Defekt Head Light Control Modul

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Defekt Head Light Control Modul

Legg inn av C5_2000 » lør jun 03, 2017 20:41

Fikk besøk i Mai av en 98 modell hvor høyre hovedlykt ikke gikk opp .
Begge hovedlyktene styres av en headlight controlmodul som ligger under høyre hovedlykt som vist på bildet under.
2_hedlight module.gif
Som skjemaet under viser så styres begge motorene opp/ned vha bytte polariteten på spenningen til motorene i modulen. Når motorene kommer i mekanisk endestopp øker strømdraget i motorene som modulen registerer og kobler av motorene .

Når man måler i pluggene til motor er det +12volt på begge ledningene (begge sider av motor) og når motor skal kjøres legges den ene siden til minus og motor går.
På høyre motor vekslet ikke spenningen fra modulen .

98 headlight door control.gif
Derfor tok jeg ut modulen for inspeksjon og slik så den ut på baksiden.
3_backside module.gif
De to neste bildene viser irr og fuktskader som ingen elektronikk liker .
På kretskortet hadde det tydeligvis vært kortslutning og modulen måtte skiftes.
Disse modulene finnes ikke lengre i nye utgaver til C5'en og brukte er forløpig eneste alternativ.
Var litt heldig og fikk tak i en brukt til 1000,- inkludert porto/mva via ebay , de neste på ebay kostet rundt 2000,-
Ca en uke senere fikk eierene av 98'en en fungerende headlightmodul montert og undertegnet noen budweisere i kjøleskapet (samt den defekte modulen ) og alle var fornøyde .
4_innvendig modul a.gif
4_innvendig modul b.gif
Jeg kom over en luring i et forum som hadde laget et oppsett vha timer releer som kan erstatte den modulen .
Matriellet har jeg kjøpt inn/montert og testet på benk at fungerer .
Når jeg har testet dette på bilen så legger jeg ut bilder/tegninger så kan den som vil bruke dette dersom det er av interresse .
Releene koster rundt 100 kr totalt , så det er en rimeligere løsning for de som har lyst til å lage dette selv konta kjøpt en brukt på ebay :mrgreen: .

mvh øystein

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable