Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Brukeravatar
CORVETTENORWAY
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 227
Registrert: tir feb 12, 2013 21:09
Sted: vear,stokke
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av CORVETTENORWAY » man okt 23, 2017 19:11

tror det er mange innom å ser å leser på forumet :D :D :D bra at noen gjør en god jobb å legger ut bilder og info som hjelper mange , takker :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 6

Legg inn av C5_2000 » man okt 23, 2017 20:29

Hyggelig å høre . Synes også det er viktig til å bidra på norskt forum fremfor på utenlandsk selv om jeg selv har hentet 99% av mine C4 og C5 kunnskaper fra utenlandske forum :D
Forøvrig så har jeg måtte kjøpe to verktøyer for jobben .
Et lite verktøy "Flywheel locking tool" for å låse tannkransen på svinghjulet slik at veiakslingen står i ro når gammel og ny låsebolt for svingningsdemper løsnes/festes .
CORVETTE_CAMARO_Z28_C5_LS1_LS6_4_8_5_3_6_0_6_2_FLYWHEEL_FLEXPLATE_HOLDING_TOOL___eBay.jpg
I og med at jeg også skal bytte registerkjede så må registerkjededekselet demonteres med gammel pakning og remonteres med ny pakning . Det er viktig at deksel med ny pakning er sentert 100% rundt veivakslingen for å unngå lekkasje fra pakningen .
Da risikerer å måtte ta av svingningsdemperen og bytte pakning etter kort tid .
Har derfor anskaffet dette timing cover alignment verktøyet
GM_LS_Gen_III___IV_Timing_Cover_Alignment_Tool_LS1_LS2_LS3_LQ9_LQ4_5_3_Moore___eBay.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 7

Legg inn av C5_2000 » tor okt 26, 2017 19:47

Da ble det ei lita økt til idag med å låse svinghjulet.
For å få det til må eksosanlegget av og starter demonteres:
Løsnet først klips på kabler til begge bakre O2 sensorer , dette for å unngå skade kabler/sensorer når eksosanlegget ble tatt ned .
Vedlegget 22a_Ta_av_klips_på_bakre_o2_sensor_jpg_and_Forum.jpg er ikke lenger tilgjengelig.
22a_Ta_av_klips_på_bakre_o2_sensor_jpg_and_Forum.jpg
Løsnet blå låsetapp og koblet fra pluggene til bakre O2 sensorer . Pluggene er plassert ved siden av eksosmanifoilenes utløp.
22b_Ta_av_klips_på_bakre_o2_sensor_jpg_and_Forum.jpg
22c_Ta_av_klips_på_bakre_o2_sensor_jpg.jpg
22d.blå låsing plugg v bakre o2 sensor.jpg
Løsnet boltene på begge eksosmanifoilutløpene vha 15mm pipe
23.Frakoblet plugg H bakre o2 sensor.jpg
24a.Høyre eksos 15mm pipe.jpg

Koblet fra begge bakre eksosklammere vha 15mm pipe
24b.demontert H eksosklammer.jpg
Løsnet (2 bolter)så midtre(bakre) eksosklammeroppheng vha 13mm pipe
25c.Begge bakre klammere frakoblet.jpg
Løsnet (2 bolter)så midtre (fremre) eksosklammeroppheng vha 15mm pipe
26__Løsnet_bakre_midtklammer_13mm_pipe_jpg.jpg
26__Løsnet_bakre_midtklammer_13mm_pipe_jpg.jpg (81.69 kiB) Vist 327 ganger
Dermed kunne eksosanlegget legges ned på gulvet
26.Løsnet fremre midtklammer 15mm pipe.jpg
Vedlegg
27.Eksosrør demomntert og lagt på gulvet.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 8

Legg inn av C5_2000 » tor okt 26, 2017 20:28

Når eksosrøret er tatt ned ligger starteren litt mer tilgjengelig
28a.Starter før demontering.jpg
Løsnet så begge festeboltene med 13mm pipe
28b_Løsne_2_stk_bolter_vha_13mm_pipe_jpg_and_Forum.jpg
Måtte posisjonere starter med kabeltilkoblingene opp og fikk løsnet festmutter vha 13mm ledd-Pipenøkkel .
28d__løsner_vha_13mm_pipe_leddnøkkel_jpg.jpg
28d__løsner_vha_13mm_pipe_leddnøkkel_jpg.jpg (101.51 kiB) Vist 322 ganger
Her er kablene som er koblet til starterens plusskobling
28e__kabler_på_plusstilkobling_jpg_and_Forum.jpg
28e__kabler_på_plusstilkobling_jpg_and_Forum.jpg (84.11 kiB) Vist 322 ganger
Løsnet tilslutt lilla ledning koblet til starter vha 8mm fastnøkkel og da var starteren frigjort og kunne fjernes .Den lilla ledningen kommer fra Theft Deterent releet og aktiverer startsolonoiden i selve starteren. Får man ikke start på bilen og har ingen feilkode , kan det være lurt å sjekke om man har 12volt på dette tilkoblingspunktet . Har man 12volt her og null repons på startmotor tyder det på at startsolonoiden er kaputt
28f_løsner_lilla_ledningsmutter_vha_8mm_fastnøkkel_og_tar_ut_starter_jpg_and_Forum.jpg
28f_løsner_lilla_ledningsmutter_vha_8mm_fastnøkkel_og_tar_ut_starter_jpg_and_Forum.jpg (82.52 kiB) Vist 322 ganger
Her vises alle ledninger som er koblet til starteren
28g_alle_kabler_frakoblet_starter_jpg_and_Forum.jpg
28g_alle_kabler_frakoblet_starter_jpg_and_Forum.jpg (111.72 kiB) Vist 322 ganger
Fjernet plastdeksel mellom starter og svinghjul ved å skru ut 2 stk skruer (10mm pipe)

Sensoren som sees øverst (nederst på høyre side av blokka) er CrankShaft Position Sensor(CKP)
Nederst i bildet(Høyre side bunnpanne) er Engine Oil Sensor .

29a.Løsner 2 skruer vha 10mm pipe og tar av plastdeksel.jpg

Her er demonert deksel
29b.demontert plastdeksel.jpg
Innkjøpte svinghjullås var ikke helt 100% maskinert så jeg måtte slipe av litt for å få den på plass
29c.Bearbeidet låsebrakett.jpg
Her er svinghjulet låst fast , slik at låsebolten på gammel harmonic balancer kan nå løsnes når litt mer er fjernet foran motoren .
29d.festet brakett vha 17mm pipe.jpg
Her er demontert starter og plastdeksel demontert
29e.starter og plastskive demontert.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 9

Legg inn av C5_2000 » tir okt 31, 2017 20:58

For å gjøre bedre plass koblet jeg av plugg samt pluss ledning fra dynamo til batteriet og løsnet de to festeboltene vha 13mm pipenøkkel
30_Frakobling_dynamo.gif
30b_festebolter_for_dynamo.gif
Tømte deretter servooljetanken etter beste evne vha denne greie biltemapumpen
31_Sugte_opp_servoolje_med_biltemapumpe.gif
Skrudde deretter ut låsebolt på styrestaget vha 13mm pipenøkkel m/ forlenger
32_Skrudde_ut_bolt_m_13mm_pipe_på_styrestag.gif
32b_bolt_fjernet.gif
Løsnet høyre og venstre oppheng av swaybar
33a_Høyre_swaybar_feste_13mm_pipe.gif
33b_Vemstre_swaybar_oppheng.gif
Koblet derettter av venstre og høyre swaybar stabilisatorstag . dette ble gjort vha 18mm fastnøkkel og T-40 torx
33c_Venstre_Stabilizer_Link_frakobles.gif
33d_Høyre_Stabilizer_Link_frakobles.gif
Etter dette var dette var det bare å lirke ut swaybaren m/ stabilisatorstagene på .
Disse var slitte og skal byttes med nye som er på vei fra Rock Auto i skrivende stund
nye stag
33e_Stablizer_stag_frakoblet.gif
her er swaybar og stag demontert fra bilen
33f_swaybar_på_vei_ut.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 10

Legg inn av C5_2000 » ons nov 01, 2017 19:43

Løsnet så rørklammer for kjøleslange for å får bedre plass
34a_Løsnet_rørklammer_for_kjøleslange.gif
34b_bedre_plass_plutselig.gif
Løsnet høyre og venstre Tie rod end (har ikke norskt ord for det :D ) vha T-40 torx og 18mm fastnøkkel
35_Løsnet_høyre_Tie_rod_end.gif
35b_Løsnet_venstre_Tie_rod_end.gif
Løsnet mutterene noen få omdreninger
35c_Løsnet_mutter_noen_omdreininger.gif
Banket så med hammer på treplank inntil den kone kobling løsnet høyre side
35d_banket_med_hammer_til_den_løsnet.gif
35e_der_var_tie_rod_end_løsnet.gif
Her er venstre side løsnet
35f_Høyre_side_løsnet.gif
Løsnet slange fra tank til innløp servopumpe
36a_løsnet_slange_fra_tank_til_servopumpe.gif
Måtte avsted å kjøpe en 18mm fastnøkkel som jeg kuttet drøyt 10mm åpning i for å få løsnet kobling på rør inn på styrerack
36b_kjøpte_18mm_fastnøkkel_og_kuttet_10_1mm_åpning_.gif
Satte et fat under servopumpe for å ta imot søl
36c_satte_fat_under_servopumpe.gif
Løsnet rør til servoolje kjøling
36d_løsnet_rør_til_servokjøler.gif
Her er koblingen løsnet .
Alle løse rørende ble tettet for å unngå skit i systemet
36f_rør_til_servokjøler_demontert.gif
36g_Løsnet_oppheng_for_kjølerrør_til_servo.gif
36h_kjølerrør_løsnet.gif
Løsnet klips for plugg til magnasteeringsignal
36i_Løsnet_klips_til_plugg.gif
Kjølerør demontert
36J_Kjølerrør_demontert.gif
Løsnet rør til utløp servopumpen
36k_Løsnet_rør_til_servopumpen.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 11

Legg inn av C5_2000 » ons nov 01, 2017 20:41

Løsnet så 3 skruer på throttlebody for å ta dette av (få bedre plass)vha 10mm pipenøkkel
38a.løsnet 3 skruer på throttlebody m 10mm pipenøkkel.jpg
Koblet av pluggen for aktuatoren samt koblet av kjøleslange for throttlebody
38b.koblet av plugg til throttlebodyaktuator.jpg
38c.koblet av kjøleslange på throttlebody.jpg
Løsnet de øvre gummiopphengene for EBCTMén vha 10mm pipe
38d.løsnet 2 oppheng for ebctm på oversiden.jpg
Løsnet deretter det tredje på undersiden
38d.løsnet et oppheng på undersiden med 10mm pipenøkkel.jpg
Som bildet viser må braketten for EBCTMén fjernes for å få ut servopumpe med brakett
38d.Må løsne brakett for ebctm for å få ut servopumpe.jpg
Koblet (vippet til siden) kobling for styre stag
38f. koblet av på styrestag.jpg
Løftet opp EBCTMén litt og ordnet midlertidig oppheng . Den er litt for tung til å bare henge i bremserørene.
38g. Løftet opp ebctm og hengte den fast som vist.jpg
Koblet av magnasteeringkontakten og skrudde ut 4 bolter for EBCTM braketten vha 13mm pipenøkkel
38h. koblet av magnasteerkontakt og løsnet 4 bolter med 13mm pipe for brakkkett ebctm.jpg
Løsnet så felles bolt for styrerack og EBCTM brakett . Brukte 18mm pipe på bolt og mutter på baksiden
38i.løsnet bolt for styrerack og ebctm brakett m 15mm pipe. .jpg
Her er EBCTM brakett demontert
38k.Her er ebctm brakett fjernet.jpg
Løsnet så andre bolt (høyre side) for styrerack
38L. Løsnet andre bolt for styrerack 15mm og 18mm pipe.jpg
Nå kan styrerack vippes løs fra festene sine
38M.nå kan rack vippes løs.jpg
Løsnet og skrudde ned mutter ca 10mm vha 13/16" pipe . Dette for å få nok klaring til til å få lirket ut styrerack på sjåførsiden. Dette gjelder alle 4 festepunkter for motorens feste til rammen, to på hver side
39a.Løsnet med 13_16 pipe 4 festepunkter , ned ca 10mm.jpg
39b.løsnet bakre venstre side ned 10mm.jpg
Ble da slik
39c. ble da slik.jpg
Brukte skrujern for å bende opp akkurat nok klaring for å dra styrerack ut sideveis
39d.brukte skrujern og satte maks åpning frem,me på venstre side .jpg
Lirket/ roterte styrerack ut sideveis
39e.lirket styre rack ut på venstre side.jpg
39f. lirket enda mer.jpg
39g. plutselig var racket ute.jpg
her er racket demontert og åne hull tettet til for å unngå skit i systemet
39H.Her er rack ute . tettet hull for å unngå skit i styrehuset.jpg
Fjernet skrutrekker dvs spenn i oppheng inntil racket skal inn på plass igjen
39I.Fjernet spenn i oppheng.jpg
Tok deretter av spenn på tensioner for AC kompressor og tok av AC beltet.
40a.Tok av spenning på tensioner AC drivreim.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 12

Legg inn av C5_2000 » ons nov 01, 2017 21:15

Brukte en 15/16" pipe og ekstra forlenger for å klare å løsne gammel festebolt for harmonic balancer . Så fort den er løsnet kan den skrues ut med fingrene
41a.Brukte 15_16s pipe og lang forlenger for å løsne bolt på balancer.jpg
Her er den gamle bolten
41b.gammel bolt.jpg
Målte klaringen på gammel balancer og resultatet var midt i toleranseområdet med 3.22mm klaring mellom enden av veivaksling og enden av balancer
41c.Målte klaring.jpg
41d.Klaring vae 3.22mm dvs perfekt.jpg
Skrudde så inn gammel festebolt litt og brukte den som anleggsflate for avdrager så lenge det gikk
41e.skrudde inn gammel bolt litt og brukte avtrekker først del.jpg
Deretter byttet jeg bolt med 27mm pipe og trakk av balanceren siste rest
41f.brukte 27mm pipe istedenfor gammel bolt.jpg
41g.brukte pipen sammen med avtrekker side bit.jpg
Her er den gamle balanceren demontert
41h.balancer demontert.jpg
Fikk løsnet alle boltene med 10 mm pipenøkkel unntatt den ene som var delvis bak tensioner for AC beltet
42a.løsnet alle boltene unntatt en på timingchain cover med 10mm pipe.jpg
Løsnet derfor tensioner for AC beltet med 13mm pipenøkkel og tok den av
42b.måtte fjern tensioner for ac belt 13mm pipe.jpg
Her er tensioner fjernet og det er tilgang til siste skrue for registerkjede deksel
42c.ac tensioner demontert og tilgang til siste bolt.jpg
Her er nå registerkjede deksel og pakning demontert
42d.timingcover og pakning demontert.jpg
Her er oljepumpen klar for demontering
42h.oljepumpe klar for demontering.jpg
Løsnet de 4 festeboltene vha 10mm pipenøkkel
42I.løsnet 4 bolter for pumpen med 10mm pipe.jpg
Løsnet så bolt for feste av sugerør toil pumpen vha 10mm fastnøkkel .
Pass på så ikke skruen faller inn og ned i bunnpannen , da blir det litt ekstra jobb .
42J.Løsnet en bolt for innløpsrør vha 10mm fastnøkkel.jpg
Roter så pumpen forsiktig litt med urviseren til innløpsrør løsner fra pumpen.
42K.Vred pumpen medurs til pumpen var fri fra innløpsrør. pass på pakning.jpg
Denne pakningen må flyttes over på innløpsrør før pumpe monteres igjen
42L.Denne oaking flyttes over på innløpsrør.jpg
Slik blir det da . Dersom denne pakning evt ny pakning er montert her ved montering av gammel / ny pumpe blir det skralt med oljetrykk
42n. pakning plassert igjen.jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 13

Legg inn av C5_2000 » ons nov 01, 2017 22:05

Tusjet merke på på kamdrev og ved siden av for å sikre at det kom på plass på rett sted etter bytte av kjede
43a.Tusjet merke på veis og kam drev for å sikre samme plassering.jpg

Løsnet de tre boltene på kamdrevet vha 10mm pipenøkkel
43b.løsnet boltene på kamdrev vha 10mm pipe.jpg
På innkjøpt Timing Chain tentioner dunket jeg ut medfølgende hylser som vist da de ikke trengs på Trick Flow adapteret
44a.Dunket ut hylse i timing chain tensioner.jpg
Monterte på tensioner på adapteret
44b.monterte på tensioner på adapter.jpg
Tok noen dråper Loctite på skruene og festet de vha 5mm umbrakonøkkel
44c.Tok noen dråper loctite på skruene og fester to skruer vha 5mm umbrako.jpg
Skrudde ut de tre nedre skruene som holder kamplaten på plass vha 10mm pipenøkkel
44d.skrudde ut 3 skrue for kamplaten vha 10mm pipe.jpg
Skrudde fast TrickFlowAdapteret med tre medfølgende skruer . Moment 15-18 ft lbs ( 20-24 Nm
44f.moment på 20-24Nm eller 15-18 ft_lbs.jpg
Hengte på nytt C7 kjede på kamdrevet og posisjonerte det på plass ihht til merking
44g.satte på kamdrev og nytt registerkjede ihht til merking.jpg
Skrudde til de orginale festeskruene med 10mm pipenøkkel og moment 35Nm ihht til manual
44h.skrudde til skruene for kamdrev til 35Nm og 5mm umbrakobit.jpg
Sist redigert av C5_2000 den lør nov 04, 2017 12:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 212
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av 75Corvette » ons nov 01, 2017 23:09

Det går jo fort unna her å :D når man bytter registeret skal man egentlig time opp motoren før man demonterer registeret. Dette fordi at man da skal ser om timingen har hoppet tenner og om timingen er riktig.
Det fungerer slik du har gjort nå også, men jeg ville ha snurret motoren slik at merket på kamen går mot merket på veiva for å være sikker.
Der du har laget tusj merket er det en runding som skal være rett ovenfor en runding på veiv drevet.
LS1 dampner (1).jpg

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 212
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av 75Corvette » ons nov 01, 2017 23:11

LS1 dampner (1).jpg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av C5_2000 » ons nov 01, 2017 23:43

Takk for innspill .

Veivakselen er låst fast på svinghjulet og kan ikke bevege seg.

På enden av kammen (som ikke rotert nå) er en tapp som passer kun i et hull kamdrevet slik som disse bildene viser .
Da mener jeg det er umulig å montere dette sammen og bomme med ei tann eller flere tenner.

Når jeg monterte kamdrev og kjede på plass med kjeden innpå drevet på veivakslingen fikk jeg traff ikke kamdrevet anleggflaten korrekt før tapp og sentreingshull var overett.

Uten at veivakslingen hadde vært låst er jeg enig at det kunne fort blitt noen ventiler ned i stempeltoppene hadde kamaksling og veivaksling kommet i ulage :D

Men det skader nok ikke å ta ut pluggene og rotere rundt en motor og sjekke om teori og praksis stemmer :mrgreen:
20171101_143805.jpg
20171101_143814.jpg

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 212
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av 75Corvette » ons nov 01, 2017 23:55

Når man vet at motoren gikk bra og man låser den i stilling går det som regel greit. Hvis det gammel registerkjede har strukket seg og man da skal montere det nye kjedet, kan man risikere at man får en tann feil. På c4'n min så hadde den ikke hoppet over tenner men slakken gjorde at jeg måtte vri kamen litt til bake for å få på det nye kjede.
Om det ikke var så mye slakk i det gamle så er det ikke så mye å tenke på :D

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av C5_2000 » tor nov 02, 2017 00:46

Før jeg festet kamdrevet med nytt kjede så prøvde jeg å sjekke slakken på gammelt og nytt kjede ved å rotere kamdrevet begge veier , mot og medurs , synes slarken var relativt lik. Men det nye kjedet virker litt mer kraftig /robust .
Tror nok den TimingChain tensioneren jeg installerer vha adapter vil være med på å dempe bevegelsen sideveis på kjedet ved brå endringer i turtallet ,

Byttet kjede på L98 motoren på 91 modellen jeg hadde og da merket jeg tydelig forskjell på gammelt og nytt kjede .
Dette har nok gjerne sammenheng med at gamle registerkjeder ikke er så stabile som de til nyere motorer .

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 14

Legg inn av C5_2000 » fre nov 03, 2017 19:37

For de bildene som blir opp/ned av en eller annen merkelig grunn , så vises de korrekt dersom man klikker på de slik at de dekker hele skjermen . :(

Fikk litt angst etter tilbakemelding fra 75Corvette så jeg tok ut alle pluggene og fjernet midlertidig låsingen på svinghjulet . Roterte til TDC på sylinder 1 og merkene på kamdrev og veivaksling drev stemte rimelig greit overens
45c.roterte til tdc sylinder 1.jpg
45d. hull overett.jpg
Ser det er litt slark på nytt kjede som på det gamle LS1 kjedet og såvidt jeg finner på nettet er dette normal slakk .
For meg så ser dette ut til å være grunnen til at det er montert inn plast stykket mellom drevene slik at man begrenser sleng på kjede ved hurtig endring i turtall .
Mener de siste LS 1 motorene og nyere motorer har denne Chanin tensioner som jeg nå har montert inn
45a.Litt slakk bilde 1.jpg
45blitt slakk bilde 2.jpg

Her er den nye Melling pumpen (standard volume) utpakket . Det følger med to pakninger med pumpen . Det er utforming av stussen som går inn i pumpen som avgjør sort eller grønn pakning . På endestussen for sugerøret til oljepumpen min skal jeg bruke sort pakning.
46a.Ny melling pumpe med pakninger.jpg

Jeg fyllte på litt motorolje i sugeåpning for pumpen og roterte den en omdreining for å prime pumpen innvendig .
46b.fyllte olje i pumpe og roterte en omdreining.jpg
Satte på den sorte pakning på endestussen for sugerøret og tredde forsiktig inn pumpen på veivaksling , måtte roterere pumpen innedel flere ganger for å treffe riktig .
Når pumpen var tredd inn på akslingen roterte jeg den forsiktig motorurs inn på stuss m /pakning
46c.satte på sort pakning og roterte på pumpen moturs.jpg
Når det var gjort festet jeg låsebolt som feste sugerør til pumpen vha 10mm fast nøkkel . Pass så ikke bolten faller ned i bunn pannen :mrgreen:
46e.festet bolt og skrudde til med 10mm fastnøkkel.jpg
46f. ble da slik.jpg

Fingertightet de 4 festeboltene for oljepumpen og roterte veivaksingen et par ganger for å sentrere pumpen på akslingen .
Deretter ble boltene trukket til med 24Nm og 10mm pipe
46h.Trakk til med 24Nm og 10mm pipe.jpg

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest