Aircondition C5

Svar
jeher
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Aircondition C5

Legg inn av jeher » man apr 10, 2017 20:29

Er det noen som har peiling på aircondition problemer C5 1998?

Skjermen lyser klart og alle symboler og farger kommer opp når jeg trykker på tastene, men ingen ting skjer.
Når jeg trykker på vifta, så kommer strekene fram på display, ingen ting skjer. Trykker nedover, plutselig blåser det ganske kraftig. Trykker mer, blåser like kraftig, ingen endring.
Vifta båser kun med en styrke, plutselig slår den seg av, uten at jeg forstår sammenhengen med trykking.
Når den blåser så blåser det kald luft midt i dashbordet og på føttene førerside. Veldig liten styrke på passasjerside men der kommer det varm luft.
Når jeg trykker på front og rear så klikker det i dasjhbordet men ingen ting skjer.
Alle trykkknapper virker men ting skjer ikke.
Feilkoder: b0367 og B0446

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Aircondition C5

Legg inn av C5_2000 » man apr 10, 2017 23:48

Her ser det ut som du har flere feil . Feil på spjeldstyring og på viftmotor styringen

DTC B0367 Right Actuator Feedback Open Feedback signal mer enn 4.5 volt
Dette signalet skal bevege seg mellom 0-5 volt , men står fast på mer enn 4.5 volt .

DTC B0446 Right Actuator Out of Range .Når HVAC styringen blir spenningsatt (batteriet tilkobles) kjører styreenheten en selvtest dvs en elektromotor kjører spjeldet til begge ytterkanter (både sjåfør og passsasjer siden).
Det er påhengt et potentiometer på hvert spjeld som gir feedbacksignal til styrenheten . Under selvtesten lære lagres feedbacksignalet i begge ytterposisjonene .
Feedbacksignalet er delt opp i 0-255 count og skal se 0-5 i minimumsverdi og 250-255 som maks verdi.

Er disse feedbacksignalene utenfor område i endeposisjonene kommer denne alarmen .
Prøv først å rekalibrere aktuatorene ved å enten ta sikring til styreenhet eller koble fra batteriet i et par minutter . Når du da slår tenningen skal du høre begge aktuatorene bevege seg .
Er alt OK skal feilkoder kunne slettes og alt fungere .
Men er feilene fremdels aktive så har du problemer med et eller begge spjeldstyringer .
Kan du sjekke dette overnevnte ?
Er fremdeles feilene aktive så er det ikke utenkelig at det er defekt(e) tannhjul til feedback potentiometer .

Under vises vises hvordan systemet er oppbygd .
Vakum system1.gif
Her er el tegning på passasjersiden
Right hand actuator schematic.gif
Mhp viftestyringen så kan det være feil på Vifte kontroll modulen .
Sett viftehastighet til minimum

Hva slags spenning måler du mellom A og B terminalen når plugg er frakoblet kontroll modul , skal være nærmere batterispenning .
Hvis denne spenning er OK ,kobl på pluggen igjen

Sjekk hvilken spenning du måler mellom jord og terminal C , skal være 4-5 volt .
Er spenningen utenfor denne verdien er nok viftekontroll modulen defekt .
Skriv inn hva du måler observerer så tar vi det derfra.

mvh Øystein
Blower motor control.gif

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Re: Aircondition C5

Legg inn av arneoe » man apr 17, 2017 13:48

jeher skrev:Er det noen som har peiling på aircondition problemer C5 1998?

Skjermen lyser klart og alle symboler og farger kommer opp når jeg trykker på tastene, men ingen ting skjer.
Når jeg trykker på vifta, så kommer strekene fram på display, ingen ting skjer. Trykker nedover, plutselig blåser det ganske kraftig. Trykker mer, blåser like kraftig, ingen endring.
Vifta båser kun med en styrke, plutselig slår den seg av, uten at jeg forstår sammenhengen med trykking.
Når den blåser så blåser det kald luft midt i dashbordet og på føttene førerside. Veldig liten styrke på passasjerside men der kommer det varm luft.
Når jeg trykker på front og rear så klikker det i dasjhbordet men ingen ting skjer.
Alle trykkknapper virker men ting skjer ikke.
Feilkoder: b0367 og B0446
Det er alltid fint om spørsmålsstilleren svarer på info som blir gitt, en liten tilbakemelding kunne man i all høffelighet gi. Øystein har gitt et utfyllende teknisk innlegg som han har lagt mye arbeide i og han vil sikkert sette pris på å vite om hans råd hjalp! ... Jeg ser at samme spørsmål er stilt på FB med flere svar ... jeg håper at tekniske spørsmål kanaliseres gjennom Forumet for de som har skriverettigheter her.

Arne

Svar