Problemer med klimaanlegg / HVAC

Svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Kjetil Halvorsen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Problemer med klimaanlegg / HVAC

Legg inn av Kjetil Halvorsen » tor des 29, 2016 22:57

Min 98 C5 har det doble "elektroniske" klimaanlegget. Helt siden jeg fikk bilen så har den hatt det problemet at den kun blåser kaldt på passasjersiden, mens på førersiden fungerer både varme og nedkjøling.
Et annet problem er at viftestyringen også "tuller". Hvis jeg manuelt øker viftehastighet med knappen, så skjer det ingenting inntil den plutselig blåser full styrke. Den regulerer heller ikke viftehastigheten slik den skal på auto funksjonen.

Plutselig en dag i høst syntes jeg at det var så varmt i bilen. Da blåste det varmt fra begge sider. Slo av tenning og startet deretter bilen igjen. Da var feilen tilbake og den blåste kun kaldt på passasjer side.

Har lest endel om dette på amerikanske forum, og blandt annet funnet ut at det er et kjent problem med kun kald luft på en side. Det har med de elektriske aktuatorene som styrer luftstrømmene å gjøre. Et tips er å dra ut sikring nr 27 inne i bilen. Det fungerte ikke på ikke på min bil. Aktuatorene kan også ha ødelagte drev, da må de byttes. Da må etter hva jeg har forstått hele dashbordet ut. Men jeg har et håp om at aktuatorene ikke er ødelagt siden den plutselig fungerte en stakket stund.
Kan også nevne at hvis jeg setter på tenning uten å starte bilen, så kan jeg høre en slags "gnage" lyd innenfra dashen.

Er det noen her inne som har info rundt dette temaet?

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Problemer med klimaanlegg / HVAC

Legg inn av C5_2000 » fre des 30, 2016 16:24

Hei .

Leser du av noen feilkoder på displayet ?

Som skjemaet under viser så er sikring 27 kun til HVAC styrepanelet i midtkonsollet og å vippe ut denne sikringen gjør neppe noe fra eller til i denne saken .

power til hvac styringenhet.gif
Under er en skisse som viser de ulike spjeld og aktuatorer i HVAC enheten i panelet .
LH temp aktuator styrer sjåførsiden og RH aktuator styrer passasjersiden .
De andre aktuatorene styerer spjeld vha vakum fra motoren vha elektriske styresignaler

Slik du beskriver det kan det tyde på at aktuator/spjeld for høyresiden ikke fungerer slik det skal
Vakum routin 1998 modell.gif
I manualen er det en HVAC sjekkliste hvor man sjekker alle funksjoner i HVAC anlegget og ut fra hvor man det "feiler" så går man videre i feilsøkingen .
Jeg vedlegger dette Pdf dokumentet og dette kan du evt gå prøve hvor langt du kommer i sjekkelisten

HVAC system check 1998 modell.pdf
(74.47 kiB) Lastet ned 70 ganger

Forøvrig så er det en ganske enkel sak å demontere toppen av dashbordet for å komme til HVAC styreenheten .
Jeg gjorte det selv når jeg monterte inn dab radio tidligere i høst i denne tråden

http://www.corvetteclub.no/forum/10/7778

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør des 31, 2016 14:01

Når spenningen til HVAC styreenhet har vært borte og man setter på tenningen kjører HVAC styrenheten en sekvens hvor både LH og RH aktuatorene kjøres til begge ytterposisjoner og styreheten lagrer avlest spenning på inngangene C3 og C8 .
( Hadde du hatt en Tech 2 koblet til OBD2 porten ville du da kunne avlest verdiene 0-5 counts eller 250-255 counts
i ytterposisjonene )
Den "gnagingen" du hører er nok aktuatorene som beveger seg (eller prøver å bevege seg)
actuator control.gif

Kan du lese av batterispenningen du har på bilen ?
Kan du deretter lese av hvilken spenning du har sikring 18 ?
Forskjellen mellom disse spenningen skal maks være 0.1-0.2 volt .

Et svakt på på C5'en er tenningsbryteren som kan få brente kontakter over tid . Dette medfører spenningstap over kontaktsettene (pga økt motstand) som medfører at elektronikken som blir forsynt med spenning fra tenningsbryteren ikke fungerer skikkelig pga for lav spenning .
ing switch.gif
mvh Øystein

Kjetil Halvorsen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kjetil Halvorsen » ons jan 04, 2017 10:23

Tusen takk for mange gode tips, Øystein.

Bilen står på "remote location" nå, men jeg skal gå igjennom hele listen din når jeg henter den ut, og poste resultatene her!

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons jan 04, 2017 11:26

Bare hyggelig Kjetil :D

Du må legge ut status når du får sjekket bilen .

Jeg tror nok du må ta dashbordet og for å få tilgang til aktuatoren for høyre side for å få sjekket ordentlig .
Det går imidlertid ganske kjapt å demontere når man vet hvor man skal skru :D
bilde HVAC unit c5.jpg
bilde  3 HVAC unit c5.jpg
Det er ikke utenkelig at du har et sprukket tannhjul i den aktuatoren som ikke fungerer ordentlig .
Hvis det viser seg å være tilfelle så kan du kjøpe ny eller reparere aktuatortannhjulet slik som denne driftige karen http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... ators.html

Når det gjelder problemet med kun høy viftehastighet så kan du gå igjennom Pdf sjekklisten som ligger vedlagt svaret mitt og sjekk spenninger på vifte control modulen slik dokumentet beskriver .
Sjekk også at du har god jordforbindelse på G202

hvac schematic.png
hvac schematic.png (56.49 kiB) Vist 2048 ganger

Du må legge ut info etterhvert når du får tilgang på bilen og sjekket litt .

mvh Øystein
Vedlegg
HVAC viftehastihet kun høy.pdf
(34.74 kiB) Lastet ned 52 ganger

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør jan 14, 2017 20:00

Dersom du etterhvert finner ut at gearet er sprukket så er det mulig å kjøpe dette separat på ebay
http://www.ebay.com/itm/GM-Blend-Door-A ... rmvSB=true

Her vises hvordan det gjøres :D
https://www.youtube.com/watch?v=fER3ZqnYLZg

Her er en side som forteller litt mer om denne type aktuator og nulling av aktuator før remontering .
http://www.silveradosierra.com/how-to-a ... 67473.html

En annen årsak til aktuator ikke fungerer slik den skal kan være skit på feedbackpunkter slik at aktuatorens elektronikk ikke vet hvilken posisjon spjeldet har , da kan litt rengjøring hjelpe
https://www.youtube.com/watch?v=Oe9Ms2osURU

mvh Øystein

Kjetil Halvorsen
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Kontakt:

Legg inn av Kjetil Halvorsen » ons jun 14, 2017 09:29

Ville bare si at jeg ikke har glemt all den fine infoen du har lagt ut, Øystein. Bilen har av ulike grunner vært indisponibel noe av våren, samt at jeg har begynt i ny jobb som har gjort at jeg rett og slett ikke har hatt tid. Jeg skal ta tak i dette å legge ut resultatene her!

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » ons jun 14, 2017 12:13

Høres bra ut Kjetil .

Er viktig å prioritere riktig :D

Svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable