Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Brukeravatar
75Corvette
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 212
Registrert: man feb 22, 2016 12:14
Sted: Lørenskog
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av 75Corvette » søn nov 05, 2017 00:07

Fant denne videoen på youtube. https://youtu.be/539ClWWJMl8
Tenkt den kunne gi deg noen ideer :D det gjelder mest om man har gjort mye på motoren men ambefales selv om kunn oljepumpen er byttet.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 1

Legg inn av C5_2000 » søn nov 05, 2017 12:11

Takk for tips .
Har vært innom den videoen fra Melling før men den har gått litt i glemmeboka :D
takk for reminderen ( Det er det kjekke med forum at man får slike tips)
Nå blir det litt pause i jobbingen men jeg skal fylle opp pumpen med olje via pluggen på venstre siden av blokka , slik som vises i videoen .
Når jeg i tillegg kjører motoren litt på starten og sjekker at jeg har bra oljetrykk før jeg legger inn sikringene til injektorene og starter motoren krysser jeg fingerene for at det blir bra :D

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 506
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Skifte av harmonic balancer , oljepumpe og registerkjede del 15

Legg inn av C5_2000 » ons nov 08, 2017 20:24

Tok deretter registerdekselet og dunket ut gammel pakning
47a.dunket ut gammel pakning.jpg
Rengjorde dekslet med såpevann& stålull og det så meget bedre ut
47b.rengjorde deksel med stålull.jpg

Tok på pakningsmasse på nederste (underside) registerdeksel for å sikre at det blir forblir tett
47c. bunnpanne pakning mot registerdeksel 1.jpg
47d.Tok påpakningstoff på underdel registerdeksel.jpg
Festet alle skruene på siden og de to under løst
47d.Monterte på deksel og løse bolter.jpg
Smurte inn timing alignmenttool med motorolje og presset det inn i registerdeksl i en roterende bevegelse . Dette verktøyet brukes for å sentrere pakningen rundt veiakslingen slik at man unngår oljelekkasje etter kort tid .
47e.Smurte inn timing alignment toool med motorolje.jpg
47e.Satt inn alignmentool i roterende bevegelse.jpg
Skrudde til boltene med 10mm pipe og 24Nm
47h. trakk til med 24Nm og 10mm pipe på alle boltene untatt en .jpg
47i. den trengte vinkel ledd for å komme til.jpg
Roterte ut aligment tool
47k.Roterte ut alignmenttoll.jpg
Her er ny pakning for veivakslingen tilregisterkjededeksel
47L. ny crankshaft pakning.jpg
Ny pakning ble dunket forsiktig påplass vha aligmenttol
47m. dunket inn pakning vha aligmnettool og plastklubbe.jpg
Det var den på plass
47n. Der hva den på plass.jpg
For å sikre at jeg ikke glemmer å starte motor uten "fyr i peisen " koblet jeg nå ut spenningen til begge injektorbankene , sikring 18 og 22 .
Dette for å ha kontroll på oljetrykket før normal start på bilen .
48a.Koblet fra sikring for  injektorer bank 1.jpg
48b.koblet fra sikring for injektor bank 2.jpg
48e___sikring_18_og_22__jpg.jpg
48e___sikring_18_og_22__jpg.jpg (112.93 kiB) Vist 131 ganger

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest