skal sjekke dette i kveld. Hvor sitter dette 'Theft Deterent' releet ?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir nov 07, 2017 11:52

Hei igjen .

Se post 8 i denne tråden for for bilde av plassering av dette releet , som ligger over BodyControlModulen i fotbrønnen på passasjersiden .

https://www.corvetteforum.com/forums/c5 ... oblem.html

Det skal være mulig å høre om releet klikker slik det vises til i den samme posten.

Legg ut alle koden du leser av så antar jeg det er mer ledetråd i disse om hva som tenner check Engine lyset

mvh Øystein

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Reinh » tir nov 07, 2017 19:23

Hei igjen Øystein.
-Feilkodene er:99-HVAC 3 koder; B0361H, B0363H, B0441 HC.
-Jeg fant ingen sikring som het 'Theft deterent relay', men jeg fant selve releet, og det klikket når nøkkelen vris til START ( da lyser som nevnt ; CHECK GAGES og motor symbolet, på instrumentpanelet).
-Leste i tråden du sendte noe om at det kanskje kan være STARTER Solenoiden. Sitter den overkommelig fra motorrommet, eller må jeg under bilen ? Andre tips ?
Jeg setter stor pris på hjelpen jeg får. Takker så langt. Jeg kjøpte C5n i sommer, den har ikke vært registrert og kjørt i Norge. Jeg har i tillegg en 74 C3 som jeg har fixet på i 10 år nå.
Gunnar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir nov 07, 2017 20:53

Hei Gunnar .

Disse feilkoden gjelder for spjeldstyringen i HVAC anlegget på bilen og har ikke noe med startproblemene å gjøre .
Er ikke utenkelig du må bytte elektrisk aktuator for sjåfør siden pga sprukket tannhjul i aktuator .
Er også litt mer info om dette i denne trådenhttp://www.corvetteclub.no/forum/10/7814[url]h ... um/10/7814[/url]

Her er litt tekst fra manualen under på feilkodene.
B0361 , B0441 and Drivers Side AC Blows Warm - accumulator air automatic compressor condenser condition control display evaporator head inoperative temperature vent
DTC B0361, B0363, B0365, or B0367
Circuit Description
The following DTCs are for the left and right air temperature actuators:

B0361 and B0363 are for the left air temperature actuator
B0365 and B0367 are for the right air temperature actuator
The HVAC control module commands the air temperature actuators to move by controlling the voltage supplied on the control circuit. A signal voltage of 0 volts or a signal voltage of 5 volts rotates the air temperature actuator. A voltage of 2.5 volts stops the door. The HVAC control module determines the current position of the actuator by monitoring the voltage on the signal circuit. The feedback potentiometer is a function of the motor position. The HVAC control module controls the air temperature actuator door positions in order to maintain the selected air temperature

Mhp evt defekt startsolonoid kan du prøve om du kan få målt om det er spenning på startsolonoiden når vrir om tenning(lilla ledning)

Er litt kronglete/trangt og komme til på . Får du spenning her år du slår på spenningen tyder det på at starter evt startsolonoid er defekt .
Har du spenning kan du forsøke å gi startsolonoiden et kakk med et eller annet hardt og se om du får liv i den .

Dersom du ser i den tråden jeg holder på med nå i forumet vedrørende skifte av harmonic balancer ser du bilder av starteren fra undersiden .
http://www.corvetteclub.no/forum/10/794 ... =15#p50229
mvh Øystein
starter_2003_mod.png

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Reinh » ons nov 08, 2017 08:57

Hei igjen.
Har du tips til hvor jeg kan kjøpe Starter solenoide (hvis den må skiftes), releer og sikringer ? Jeg har handlet mye hos Ecklers til min C3, men finner ikke så mye deler til C5 hos de.
Og hva kan sikringen til 'Theft deterent relay' hete ?
Hvor får jeg kjøpt PNP (Park/Neutral/Position) switch ?
Gunnar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons nov 08, 2017 19:15

Hei igjen .

Jeg kjøper en god del deler fra Rock Auto http://www.rockauto.com/og har bare gode erfaringer med de.
De leverer deler til mange bilmerker og man kan betale med PayPal .
Man kan velge hvor fort man ønsker delen levert og får opp kostnaden før man bestiller.
Den raskeste delen kom vel på ca 4 dager :D
Greie priser og en veldig god oversikt over med bilder og delernr på de ulike delene.
Jeg personlig velger gjerne AcDelco produserte deler .
I linken over velger du fabrikant-årstall-modell-od deretter hvilke del av bilen du ønsker å kjøpe del til og du får opp ymse valg slik som vist her .
Klikker du på info/partnr får du opp mer relevant info om delene
2003_CHEVROLET_CORVETTE_5_7L_V8_Starter_Motor___RockAuto.jpg
Mhp Theft deterent releet så får det styrestrømmen via tenningsbryter og Fuse 14 som vist på tegningen under.

Jeg personlig ville målt om jeg hadde 12volt på startersolonoid ledning når jeg vrir om tenningsnøkkelen .
Har du det så tyder det på defekt starter/startersolonoid.
Har du ikke 12 volt ville jeg målt på styrekretsen og evt sjekket hva som mangler av signal og releet faktisk fungerer . Kan være brente relekontakter .

Står bilen i revers nå når du ikke får startet den ?
I første tråden skrev du at du ikke fikk satt den i revers ( som er en forutsetning for å få startet C5én). Theft deterent releet kan ikke bli aktivert for ParkNeutral bryter indikerer Park )
mvh Øystein

2003_corvette_theft_deterent.jpg

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Reinh » fre nov 10, 2017 19:03

Hei igjen Øystein.
Jeg prøvde som du sa;å måle spenning på C2 (gul wire) på Theft Deterent Realy (TDR),med nøkkelen i start posisjon, men fikk ikke noe lys på prøvelampa. Så jeg er vel inne på noe her. Sikringen til TDR er helt OK, også alle andre sikringer jeg har sett på. Kan det være dette releet som er gåent, eller hva må jeg sjekke videre ? Hva med PNP bryter ?Hvordan kan jeg sjekke denne ?
Gunnar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre nov 10, 2017 21:22

Denne bryteren er på siden av gearkassen (under bilen)
switchwn.gif
I pluggen C1 er den en PPL (lilla) ledning som skal ha 12volt fra tenningsbryter som tilføres switch via pinne E .
Er switch OK skal denne 12v kommeut på kontakt G (gul ledning) ref skjema over .)

Er ikke kontaksettet ikke lukket når gearkasse står i Park/Neutral posisjon kan bryter være defekt eller ute av justering .
2003 park neutral switch.gif

Her er link til info om justering av denne bryteren
https://www.corvetteforum.com/forums/c5 ... trans.html

Dersom du ikke har så ville jeg anskaffet meg en verkstedmanual på årsmodellen din asap dersom du planlegger å beholde bilen i noen år . Disse er uunværlige mhp feilsøking og for å lære hvordan ting fungerer .

For meg er GM's verkstedmanual og en Tech 2 diagnoseverktøy et must dersom jeg skal kunne vedlikeholde/feilsøke på min 2000 modell :D
Er ikke mange verkstedtimene som trengs for å dekke overnevnte kostnader .

mvh Øystein

Reinh
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Reinh » lør nov 11, 2017 14:37

Hei igjen.
Service manual og Tech2 må jeg jo anskaffe meg. Dette er jo en hobby jeg skal ha i mange år, også når pensjonsalderen kommer !
Ved hjelp av gode naboer fikk jeg flyttet C5n opp på Saxeliften (hvor C3n var parkert for nye vinter-prosjekter..).
Med hjelp til å vri nøkkel i startposisjon fikk jeg sjekket startsolenoiden, og det var spenning på lilla ledning. Prøvde å banke på solenoide og starter men ikke liv å få. Hvordan kan sjekke videre om det virkelig er starteren eller solenoiden som må byttes ?
Bør jeg ta ut starter og få den sjekket på et GM verksted el.l. ?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør nov 11, 2017 16:02

Hei igjen .

Bra du har fått konstatert dette :D .

Jeg tror ikke du får kjøpt ny separat startsolonoid .

Starteren er nå 14 år gammel så jeg ville kjøpt ny starter og byttet .

GM sjekker neppe dette gratis og da blir det fort dyrere enn å bytte komplett starter .

Jeg vet ikke hvilken type som det er på din bil , men kjøper man en remanufactured ACDElco fra rock auto koster den ca 140 USD pluss mva og porto .
Det finnes sikkert fabrikanter av startere som sikkert kan brukes , men det har jeg ikke kunnskaper om :D
Du kan evt også sjekke med Sarpsborg Motor eller andre firmaer hva det koster å kjøpe av de .
Personlig så foretrekker jeg direkte fra Rock Auto når jeg kan .

Som du ser av tråden min for skifte av harmonic balancer så må du ned med eksosanlegget for å komme til starterens festeskruer fra undersiden .

Jeg antar du har målt at det 12volt på starterens pluss som kommer direkte fra batteriet , rød kabel som kommer direkte fra batteriet ?

mvh Øystein

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » søn nov 12, 2017 10:43

Hei.

Skyter i blinde nå, men jeg mener å huske at C6 hadde en svakhet i gearoverføringen. En plastdings i forbindelse med gearstang/overføring røyk, og man fikk da ikke satt bilen i park, og dermed fikk man ikke start på bilen.

I det første innlegget om startproblemene så minner det kanskje litt om samme problem, eller hva mener du Øystein?

Roar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn nov 12, 2017 12:41

Hei Roar .

Både C5 og C6 (meg bekjent) har en Automatic Transmission Shift Lock Control solonoid som er plassert ved gearspaken . Dersom den feiler får man ikke gearspaken ut av Park posisjon.
Det skal ikke være noe problem å få start på bilen .

Jeg skrev noen ord om det i denne tråden
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7756#p49155

mvh Øystein

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » søn nov 12, 2017 14:25

Ok, men jeg mener det var en i avdelingen min hvor noe gikk i stykker mens den stod i gir, og at man dermed ikke fikk satt den i park?

Roar

Svar