Hvordan virker min C5 del 6a:EVAP systemet

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 475
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 6a:EVAP systemet

Legg inn av C5_2000 » ons aug 09, 2017 11:44

Får prøve å holde litt liv i forumet i disse FB tider og skrive litt om det som er på min C5 .
Skriver her litt om Evap , Air injection og PCv systemet på bilen min .
Det kan være litt ulikheter mellom de ulike årgangene for C5én

6 a EVAP systemet :

Dette systemet sørger for at avgassing av bensin i bensintanken sendes til innsuget på en kontrollert måte og
sørger for at avgassing fra tanken lagres i en beholder EVAP Canister med ”aktivert karbon” (hva det er aner jeg ikke) når motor ikke går.
Når motoren startes og blir varm åpner EVAP Purge magnetventil (plassert på sjåførside motor) slik at undertrykk fra innsug suger denne gassen fra EVAP Canister og bensintank inn i innsuget og forbrenner den .
Ventilen styres av et puls vidde modulert signal dvs pulsen blir lengre når ventilen skal være åpne lengre .
Dette signalet øker med større pådrag på motor .
Tilkoblet EVAP Canister er det også en EVAP Vent magnetventil som er normalt åpen til friluft .

På tanken (Venstre tank) er det en trykkmåler som måler undertrykket på tanken (se bilde under).

I bestemte sykluser sjekker sjekker PCMén EVAP systemet om det fungerer :

-Vent ventil stenges og Purge ventil åpnes og når vakuumet målt på tanken er høy nok verdi så stenges Purgeventil. Lekker vakuumet ut så settes kode P0442 . Ofte skyldes denne koden lekkasje i pakning på påfyllingslokket til bensintanken.
-Dersom man ikke oppnår vakuumet f.eks lekkasje i EVAP systemet eller at Purgeventil ikke åpner settes kode P0440
-Dersom vakuumet på bensintanken øker når Purgeventil stenges (pga den feiler å stenge) settes kode P1441 .
Står denne ventilen åpen når man starter motoren (Open Loop) suges bensindamp inn i innsuget og blandingen bensin/luft blir feil og motorens turtal blir ustabilt på tomgang
-Dersom vakuum er oppnådd og skal luftes ut via Ventventil i PCMéns testsekvens settes kode P0446 dersom denne ikke ventilere ut vakuumet .
01.EVAP systemskisse.png
Purge ventilen som åpner for at undertrykket i innsuget slipper bak til Canister/bensintank er plassert på topp av motor på sjåførsiden .
02.EVAP purge ventil.png
02.EVAP purge ventil.png (691.96 kiB) Vist 324 ganger
Selve canistaren er bak på høyre side på rammen som bildet viser .
På dette bildet er drivverket demontert
03.EVAP_Canister_bak_på_bilen_h_side.gif
Ventsolonoiden er plassert i samme område som EVAP Canister .
05.EVAP Vent valve location.gif
Trykksensoren som måler undertrykk er plassert på toppen av venstre tank slik som bildet viser
EVAP Pressure Sensor range is 7.5 in. H2O of pressure to -17.5 in. H2O of pressure
Den gir ut økende spenning for synkende trykk (dvs økende vakuum)
04.2000_corvette_fuel_tank_pressure_sensor_location.gif
Under vises målingen med motor på tomgang og med drøyt 220 rpm på bilen min :D

mvh Øystein
EVAP tomgang.gif
EVAP tomgang.gif (88.98 kiB) Vist 324 ganger
EVAP 2275rpm.png
Sist redigert av C5_2000 den søn aug 13, 2017 11:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 475
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 6b:Air Injection systemet

Legg inn av C5_2000 » søn aug 13, 2017 08:09

Del 6b Air Injection systemet :
Hensikten med systemet er å tilføre luft inn i eksosheaderene (foran O2 sensorene) for å redusere HC,NOx,CO utslipp samt at luften hjelper til å med aktivere katalysatorene kjappere etter oppstart av motor .
iar injection system.gif
Systemet består av en elektrisk pumpe som henter luft fra luftfilteret foran radiator og pumper den inn i eksosmanifoilene på begge sider av motoren via to check(tilbakeslagsventiler.
Luften til disse checkventilene styres av en air shutoff ventil på utløpet av pumpen .
Air Shutoff ventilen åpnes/stenges vha vakuum som kommer fra en magnetventil (plassert over PCMén , bak innerskjermen foran passasjersiden).
Start av luftpumpen og av/på på magnetventil styres av PCMén.
Feiler noen av komponentene i systemet genereres diverse feilkoder samt at O2 sensorene vil se ”feil” blandingsforhold i eksosen .
Blir ikke denne luften tilført eksosen ser pcmén at blandingen er det er for lite luft i forhold til bensin og kompensere ved å strupe bensintilførselen dvs gjøre pulsene til innsprøytingsdysene kortere .
Har man en scanner/Tech 2 vil man se at Short Term Fuel Trim (STFT) og LongTermFuelTrim (LTFT) blir negativ .
Disse to parameterene er nyttige å sjekke i forbindelse med feilsøking på en bil
Her er litt mer info http://www.aa1car.com/library/what_is_fuel_trim.htmfor de som er interessert og her er en video https://www.youtube.com/watch?v=pIJdCZgEiyssom forklarer dette på en god måte synes jeg

Har man en Tech2 kan man funksjonsteste system og observere spenningen fra O2 sensorene når motoren går på tomgang . Starter man pumpen vil oksygenoverskuddet i eksosmanifoilene gi fast ca 0.35volt så lenge pumpen går og begge checkventilene slipper gjennom luft til eksosheaderene .
Normalt skal denne spenningen svinge rundt rundt 0.45volt på tomgang (0,1<->0.9volt)
Et problem er at disse checkventilene feiler/blir tette . Resultatet er mindre luft til O2 sensorer som korrigerer luft/bensinblandingen når dette oppstår slik at det blir en fetere blanding og motoren blir ustabil på tomgang.

Komponentene i systemet er som følger :
Vakuumet hentes fra det lille uttaket bakerst på innsugsmanifoilen under MAP sensoren
vakuum uttak på bak på innsugsmanifoil.gif
Den lille vakuumrøret går til denne forgreningen plassert bak PCMén bak innerskjerm til forhjul passasjerside
vakum til air shut of valve.gif
Her går vakuumet til Air shut off solonoid i samme område
Seconary_AIR_pump_vaccum_shut_off_valve_-_m tekst.gif
Magnetventilen styrer air shut off ventilen montert på utløpet av luftpumpen . Begge disse er montert ned , på venstre side av radiatoren i motorrom som bildet viser
secondary air pump C5.gif
Luftpumpen henter luften fra dette punktet
inlet secondary air pump.gif
Checkventilen for sjåførsiden er lett å komme til for vedlikehold
air check valve driver side.gif
Checkventilen for passasjersiden er IKKE lett å komme til . Den er plassert bak innsugsmanifoilen og både den og bensinmanifoilen må demonteres for å skifte denne checkventilen .
Corvette c5 PCV check valve passenger side.gif
Her vises den samme checkventilen med tilhørende slange
aircheck valve passenger side with hose.gif
Har man en vakuumlekkasje i HVAC styringen , bremseforsterker , innsugsmanifoil vil dette kunne påvirke funksjonaliteten til dette systemet også .
Plastrør og koblinger er gamle og sprø og kan gi lekkasjepunkter .
Det er i det hele tatt mye forskjellig som kan påvirke hvordan motoren på en C5 oppfører seg :mrgreen:

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 475
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 6c:Positive Crankcase systemet

Legg inn av C5_2000 » søn aug 13, 2017 11:35

Dette systemet sørger for at uforbrente gasser fra sylindrene som lekker ned i veivhuset blir sugd ut av veivhuset via ventildekselene til innsuget og forbrent i sylinderene .på en kontrollert måte slik som vist på skissen ovenfor .
Størrelsen på undertrykket i innsugsmanifoilen styrer reguleringen av flow igjennom PCVén .
Dvs at jo mer luft motoren forbruker jo mer åpner PCVén slik som vist nedenfor på skissen
Positive_Crankcase_Ventilation__PCV_.gif
Positive_Crankcase_Ventilation__PCV_.gif (10.03 kiB) Vist 261 ganger
C5éns (LS1) system ser slik ut som vist under:
Det tilføres et lite overtrykk under ventildekselet på passasjersiden og denne luften hentes innsugspjeldet (2).
PCV ventilen er plassert bak innsugspjeldet og denne suger HC luft fra bakre del av begge ventildekselene som vist på skissen under.
En tett evt lekk PCV ventil kan gi ustabilt / høyt turtall på tomgang pga luft/bensinblandingen blir endret pga dette .
her er en informativ side med mer info om PCVén for de som er interessert http://www.aa1car.com/library/pcv.htm
cranck case system C5.gif
cranck case system C5.gif (24.14 kiB) Vist 261 ganger
På bidet under vises plasseringen av PCVén bak innsugsspjeldet og hvor det tappes overtrykksluft til ventildeksel på passasjersiden.
PCV_på_motror_C5_gif.gif
PCV m tilhørende slanger ser slik ut
pcv_tubing_C5.gif
pcv_tubing_C5.gif (231.91 kiB) Vist 261 ganger
Håper infoen i innleggene ovenfor kan komme til nytte for de som kommer opp i problemer relatert til disse systemene :D

mvh Øystein

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester