C5 og HP tuner

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

C5 og HP tuner

Legg inn av C5_2000 » man aug 28, 2017 11:15

Er det noen som har brukt dette programmet som er inne på CCN forumet og kan anbefale steder med nyttig info utover HP tuners eget forum ?
Kjekt å lære noe nytt :D
Planlegger å ta backup av software i PCM'en som jeg vil laste inn på en reserve PCM jeg har .
I tillegg vil jeg endre 2mph ved feil på coloumn lock system ved å øke denne til 199 mph en gang for alle.
I tillegg innholder pakken en scanner for trending av signaler som er nyttig .
Litt senere når kompetansen forhåpentligvis øker blir det å kjøpe en wideband sensor og forsøke å tune bilen litt.
Learing by doing :mrgreen:
vcm suite.gif
vcm suite.gif (25.87 kiB) Vist 913 ganger

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

HP tuner i hus

Legg inn av C5_2000 » søn sep 10, 2017 14:31

Har nå fått HP Tuner pakken og pakket ut . Pakken består av en MVI Pro Scanner unit og OBD kabel og USB kabel samt programvare på en USB stick.

MVI Pro scanneren kan logge inntil 80 minutter totalt eller max 32 ulike logger dvs mer enn de fleste trenger .

Mitt formål med å kjøpe denne pakken er :
-Ta backup av PCM softwaren og da igjen dersom behov laste inn dette på reserve PCM
-Endre fuelcutoff grense fra 2 km/t til 200 (minst)km/t dvs ved evt feil på Column lock systemet så kuttes ikke bensintilførselen når hastigheten blir over 2 mph dersom LMC5 svikter.
Dvs feiler LMC5 dingsen vil jeg aldri få motorstopp pga dette :D
-VCM Pro scanneren er veldig nyttig til å logge alle parametre og sensorer for motorstyringen.
Signalen blir vist i et moderne og brukervennlig grensesnitt
-Etter hvert er tanken å tune bilen litt når og hvis kompetansen min blir god nok .
Da kjøper jeg en wideband O2 senor som kobles til scanneren vha termineringene på siden scanneren

-Scanneren kan også settes opp til å logge signaler uten at pcén er tilkoblet .

Når den er satt opp vha pc , kobles pc fra og man trykker på Record knappen for å starte loggingen og Stop knappen for å stoppe loggingen .
Dette kan man gjenta flere ganger i løpet av en kjøretur
Slik ser den lille boksen ut.
MVI Pro enheten har muligheter for tilkobling av flere eksterne sensorer vha termineringene på siden .
HP Tuners MPVI-Pro.jpg
Her er loggedata fra en liten kjøretur jeg tok for å teste ut hvordan dette fungerte .
Synes VCM scanner programvaren var enkel å sette opp , samt opplasting av loggefiler til pc gikk som en lek .
Ingen tvil om at dette også kan brukes aktivt i feilsøking på en motorstyring som er i ulage i tillegg til tuningformål
HP tuner dekker kun signaler som brukes i motorstyringen , men sammen med en Tech 2 burde man stille sterkt mhp feilsøking på C5én i fremtiden .
Loggbilde fra VCM Scanner.png

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: C5 og HP tuner

Legg inn av C3VETTE » man sep 11, 2017 12:14

Er vel det å si at det ikke er så mange som er kommet så langt som det du er Øystein.
Hva tenker du etter hvert,kan vi få kjøpt disse tjenestene hos deg?
Mvh kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man sep 11, 2017 21:38

Hei Kenneth .

Jeg ønsker å reparere 100% av feilene som dukker opp på min C5 selv og da er det bare å skaffe seg kompetanse og relevante verktøy Tech 2 og HP Tuner samt diverse annet jeg har fått tak på .Nå har jeg en forkjærlighet for både elektronikk og data som kommer godt med når det skal feilsøkes på C5én . Har også lest meg opp på ymse problemer som C5 har vært plaget så jeg er klar for det meste .
Skulle det være noen som trenger hjelp til feilsøking så kan jeg sikkert hjelpe til mhp C5 evt C6 og litt C4 .
Det var en C5 innom for et par måneder siden som fikk skikk på hovedlykter som ikke gikk opp pga Headlightmodulen
var gåen . Det kostet en sixpack med budweiser i arbeidpenger å få fikset dette .
Blir sjokkert over at Torger Ekeland har hatt sin C6 på verksted i 3 mndr uten at bilen er fikset .Noen feil er vanskeligere å oppdage enn andre , spesiellt feil som kommer sporadisk , men dog .

mvh Øystein

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tir sep 12, 2017 10:12

Dette høres bra ut Øystein.

Det Torger opplevde med sin C6 tror jeg nok dessverre flere kan komme til å oppleve en eller annen gang.
Når en bil blir stående i 3 mnd på flere verksteder uten at de finner ut av elektronikken på bilen så er det alarmerende.
Er nok enklere i en C3

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

C5 og HP tuner & endring av fuel cutoff

Legg inn av C5_2000 » lør okt 21, 2017 22:17

Da er fuelcut off grensen på 2 km/t ved feil på Column lock endret til 300km/t i PCM ´en slik dersom LMC5 modulen skulle feile i fremtiden så jeg aldri motorstopp mer , kun alarm :mrgreen:
Måtte bruke 2 credits av de 8 som følger med lisensen mot mitt VIN nr
Før endring
Fuel cutoff før endring.gif
etter endring
Fuelcutoff endret til 300kmt.gif

Svar