Min første storservice på C5'en min

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Rengjøring av Innsugspjeld del 2

Legg inn av C5_2000 » tor nov 17, 2016 18:21

Brukte like godt MAF cleaneren og litt stål pusseull , samt litt trykkluft for å rengjøre spjeldet .
08c.Pusset litt med dette.gif
Ble ikke så galt dette
08a.Rengjort bakside.gif
08b.Rengjort fremside.gif
Remonterte slange for kjølevann
09a.Remonterte slangelklemme kjølevann tilførsel.gif
Festet de tre skruene
09b. festet alle 3 skruene.gif
Festet kjølevanns returlinje
09d.Festet kjølevann returlinje.gif
Og PCV slange
09c.Festet PVC returlinje.gif
Festet på plugger for throttleaktuator og throtteposisjonsensor
09g.Plugger.gif
Plutselig var alt på plass igjen :mrgreen:
10.Her var allt på plass igjemn.gif

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 46
Registrert: tir mar 08, 2016 09:09
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av corvettte » tor nov 17, 2016 20:09

:D Hei. Flotte bilder og god info hær. Ser at du har aftermarket luftfilter. Hvilket type og har du god erfaring med dette....

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tor nov 17, 2016 23:31

Hei og takk for det .
Filteret jeg har montert er i mine øyne bare pynt og gir neppe noe mer hk på bilen .
Det var veldig billig og ser stilig ut :mrgreen:
Skulle jeg kjøpt et filter som gir litt effekt ville jeg gått for et VARAM filter , men det koster en del mer .
Da monteres kanaler som trekker luft inn fra utsiden av motoren(kaldere luft) .
Det koster en god del mer og så bør nok motoren i tillegg tunes for å få maks utbytte av filteret .
For meg som putrer rundt i 50-80 km/t soner i bilen min så går bilen min fort nok.

Tror det jeg har gjort av bytte/rengjøring i forbindelse med denne servicen vil gi en merkbar kvikkere bil til våren enn den jeg hadde før servicen :mrgreen:

mvh Øystein

http://www.ebay.com/itm/Vararam-97-00-C ... m9&vxp=mtr
https://www.youtube.com/watch?v=gdcDC3-qtGg

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Bytte olje på differentialen

Legg inn av C5_2000 » fre nov 18, 2016 12:13

Da var det siste del av service (oljeskift) for denne gang :
Bytte av olje på differential :

Skrudde ut påfyllingsskruen først , grei tilkomst dersom man har et lite ledd på forlengeren .
02.Påfyllingsplugg.gif
Deretter var det bare å skru ut dreneringspluggen og tømme ut en ganske svart olje .
01a.drein plugg.gif
01b.Dreinplugg.gif
03.Tømming av olje pågang.gif
Påfylling av olje på differentialen gjorde jeg med denne greie håndpumpen .
Man skal fylle på til det renne ut av påfyllingshullet på differentialen .
Fyllte på hele flasken uten at det rant ut så jeg må kjøpe en flaske til å fylle på litt til .
04.Fyllte på vha denne pumpen.gif
Tilslutt var det bare å montere på plass pluggen i påfyllingshullet .
05.Påfyllingsplugg montert.gif
Sist redigert av C5_2000 den fre nov 18, 2016 12:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Motorolje skift

Legg inn av C5_2000 » fre nov 18, 2016 12:22

Bytte av motorolje :

Dette er ingen rakettforskning å gjøre men jeg tok et par bilder :mrgreen:

Løsnet drenplugg vha 15mm fastnøkkel . Hvorfor noen skrur disse så fast at det er et h... å løsne de etterpå skjønner jeg ikke .
01.Dreinplugg og 15mm fastnøkkel .gif
Nytt filter var ACDELCO var innkjøpt
02.Nytt filter.gif
Filteret ble fyllt opp med denne oljen før det ble montert på plass .
Legger på en oljefilm på pakningen før jeg skrur filteret på plass på motoreren

03.Ny olje.gif
04.Nytt filter fyllt opp med olje.gif
Tilkomst demontering gammel filter var grei
05.Demontering gammelt filter.gif
06.Filter demontert.gif
Her er nytt filter montert
07.Nytt filter montert.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Bytte automatolje del 1

Legg inn av C5_2000 » fre nov 18, 2016 12:35

Bytte av olje på automatkasse:

Klar til innsats med varm gearkasse
01.Klar for demontering.gif
For å løsne dreneringspluggen så trengs 13/16" fastnøkkel .
Hadde kun 13/16" pipe så jeg måtte løsne litt på eksosanlegget for å få plass til pipe/skralle .
02.Manglet fastnøkkel og måtte bruke 13_16 pipe.gif
03.Måtte løsne eksos for å få plass til pipe og skralle.gif
Det var ganske sunn farge på oljen som rant ut av dreneringshullet og det er et godt tegn.
04.Pen farge på gearolje.gif
Brukte 13mm pipe for å løsne skruen til gearkassens bunnpanne .
05.Demontering vha 13mm pipe.gif
Løsnet bunnpannen slik at jeg tippet den rolig ned på sjåførsiden slik at mesteparten av oljen rant ut av dreneringshullet i fatet jeg hadde plassert under .
06.Løsnet slik at pannen tippet mot dren plugg.gif
Her er bunnpannen tatt av og det gamle filteret vises .
07.Gammelt filter.gif
Her er det gamle filteret tatt av
08.Gammelt filter demontert.gif
Slik så pannen ut innvendig før rengjøring
09.Slik så pannen ut innvendig.gif
Slik så den ut etter rengjøring
10.Rengjort panne.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Bytte automatolje del 2

Legg inn av C5_2000 » fre nov 18, 2016 12:53

Denne gamle tetningringen skal skiftes ut
11.Gammel tetningring som skal ut.gif
Brukte en segeringtang for å få trekt den ut .
12.Brukte segeringtang for å få ut ringen.gif
For å sette på plass ny ring brukte jeg en lang 19mm pipe m/ forlenger og dunket den forsiktig på plass.
Viktig å passe på at den ikke dunkes skeivt inn .
13a.Brukte 19mm pipe for å dunke inn pakning.gif
Nytt filter er montert på plass
14.Nytt filter påplass.gif
Ny olje klar til innsats
15.Ny automat olje.gif
Brukte denne pumpen for å fylle olje inn vha dreneringshullet inntil det var fullt (rant ut olje av hullet)
16a.Brukte denne for å fylle på automat olje.gif
16b.Fyllte på vha denne slangen.gif
Deretter fingerstrammet jeg fast skruen i dreneringshullet og startet motoren og lot gearoljen bli varm.
Trykket så inn bremsen og beveget gearspaken fra P-R-N-1-2-3-2-1-N-R-P igjen før jeg gikk under bilen igjen
med motoren igang HELE tiden .
Åpnet dreneringsskruen og fyllte på olje vha pumpen inntil det var fullt (trengte ikke fylle på så mye synes jeg) .
Skrudde så fast dreningsskruen og stoppet motoren .

NB! Stopper man motoren under den siste seansen så renner varm gearolje ut av dreneringshullet og man kan brenne seg stygt !!


Dette var det siste jeg ville gjøre under min første storservise på C5'en min :mrgreen:
Håper andre kan dra nytte av tekst og bilder .

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tir jan 10, 2017 18:52

I og med at en liter diffensialolje var ikke nok da jeg skiftet oljen måtte jeg etterbestille jeg enda en liter .
Etter at jeg idag hadde begynte å etterfylle med sist ankomne liter så jeg at jeg hadde fått feil olje 75W90 CL5 (uten slippmiddel) , mens jeg skulle hatt 75W90 LS CL5 ..

Dette tok jeg opp med Widiik (Boo-Teddy Tveitan) og får nå tilsendt 3 liter 75W90 LS CL5 gratis :D

Noe bedre kundeservice kan man ikke ønske seg :mrgreen:

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester